شرح صدر پاک شدن سینه انسان از ناپاکی گناه است


 شرح صدر پاک شدن سینه انسان از ناپاکی گناه است

آیت‌الله جاودان گفت: شرح صدر پاک شدن سینه انسان از ناپاکی گناه است. سعه صدر انسان را به راه راست می‌برد و این هدایت خاص است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: طرح که ادیان الهی برای انسان پاک شدن او است.

وی افزود: طبق آیات قرآنی خدای تبارک و تعالی اراده نداشته که شما را در سختی اندازد بلکه اراده کرده که شما را تطهیر کند.

جاودان با بیان اینکه همه دستورات الهی برای این است که شما را تطهیر کند، عنوان کرد: خمس، زکات، حج، نماز، روزه و همه برای این است که شما تطهیر شوید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف نماز تطهیر انسان است، اظهار کرد: در نماز تطهیر انسان مراتب دارد، مقدماتی همچون وضو یا تیمم مرحله ابتدایی تطهیر انسان است، در مراحل بالاتر باید انسان خود را از اعمال بد پاک کند.

وی ادامه داد: خداوند اراده کرده باشد هر کس را هدایت کند به او شرح صدر عطا می‌کند و هر کس را که اراده کرده گمراه کند سینه او را تنگ قرار می‌دهد؛ البته خداوند اراده ندارد کسی را گمراه کند مگر اینکه شخص خودش بخواهد.

آیت‌الله جاودان گفت: هر کس گناه می‌کند ایمان ندارد، اگر غرق در گناه است اصلا ایمان ندارد، اگر گاهی گناه می‌کند ایمان او نقص دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: با اعمال بد انسان گرفتار ضیق صدر می‌شود، کسی که گناه نمی‌کند شرح صدر پیدا می‌کند احساس شادمانی و خوشی پیدا می‌کند، شرح صدر پاک شدن سینه انسان از ناپاکی گناه است.

وی با بیان اینکه هر کس از رذایل اخلاقی و رفتاری پرهیز ‌کند یک مرحله از پاکی است، عنوان کرد: هر کس همه رذایل اخلاقی را در وجود خود ریشه‌کن کرده او در مرحله دیگری از پاکی است، اگر به مرحله سوم از تطهیر برسد او به راه راست رسیده است، سعه صدر راه راست است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سعه صدر انسان را به راه راست می‌برد و این هدایت خاص است، اظهار کرد: هدایت خاص برای کسی است که به سعه صدر رسیده است؛ عبور مردم از صراط بسیار متفاوت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقصد انسان رسیدن به دارالسلام یعنی همسایگی خداوند و ولایت الهی است، در اینجا حضور ولی خدا را حس می‌کند؛ برای پاک کردن خود کوشش کنید.

پایان پیام/487

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مسابقات بین المللی قرآن کریم به صورت غیر حضوری برگزار می شود