سنگ بنای آیت الله مصباح برای تبیین نظام مند مدیریت اسلامی


سنگ بنای آیت الله مصباح برای تبیین نظام مند مدیریت اسلامی

رضاییان گفت: آیت‌الله مصباح یزدی به دنبال تربیت طلاب دینی دانشجویان را از رشته مدیریت دعوت کرد و سنگ بنای تبیین نظام مند مدیریت اسلامی را گذاشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان، همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت منزلت علمی و عملی عالم بزرگ ربانی و حکیم والا مقام حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رحمت الله علیه با حضور جمعی از اساتید و شاگردان ایشان که صبح امروز ۲۴ دی ماه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد مبانی فکری علمی و اندیشه های این عالمه بزرگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنا بر این گزارش دکتر علی رضائیان، استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره بهاندیشه های مدیریتی آیت الله مصباح یزدی گفت:پس ازراه اندازی مدرسه در راه حق مدرسه باقرالعلوم به همت آیت الله مصباح یزدی راه اندازی شد در آن زمانافراد خیر بسیاری برای کمک به موسسه باقرالعلوم پیشگام می شدند یکی از این افراد آقای مرتضی هاشمی از تجار ایرانی الاصل در کشور عراق بودایشان علاقه بسیاری به مبانی انقلاب اسلامی داشت و مهمترین نقطه ضعف نظام جمهوری اسلامی رامبانی مدیریتی میدانست.

رضاییان تصریح کرد: همین امر موجب شد تا در جلسه با آیت الله مصباح یزدی مطالبی را پیرامون مدیریت در نظام جمهوری اسلامی مطرح کنم و با استدلال به ایشان گفتم که نحوه عملکرد دشمن درجنگ هشت ساله ایران و عراق بر اساس مبانی و علوم مدیریتی بوده است به گونه‌ای که وقتی آنهامقاومت و ایستادگی ایرانیها در مقابل دشمن را دیدندو با شعار جنگ جنگ تا پیروزی و رفع فتنه مواجه شدند سعی داشتند با تحمیل هزینه‌های بالای جنگ مقابل آرمان های انقلاب اسلامی بایستند و ایران راهی جز پذیرش قطعنامه نداشته باشد.از همین‌رو آیت‌الله مصباح یزدی به دنبال تربیت طلاب دینی دانشجویان را از رشته مدیریت دعوت کرد و مسئول گروه مدیریت این طلاب را به این حقیر واگذار کردند.

این استاد برجسته دانشگاه با اشاره به برگزاری جلسات مدیریت اسلامی با حضور آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: آیت الله مصباح یزدی عقیده داشتند که جلساتی با حضور اساتید مدیریت برگزار شود تا نظریات و مبانی مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته و با روش ها و ارزشهای اسلامی انطباق و در صورت وجود اختلاف اصلاح شود. بر همین اساس جلساتی با حضور طلاب زبده و کارآزموده در رشته های زبان روانشناسی جامعه‌شناسی و مدیریت تشکیل و مبانی مدیریتی مورد پالایش قرار گرفت و در پایان این جلسات نیز آیت الله مصباح یزدی با تواضع بسیار حضور یافته و نظریات را جمع بندی می کردند.

وی افزود: حتی ایشان تصمیم گرفتند تعدادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام شوند که نهایتاً تمام این زحمات منتج به تدوین کتاب پیش نیاز مدیریت اسلامی شد و از برکت این جلسات حدود ۲۰۰ دانشجو شامل ۲۵ نفر دکتر و ۱۷۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد را فارغ التحصیل شدند.

رضائیان عنوان کرد: با توجه به ارتباط این حقیر با دانشگاه تهران و تربیت مدرس دروس مبانی فلسفه مدیریت از منظر ارزش های اسلامی در دانشگاه تدریس شد. همچنین برای پیش نیاز این دروس کلاس تدبر در قرآن پیش‌بینی شد به گونه‌ای که مدیران با آشنایی تدبر در قرآن می توانستند استنباطی برای عملکرد خودشان داشته باشند.‌ابه طوری که برخی از مدیران در مواقعی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که نمی‌توانند آن را با کسی در میان بگذارند و بهترین منبع برای آنها قرآن کریم است.

وی افزود: شورای انقلاب فرهنگی در راستای تحول در علوم انسانی ۱۴ کمیته زیر نظر دکتر حداد عادل تشکیل و در بخش مدیریت آن به مطالب بنیادی در حوزه مدیریت و نقشه راه برای علوم انسانی در این حوزه پرداخت که چندین همایش در این راستا برگزار شد این تحول ناشی از سنگ بنایی است که آیت‌الله مصباح یزدی سالها پیش گذاشت تا امروز شاهد نظام مدیریت اسلامی و تبیین آن برای عملکرد مدیران مسلمان باشیم.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرانی که دل ایلان ماسک رو برده کیست؟