همگرایی و وحدت ملی؛ نقطه عطف ماجرای واکنش به مواضع رئیس‌جمهور ترکیه


همگرایی و وحدت ملی؛ نقطه عطف ماجرای واکنش به مواضع رئیس‌جمهور ترکیه

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نقطه عطف ماجرای مواضع ضد ایرانی اردوغان، وحدت و یکصدایی در میان همه مردم و مسئولان در پاسخ به آن بود، گفت: یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی انسجام، وحدت و یکپارچگی است. اگر بیگانگان، اعم از دشمنان و دوستان، صدای واحد را که نماد انسجام وحدت ملی است، از کشور بشنوند قطعاً بر قدرت و توانایی‌های درونی کشور در کنار سایر...

همگرایی و وحدت ملی؛ نقطه عطف ماجرای واکنش به مواضع رئیس‌جمهور ترکیه

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش انسجام، وحدت و یکصدایی میان تمام قوا و جریان‌های سیاسی و اقشار مختلف مردم در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه و عقب‌نشینی وی در گفت‌وگوی وزیر خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فارغ از اینکه آقای اردوغان آگاهانه یا ناآگاهانه چنین شعری را علیه تمامیت ارضی ایران خوانده است، اما نقطه عطف این ماجرا یکصدایی عمومی و ملی در بین مردم و مجموعه مسئولان و جریان‌های سیاسی در پاسخ به این اظهارات بود.

انسجام و وحدت درونی؛ مهمترین مؤلفه قدرت ملی

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی انسجام، وحدت و یکپارچگی است. اگر بیگانگان، اعم از دشمنان و دوستان، صدای واحد را که نماد انسجام وحدت ملی است، از کشور بشنوند قطعاً بر قدرت و توانایی‌های درونی کشور در کنار سایر مؤلفه‌ها می‌افزاید.

آرین‌منش اظهار کرد: در واقع همان طور که قدرت دفاعی و داشتن سلاح‌ها و تجهیزات نظامی یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی و عامل بازدارنده در برابر تهدیدات دشمنان است، وحدت ملی به مراتب مهمتر از آن است. نشانه آن هم تجربه موفق دوران دفاع مقدس است که با وجود کاستی‌ها و کمبودها در حوزه نظامی و تجهیزات نسبت به عراق، اما همه اقوام، مذاهب و حتی اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس مشارکت پیدا کردند و این انسجام و وحدت باعث شد که با وجود حمایت همه‌جانبه ابرقدرت‌ها از صدام و ضعف تجهیزاتی و تسلیحاتی، حتی یک وجب از خاک کشور به اشغال صدام درنیامد

شکاف‌ها از سطوح بالای قدرت آغاز می‌شود

این کارشناس مسئول سیاسی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه موفق دفاع مقدس در وضعیت امروز، گفت: امروز برای ایجاد و تقویت انسجام ملی ‌نیازمند تلاش‌های جدی‌تری هستیم تا مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حل شود و در سایه این رفع مشکل قدرت ملی ارتقا پیدا کند. البته مردم نشان داده‌اند که علیرغم همه فشارها و نارضایتی‌ها وقتی پای یک مسئله ملی به میان می‌آید همه یکصدا به میدان می‌آیند و از منافع ملی در مقابل بیگانگان دفاع می‌کنند.

آرین‌منش درباره اینکه چرا این همدلی و انسجام برخلاف مردم در بین مسئولان، به ویژه مجلس و دولت، نه تنها کمتر دیده ‌شده بلکه در طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده، گفت: ایران کشوری موزاییکی است که فرهنگ‌ها، اقوام و مذاهب و ادیان مختلفی را در دل خود جای داده و این مجموعه متنوع سالیان طولانی است که در کنار هم زندگی می‌کنند. اگر مسئولان متوجه این تنوع و تکثر سلیقه‌ای و فرهنگی نباشند و به جای مدیریت اختلافات و تقویت وحدت، هر یک از قوا و مسئولان بخواهد منافع خود را پیش ببرد و بر حرف خود پافشاری کند در این صورت طبیعی است که بر حجم مشکلات افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: شکاف‌ها هم اغلب از بالا و سران قوا آغاز می‌شود و به پایین‌ترین سطوح جامعه کشیده می‌شود. لذا در شرایط حساس فعلی که تهدیدهای مختلفی در اطراف کشور وجود دارد و دشمنان دندان طمع را نسبت به ما تیز کرده‌اند بیشتر از همیشه نیازمند همگرایی و یکصدایی به ویژه در میان سران قوا هستیم.

قانون اساسی چگونه به میثاق ملی تبدیل می‌شود

آرین‌منش درباره بی‌توجهی به ظرفیت قانون اساسی به منزله یکی از عوامل اصلی این شکاف‌ها و تنش‌ها در میان قوا گفت: به اعتقاد من اراده ملی اگر وجود نداشته باشد حتی قانون اساسی هم مورد تفسیرهای دلبخواه قرار می‌گیرد و هر یک از قوا سراغ اصولی از قانون اساسی می‌رود و آن را پررنگ می‌کند که بتواند نظر و ایده خود را عملی کند.

این مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه ابراز کرد: در وهله اول باید درک و اراده عمیقی مبنی بر ضرورت وحدت و انسجام ملی در میان مسئولان و مردم شکل بگیرد و حرکت به سمت وحدت از سطح شعار خارج شده و به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود و در این صورت است که قانون اساسی به طور واقعی می‌تواند نقش وحدت‌بخش خود را به مثابه یک میثاق ملی ایفا کند.

آرین‌منش در پایان اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی نیفتد، از آنجا که زمینه‌های شکاف و اختلاف در کشور به دلیل همان تنوع فرهنگی و قومی و جغرافیایی زیاد است، اگر مسئولان به آن بی‌توجه باشند و گرفتار اختلافات میان خود و رسیدن به منافع جریانی و گروهی شوند این تنوع‌ها به جای یک عامل مثبت در نقش یک عامل منفی ایفای نقش می‌کند و در قالب یک شکاف و گسل مخرب فعال می‌شوند و این به انسجام ملی آسیب می‌زند که نتیجه آن تضعیف موقیت کشور و نظام سیاسی در مقابل بیگانگان از جمله دشمنان و ناتوانی و ناکارآمدی در حل مشکلات داخلی است.

انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر