پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد


پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت: برای پاکسازی این پارک که یک ذخیره‌گاه‌ طبیعی با ارزش در کره زمین به شمار می‌رود، از زباله‌های تولیدی توسط مردم بومی و گردشگران و مسافران عبوری به حداقل 500 میلیون ریال اعتبار در سال نیاز است.

مهدی تیموری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار می‌بایست از محل منابع استانی یا سازمان حفاظت محیط زیست تامین شود تا در قالب برنامه‌ای منسجم و دائمی پارک ملی گلستان را از زباله پاکسازی کرد.

وی بابیان اینکه طرح پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله در فصول مختلف سال با پرداخت هزینه به نیروهای محلی و یا با همکاری برخی گروه‌های دوستدار طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود، افزود: با این حال نمی‌توان همواره منتظر یاری انجمن‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در این خصوص بود.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: شیوع ویروس کرونا با وجود بروز مشکلات متعدد در بخش‌های گوناگون، به دلیل زمینه‌سازی برای کاهش تردد و سفر به طبیعت و در نتیجه کم شدن زباله‌ها، آرامش را به پارک ملی گلستان برگرداند اما در کنار آن باعث توقف برنامه‌های پاکسازی این ذخیره‌گاه طبیعی از زباله نیز شد.

تیموری افزود: زباله‌های باقی مانده از سال‌های قبل و اجرا نشدن برنامه‌ پاکسازی در ۱۰ ماه گذشته، چهره پارک ملی گلستان بالاخص در حاشیه جاده‌ بین المللی عبوری از میان آن را زشت کرده است.

پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد

به گفته وی، پیش بینی اعتبار سالانه برای اجرای برنامه منسجم پاکسازی این پارک ملی، در کنار همکاری وزارت راه‌ و شهرسازی برای نصب گاردریل در حاشیه جاده بین المللی، نقش مهمی در ساماندهی و جمع‌آوری زباله در این ذخیره‌گاه طبیعی دارد.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند