محیط‌زیست نسبت به ورود فاضلاب مراکزپذیرایی به رودخانه چالوس هشدار داد


محیط‌زیست نسبت به ورود فاضلاب مراکزپذیرایی به رودخانه چالوس هشدار داد

نوشهر- ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس با ابراز نگرانی ورود فاضلات مراکز اقامتی ، پذیرایی و رفاهی جاده چالوس به رودخانه، هشدار داد که در صورت ادامه دار بودن ورود آب فاضلاب این مراکز به رودخانه، منبع تامین آب طرح ملی در حال اجرا در مرزن آباد آلوده خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، معضلی که بارها در نشست های مختلف بویژه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و نیز ساماندهی فاضلاب های خانگی شهرستان چالوس مطرح و راهکارهای مختلفی برای حل آنها به تصویب رسید اما بر اساس گزارش ها تاکنون گام اساسی در جهت رسیدگی و یا برخورد با متخلفان آلاینده های زیست محیطی برداشته نشده است.

بر اساس آمار اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چالوس از مجموع ۱۳۰ واحد پذیرایی ، رفاهی و اقامتی در جاده کندوان تنها حدود ۴۰ درصد از این واحدها به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز هستند.

همچنین طرح ملی آبرسانی به چهار شهر مرزن آباد، چالوس ، هچیرود ،نوشهر و ۱۲۹ روستا از ۲ سال گذشته در مرزن آباد آغاز شده و قرار است با ساخت سد در بالادست مرزن آباد و استقرار تجهیزات آب این شهرها و روستاها پس از تصفیه از آب رودخانه چالوس تامین شود.

سیداصغر مطهری عصر سه شنبه در نشست ساماندهی فاضلاب های خانگی در فرمانداری چالوس افزود : در صورت عدم جلوگیری از سرریز و هدایت فاضلاب مراکز پذیرایی حاشیه محور کندوان به رودخانه چالوس طبیعتا آبی که از این رودخانه در قالب طرح ملی تامین خواهد شد، آلوده می شود.

این مسئول اظهار داشت : آنچه گزارش شده خیلی از صاحبان این مرکز پذیرایی متخلف به تعهداتشان برای رفع این معضل اقدام نکرده اند و حتی پرونده آنها نیز در دستگاه های فضایی موجود است که باید به جد این موضوع پیگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس با اعلام اینکه در ساخت اغلب این واحدهای پذیرایی حریم کمی و کیفی رودخانه چالوس مراعات نشده است ، پیشنهاد داد : از این پس هیچ مجوزی به متقاضیان بابت احداث سازه در قالب احداث واحدهای پذیرایی در حاشیه این رودخانه داده نشود تا بتوان مشکلات ساماندهی مابقی واحدهای بدون مجوز را کاهش داد.

معاون فرماندار چالوس هم در این نشست گفت که در گام نخست باید پیگیری کرد که چرا و به چه علت این تعداد واحدهای پذیرایی نسبت تعهداتشان برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب که موجب آلایندگی زیست محیطی می شود ، اقدام نکردند.

حمید محمدی فیروز افزود : مورد دیگر آنکه بیائیم برای این واحدها کدگذاری و رنگ بندی کنیم به بیان دیگر آن دسته از واحدهای پذیرایی بدون مجوز که موازین زیست محیطی و بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند مجوز صادر شود و بقیه واحدهای پذیرایی که دارای پرونده در دستگاه قضایی هستند ، پیگیری شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استاندار مازندران با 50 مدیرکل روز جمعه مهمان مردم گلوگاه است