منظور شهید سلیمانی از تنهایی رهبری چیست


منظور شهید سلیمانی از تنهایی رهبری چیست

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیتنامه خویش به تنها بودن رهبری اشاره می‌کند؛ منظور ایشان این است که منظومه فکری و افق‌های بلند تمدن‌ساز رهبری و نقشه راه و سیاست‌های کلی ایشان، برای تحقق به نیروهای مؤمن و انقلابی، پای کار، دانا، توانا، کارآمد، بانشاط، با امید و مخلص با روحیه جهانی نیاز دارد.

منظور شهید سلیمانی از تنهایی رهبری چیست

آیت‌الله عباس کعبی‌، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره ابعاد وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی گفت: وصیتنامه شهید سلیمانی رضوان الله تعالی علیه، یک وصیت ایمانی، جهادی، انقلابی و مخلصانه به ملت ایران است که جهت پاسداشت خون این شهید و تداوم راه او و نیز برای تبیین نقشه راه نسل جوان مؤمن انقلابی جهت حرکت در مسیر شهید و به منظور حفظ و تداوم راه امام(ره) و رهبری و تحقق اهداف ملی و بین‎المللی انقلاب اسلامی باید به آن توجه کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این نکته که ایشان در وصیتنامه خود بیان کردند که حضرت امام(ره) اسلام را پشتوانه ایران قرار دادند، بحث دیرپایی است که تلاش می‎شود نسبت میان اسلام و ایران را روشن سازد. ما معتقدیم که نسبتی که در این جا برقرار است، نسبت «این همانی» است؛ این همان بحثی است که شهید مطهری در خدمات متقابل اسلام و ایران مطرح کرده است؛ اسلام به ملت ایران خدمت کرد از این جهت که یک نقشه راه توحیدی برای تحقق تمدن انسانی را فراروی ملت ایران گذاشت.

بیشتر بخوانید:

ولایت فقیه؛ دال مرکزی گفتمان سردار سلیمانی سلیمانی چگونه مکتب شد

وی ادامه داد: ملت ایران نیز با روحیه الهی و فطرت پاک و استعداد ذاتی، به رشد و تعالی اسلام و جلوه‌گر شدن تمدن اسلامی کمک شایان توجهی کردند، به گونه‌ای که اسلام جزء لاینفک هویت ایرانی شد و نقش ویژه ملت ایران در رشد و تعالی اسلام آن قدر قابل توجه است که نمی‌توان میان اسلام و ایران تفکیک قائل شد. در این میان ظهور انقلاب اسلامی در ایران اسلامی به مثابه بازتولید اقتدار اسلام بر پایه آموزه‎های مکتب اهل بیت(ع) در عصر حاضر شد. به طوری که گویی خورشید تابان اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه‎های اهل بیت(ع) بعد از 1400 سال، با رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره)، این بار از ایران اسلامی طلوع پیدا کرده است.

آیت‌الله کعبی‌ اضافه کرد: در ایران اسلامی 4 دهه رشد، تعالی، پیشرفت، شکوفایی، اقتدار، عزت و عظمت بر مبنای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) شکل گرفته و ایران نقطه ثقل تحولات اسلامی و رشد انسان معاصر بر پایه مکتب اهل بیت(ع) در سطح جهان شده است. مرکزیت ایران اسلامی بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی باعث اقتدار و عزت و عظمت ایران و رشد و شکوفایی و پاسداشت هویت ملی ایرانیان شد اما این بار نه بر پایه ناسیونالیسم ایرانی، بلکه بر پایه آموزه‌های اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) که در گفتمان انقلاب اسلامی و در خط امام(ره) و بر پایه اندیشه مترقی ولایت فقیه ظهور و بروز کرد لذا شاهد هستیم خدمتی که انقلاب اسلامی و گفتمان امام(ره) و رهبری به هویت ایرانی کردند هیچ گاه در طول تاریخ توسط مدعیان ناسیونالیسم ایرانی انجام نگرفته است.

وی همچنین گفت: دو شاخصه جمهوری اسلامی و رهبری الهی انقلاب اسلامی از اقتدار و مظلومیت امیرالمؤمنین به ارث برده شده و این نکته در وصیتنامه شهید قاسم سلیمانی به خوبی بیان شده است. شهید حاج قاسم سلیمانی در این وصیتنامه به تنهابودن رهبری اشاره می‌کنند؛ منظور از تنها بودن رهبری این است که منظومه فکری و افق‌های بلند تمدن‌ساز رهبری و نقشه راه و سیاست‌های کلی ایشان، برای تحقق به نیروهای مؤمن و انقلابی، پای کار، دانا، توانا، کارآمد، بانشاط، با امید و مخلص با روحیه جهانی به سبک شهید حاج قاسم سلیمانی نیاز دارد. این گونه افراد باید تکثیر شوند و رشد کنند؛ چه در قالب تفکر بسیجی و چه در قالب حوزه انقلابی. منظور از تنهایی رهبری یعنی این که ما با افق‌های بلند و مطلوب رهبری برای تحقق وظایف و مأموریت‌ها و سیاست‌های کلان نظام اسلامی هنوز فاصله داریم و بین هست‌ها و بایدها هنوز فاصله است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: احترام به خانواده شهدا از دیگر نکات این وصیتنامه است. توجه ویژه به خانواده شهدا به ویژه فرزندان شاهد هم در تداوم راه شهیدان و هم در کادرسازی و تربیت نیروی با تفکر جهادی و بسیجی و ایمانی مؤثر است و خود سبک تربیتی ویژه‌ای است که هم مورد توصیه امام(ره) و هم مورد توصیه رهبری بوده است. یکی از سبک‎های تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی انس با شهیدان و خانواده شهدا بود. ایشان می‌گفتند که تا شهید زندگی نکنی شهید نمی‌شود. خانواده شهیدان یاد و نام و عطر شهیدان را زندگی می‌کنند و سبک زندگی شهیدان نیز با رسیدگی ویژه و انس با خانواده شهیدان احیا خواهد شد.

وی اظهار کرد: درباره شهید حاج قاسم سلیمانی این نکته خیلی قابل توجه است که یک روستازاده چوپانی که قبل از انقلاب خودش و پدرش در یکی از روستاهای کوچک کرمان زندگی می کرده، با انقلاب اسلامی جذب سپاه می‌شود و آن چنان رشد می‎کند که یک شخصیت الگوی جهانی می‌شود؛ این تحقق شعار ما می‌توانیم است. هم جوانان و هم دختران و پسران ایران اسلامی و هم کسانی که می‌خواهند در بخش‌های علمی و ایمانی و جهادی و در پیشرفت و رشد و تعالی جامعه نقش ایفا کنند و گوی سبقت را از دیگران بربایند، بر پایه ایمان و روحیه جهادی و اخلاص و عمل فی سبیل الله است که می‌توانند رشد کنند و همه استعدادهای درونی خودشان را شکوفا کنند و منشأ تحولات بزرگ در کشور و در سطح منطقه و جهان شوند.

آیت‌الله کعبی‌ در پایان گفت: حاج قاسم سلیمانی برای بسیجیان و سپاهیان و برای روحانیت و همچنین اساتید دانشگاه و هنرمندان و سایر نخبگان و جوانان این مرز و بوم، یک الگوی جاوید در جهت رشد و پیشرفت و تعالی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. جوانانی که می‌خواهند اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را در دهه‌های آینده تحقق ببخشند، می‌توانند سبک زندگی و حرکت شهید حاج قاسم سلیمانی را الگوی رشد و پیشرفت خود قرار دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید