چاره‌ای جز تقابل با استکبار برای دستیابی به کمال نداریم


چاره‌ای جز تقابل با استکبار برای دستیابی به کمال نداریم

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، دوگانگی بین اسلام و استکبار تشدید شده است، اظهار کرد: اگر سنت‌های پروردگار را بشناسیم باید بدانیم برای رسیدن به ارزش‌های متعالی توحیدی و کمال انسانی، چاره‌ای جز تقابل با استکبار و کفر نداریم.

چاره‌ای جز تقابل با استکبار برای دستیابی به کمال نداریم

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، عصر دیروز، 23 آذرماه در نشست مجازی بیانیه گام دوم انقلاب، این بیانیه را منشور حرکت ملت ایران در چهل سال دوم انقلاب جهت حرکت به‌ سمت آرمان‌های انقلاب برشمرد و افزود: بیانیه گام دوم در حقیقت نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با این بیانیه علاوه بر رهنمودها و هدایت‌ها، پاسخ جنگ روانی دشمن را نیز دادند، اظهار کرد: در فضایی که دشمن برای فروپاشی جمهوری اسلامی روزشماری می‌کرد، رهبر معظم انقلاب با این بیانیه اعلام کردند برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی برای ۴۰ سال آینده با جدیت انجام شده است که ناامیدی برای دشمن و نقطه امید علاقه‌مندان به انقلاب بود.

استوار میمندی با تصریح اینکه برخی بیان کرده‌اند بیانیه گام دوم انقلاب مطلب جدیدی ندارد، گفت: برخی تعابیر مثل «جامعه‌پردازی» در بیانیه گام دوم انقلاب، تعابیر جدیدی است که در گذشته در بیانات رهبر معظم انقلاب نبوده است، علاوه بر اینکه مجموعه‌نگاری این مطالب به‌صورت یک مجموعه منسجم و یک‌جا برای نخستین بار است که از سوی مقام معظم‌له بیان می‌شود.

عضو جامعه روحانیت شیراز با اشاره به یکی از فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص اینکه انقلاب اسلامی بار دیگر تقابل بین اسلام و استکبار را نشان داد، گفت: اگر جهان‌بینی خود را تصحیح کنیم در سیر و سلوک فردی توقع از خودمان درست می‌شود و نسبت به دشمن و عرصه اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی نیز واقع‌نگرتر می‌شویم، تعبیر رهبر معظم انقلاب این است که «پس آنگاه انقلاب ملت ایران جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی تقابل دو گانه جدید اسلام و استکبار پدیده برجسته جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد».

وی ادامه داد: توجه به حقیقت اسلام و اینکه آیا اسلام دین جنگ یا صلح است بسیار مهم است، اگر اسلام را فقط دین جنگ بدانیم پدیده‌ای مثل داعش سر بر می‌آورد که اشتیاقش سر بریدن انسان‌هاست و اگر اسلام را فقط دین صلح بدانیم، نتیجه آن تسلیم، ذلت و استحاله هویتی است.

استوار میمندی ادامه داد: سؤال دیگر این است که آیا می‌توان برای درگیری آمریکا و غرب با نظام اسلامی پایانی را تصور کرد یا نه، اگر پاسخ ما مثبت بود باید به دنبال راهکار برویم اما اگر منفی بود به‌گونه دیگری باید رفتار کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس به تفاوت آرزو و حقیقت اشاره کرد و افزود: زمانی آرزوهای خود را بیان می‌کنیم اما زمان دیگری واقعیت‌های موجود را می‌خواهیم بیان کنیم، آرزوی ما این است که روزی را ببینیم که پایان همه درگیری‌ها و تقابل‌ها باشد، در حالی که واقعیت جهان امروز این چنین نیست.

وی اظهار کرد: ممکن است عده‌ای بگویند اکنون که مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی را نقطه تقابل اسلام و استکبار می‌دانند، پس به این معناست که انقلاب به نفع جهان نبوده است، چون تقابل‌ها را بیشتر کرده است و با پیروزی انقلاب، دوگانگی بین اسلام و استکبار تشدید شده است. در حالی که اگر سنت‌های پروردگار را بشناسیم پاسخ این سؤال مشخص می‌شود چون برای رسیدن به ارزش‌های متعالی توحیدی و کمال انسانی، چاره‌ای جز تقابل با استکبار و کفر نداریم زیرا استکبار به دنبال استثمار کشورها و دور کردن ملت‌ها از استقلال، آزادگی و انسانیت است، همان‌طور که اگر این سنت‌ها را نشناسیم، ممکن است فریب بخوریم و واقعیت‌ها را نتوانیم پیدا کنیم.

استوار میمندی تصریح کرد: اصول کافی یکی از چهار کتاب اربعه فقهای ما است، در اولین بخش از این کتاب که کتاب عقل و جهل است، روایات متعددی را در رابطه با چیستی عقل و چیستی جهل بیان کرده است البته جهل در اینجا به معنای عدم علم که معنایی عدمی است، نیست بلکه جهل در اینجا مقابل عقل است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تأکید بر اینکه تا تقابل‌ها وجود نداشته باشد، موجودات به کمال نمی‌رسند، گفت: آرزوی ما این است که ای کاش فقط عقل آفریده شده بود یا شیطانی وجود نداشت، اما سنت الهی این است که بین دو جریان عقل و جهل تقابل رخ داده است و مشاهده می‌کنیم که این تقابل از آفرینش وجود داشته و با خلقت آدم به اوج خود رسیده است. تقابل ابلیس با خدا و اولیای الهی که از زمان خلقت آدم آغاز شد و در زمان پیامبران الهی ادامه پیدا کرد و تاکنون ادامه دارد، ریشه آن جریان عقل و جهل است، البته همه این‌ها برای این است که ظرفیت‌های کمال بشری در بستر این تقابل‌ها و با هدایت پیامبران الهی به بالاترین حد خود برسد.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: کسانی که می‌گویند باید با نظام سلطه صلح کنیم، پی به حقیقت نظام آفرینش نبرده‌اند، چون با وجود اِصرار نظام کفر بر کفرورزی خودشان برای صلح با آن‌ها ناگزیریم از اردوگاه توحید و عقل خارج گردیم و به اردوگاه جهل و کفر وارد شویم.

وی با تأکید بر اینکه اصول زندگی ما را خداوند متعال در چارچوب شریعت معین کرده است و ما حق نداریم برای راضی کردن دشمن دست از آن اصول مسلّم برداریم، گفت: اگر می‌خواهیم بر اصولی که خداوند برای سعادت انسان‌ها ترسیم کرده است،‌ استقامت کنیم نباید تزلزل پیدا کنیم.

استوار میمندی در پایان با بیان اینکه امروز تبلور نظام استکبار، آمریکا است، گفت: معتقدیم با توجه به منابع قرآن و عترت پرچمدار توحید و جریان ایمان، جمهوری اسلامی است و طبیعی است که نظام استکبار در تقابل با آن قرار گیرد.

انتهای پیام

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راهنمای کامل ثبت نام کلاس اولی‌ها