عملیات بیولوژیک در 50 هکتار از مراتع دامغان آغاز شد


عملیات بیولوژیک در 50 هکتار از مراتع دامغان آغاز شد

سمنان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات اجرای کنتور فارو (بیولوژیک) به منظور حفظ رطوبت خاک و ذخیره نزولات آسمانی در 50 هکتار از مراتع شهرستان آغاز شد.

علی اکبر عباسی راد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کنتور فارو، عملیاتی بیولوژیک است که در آن با ایجاد جوی های کوچک بر روی خطوط تراز، اصلاح و احیای مراتع صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این عملیات اصلاحی و احیایی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی و از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی در مراتع اطراف روستای کویری کوه زر انجام می‌شود.

عباسی راد تصریح کرد: هدف از اجرای عملیات کنتور فارو، مدیریت آب باران، نفوذ آب در خاک، جلوگیری از جریان سطحی آن و افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه است.

وی ضمن اشاره به لزوم حفظ و احیاء مراتع و همچنین تقویت سفره های آب زیرزمینی در سطح مراتع شهرستان افزود: با اجرای این عملیات به میزان زیادی از وقوع سیلاب های فصلی جلوگیری می‌شود و جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن پشت سدها، از دیگر اهداف مهم این طرح است.

عباسی راد با اشاره به اینکه کنتور فارو در قالب عملیات بیومکانیک آبخیزداری انجام می‌شود، گفت: این عملیات در مناطقی که متوسط بارندگی سالانه آن کمتر از ۳۰۰ میلی متر و خاک آن، فاقد استعداد طبیعی نفوذ آب است، انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بذر گیاهان مناسب با شرایط اقلیمی و زیستی منطقه در داخل جوی های کوچک به منظور افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از رواناب سطحی کاشته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات کنترل هرزآب از طرح‌های مهم این منطقه است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون، بیش از سه هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان تحت اجرای این عملیات قرار گرفته است.

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

۶۷۱ هزار هکتار از مساحت این شهرستان را عرصه های کویری و بیابانی تشکیل می دهد که حدود نیمی از وسعت دامغان محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟