44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است


44 درصد منابع آب کردستان به کنتور هوشمند مجهز است

سنندج - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون 44 درصد منابع آبی استان به کنتورهای هوشمند تجهیز شده که در ممانعت از برداشت غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی بسیار موثر است.

عرفان مومن‌پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به تمرکز اقدامات حفاظتی این شرکت در مناطق شرق کردستان، تقریبا ۹۵ درصد منابع آبی برق‌دار این منطقه از استان در مرحله اول به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار ۸۰۰ فقره مجوز بهره‌برداری از چاه آب در کردستان صادر شده است، اضافه کرد: بیشتر چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری مربوط به مصارف بخش کشاورزی است که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ حلقه آن برقدار و بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ حلقه نیز دیزلی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تعداد چاه‌های آب مجهز به کنتور هوشمند را ۶ هزار و ۸۴۹ فقره اعلام کرد و افزود: در فاز اول منابعی به کنتورهای هوشمند تجهیز می‌شود که دارای دبی بهره برداری سه لیتر بر ثانیه و بالاتر در بخش کشاورزی، صنایع و مصارف شرب است.

مومن‌پور با بیان اینکه سیاست اصلی این شرکت حفاظت از منابع آبی به ویژه در شرق استان است، یادآور شد: نصب کنتورهای آب و برق راهکاری هوشمند برای جلوگیری از بیلان منفی آبخوان‌ها، بستر ساز کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی و موجب مصرف بهینه منابع آبی استان است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز سفیدرود نیز شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رازآور و دریاچه ارومیه شامل زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند