برف و سرما وحوش خراسان شمالی را به روستاها کشاند 


برف و سرما وحوش خراسان شمالی را به روستاها کشاند 

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برف و سرما سبب شده است تا وحوش برای یافتن غذا در طبیعت با مشکل روبه رو شده و به حاشیه روستاها کشانده شوند.  

محمدحسین صالحی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش برف سنگین در ارتفاعات و برودت هوا، وحوش را در یافتن غذا دچار مشکل کرده است، از این رو حیوانات برای تغذیه از ارتفاعات به نقاط پایین دست می آیند تا بلکه در باغ ها و مزارع غذایی پیدا کنند.

بارش برف که از عصر جمعه خراسان شمالی را فراگرفته و تا بامداد شنبه ادامه داشت، عمده مناطق این استان را سپیدپوش کرد و بر اساس گزارش های دریافتی ارتفاع برف در برخی نواحی سردسیر و مرتفع استان به بیش از ۳۵ سانتی متر رسید.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: علاوه بر گونه های علفخوار، وحوش گوشتخوار هم برای یافتن غذا در نزدیکی های مناطق روستایی پرسه می زنند.

وی با بیان اینکه زمانی که وحوش به مناطق روستایی نزدیک می شوند در معرض شکار قرار می گیرند، اظهار داشت: از روستاییان انتظار می رود در فصل سرما، بیشتر هوای حیوانات را داشته و با آنها مهربان باشند.

وی خاطرنشان کرد: از روستاییان انتظار می رود از شکار وحوش و آسیب رساندن به آنها خودداری کنند و در صورت مشاهده حیوان آزاری و یا شکار غیرمجاز، مورد را به ادارات شهرستانی حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

صالحی گفت: برای جلوگیری از حضور وحوش در نزدیکی مناطق روستایی، تعلیف دستی حیوانات گیاهخوار صورت می گیرد، اما امسال هنوز این اقدام انجام نشده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: رویکرد ما به حداقل رساندن تعلیف دستی وحوش در طبیعت است با این وجود، برخی از مقاطع سال و در زمان بارش برف سنگین، ناگزیر از تعلیف دستی وحوش هستیم.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علل نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و گاه حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند نیز در طبیعت کاهش پیدا کند.

براساس اعلام مسوولان، بیشتر این حوادث در خارج از مناطق زیر مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علل اصلی آن، شکار طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر