3100 خودرو عمومی در جنوب آذربایجان‌غربی به صورت رایگان گازسوز شد


3100 خودرو عمومی در جنوب آذربایجان‌غربی به صورت رایگان گازسوز شد

مهاباد- ایرنا- مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب گفت: از ابتدای اجرای طرح رایگان گازسوز کردن تاکنون، سه هزار و 100 دستگاه خودرو در جنوب آذربایجان‌غربی گازسوز شده‌ است.

سیدجواد فیض‌حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در شهر بوکان گازسوز شده‌است که از این حیث این شهرستان مقام اول را در بین شهرهای کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۹ مرکز برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در شهرهای تحت پوشش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب شامل یک مرکز در هر شهر و سه مرکز در بوکان دایر است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با بیان اینکه گازسوز کردن خودروها در هر شهری بلامانع است، گفت: امسال تبدیل خودروهای بنزینی به گازی، میزان مصرف سوخت سی‌ان‌جی در این منطقه نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

فیض‌حسینی ادامه داد: مالکان خودروها با مراجعه به سایت اینترنتی به نشانی https://gcr.niopdc.ir می‌توانند نسبت به ثبت درخواست و نوبت‌گیری برای گازسوز کردن خودروهای خود در شهر محل سکونت اقدام کنند و در صورت داشتن هرگونه شکایت، انتقاد پیشنهاد در خصوص مراکز تبدیل به سامانه ۱۲۴ واحد بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

وی افزود: در راستای افزایش مصرف سی‌ان‌جی در سبد انرژی، قرار است ۱۵ درصد سوخت خودروها سی‌ان‌جی باشد ولی براساس چشم‌انداز پیش‌بینی شده آن را به ۲۳ درصد می‌رسانیم که این امر در شرایط تحریم‌ها به علت وفور بودن معادن گاز در کشور و افزایش مصرف آن، در کاهش مصرف بنزین، صادرات آن و ذخیره ارزی و ارزآوری برای کشور اثر مطلوبی خواهد داشت.

وی بیان کرد: با افزایش استقبال مالکان خودروها از مصرف سوخت سی‌ان‌جی در کشور، تعداد جایگاه‌های عرضه این سوخت، رغبت سرمایه‌گذاران برای احداث جایگاه این فرآورده سوختی افزایش یافته و همچنین در زمان سوختگیری، کاهش هزینه سوخت، کمک به معیشت خانوارها و کاهش آلودگی زیست محیطی نیز اثر می‌گذارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب اظهار داشت: همچنین در راستای افزایش خودروهای گازسوز و با توجه به وجود محدودیت‌ها در واگذاری زمین برای احداث جایگاه سی‌ان‌جی در شهرها، قرار است با همکاری شهرداری‌ها طرحی در قالب "مادر و دختری" اجرا شود که در این طرح، در زمینی در مساحت ۱۲۰ تا ۲۵۰ مترمربع جایگاه سی‌ان‌جی احداث شود و در آن مخازن سی‌ان‌جی همانند کپسول شارژ شده و سپس به محل‌های مصرف شامل مجتمع‌های مسکونی، مراکز تجاری، میادین میوه و تره بار و یا سایر مکان‌هایی که تراکم خودرو در آن زیاد است، انتقال یابد.

فیض‌حسینی با بیان اینکه اجرای این طرح منوط به همکاری شهرداری‌هاست، اظهار داشت: این نوع جایگاه های سوخت پس از راه‌اندازی توسط شرکت ملی پخش در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد و برای بخش خصوصی نیز قابل واگذاری است و این نوع جایگاه‌ها فشرده شده جایگاه‌های فعلی است و در واقع این طرح در بیشتر شهرها و حتی شهرهای جنوب آذربایجان غربی نیز که به علت نبود زمین با متراژهای بالا جهت ساخت جایگاه سی‌ان‌جی، مفید خواهد بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با اشاره به اینکه این طرح به سوختگیری سریع و آسان خودروها در هر زمان کمک خواهد کرد، افزود: هم‌اکنون ۵۴ باب جایگاه عرضه سوخت سی‌ان‌جی در جنوب آذربایجان‌غربی فعال است و هفت باب نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که با بهره‌برداری از آنها تعداد جایگاه های سوخت سی‌ان‌جی به ۶۱ باب می‌رسد.

طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی از اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری در راستای مصوبه‌ آذرماه سال گذشته شورای اقتصاد کشور در راستای مصرف بهینه در حوزه حمل و نقل اجرایی شد.

در این طرح قرار است یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور گازسوز شود که به علت بالا بودن مصرف بنزین در این خودروها، گازسوز شدن آنها در کاهش مصرف این فرآورده سوختی تاثیر زیادی خواهد داشت.

آذربایجان‌غربی در گازسوز کردن خودروهای عمومی مقام اول کشوری را دارد

در آذربایجان غربی تاکنون ۶ هزار و ۲۷۹ دستگاه خودرو عمومی به صورت رایگان گازسوز شده که این استان رتبه اول کشوری را در این راستا به خود اختصاص داده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معاون فرماندار مهاباد: برخورد با تکدی گری نیازمند حمایت دستگاه قضایی است