گزینه وزیر امنیت دولت‌بایدن: اجازه تکرار یورش به ‌کنگره را نخواهم‌ داد


گزینه وزیر امنیت دولت‌بایدن: اجازه تکرار یورش به ‌کنگره را نخواهم‌ داد

تهران - ایرنا - آلخاندرو مایورکاس گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت امنیت داخلی روز چهارشنبه و یک روز قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جلسه بررسی صلاحیت خود از سوی سنا وعده داد که اگر رای بیاورد، اجازه نخواهد داد حادثه ای مثل یورش 6 ژانویه به کنگره رخ نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، آلخاندرو مایورکاس (Alejandro Mayorkas) به نمایندگان سنا قول داد که در قامت وزیر امنیت داخلی دولت آمریکا، هر آنچه در توان دارد برای جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر یورش به کنگره انجام خواهد داد.

نخستین گزینه لاتین تبار تاریخ آمریکا برای تصدی وزارت امنیت داخلی گفت: اگر رای اعتماد بگیرم، هر آنچه در توان دارم انجام خواهم داد رویدادهای تلخ اخیر که باعث توهین به قانون و اهانت به مکانی که به عنوان یکی از ستون های دموکراسی آمریکا محسوب می شود، دیگر تکرار نشود؛ حوادثی که باعث شد تعدادی جان خود را از دست بدهند و باعث ترس و وحشت اعضا و کارکنان کنگره شد.

مایورکاس که در دوره دولت باراک اوباما از سال 2013 تا 2016 به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا فعالیت می کرد، با اشاره تهدیدهایی نظیر حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی ، شیوع بیماری های همه گیر و بطور خاص شیوع کرونا که آمریکا در شرایط کنونی با آن مواجه است، متعهد که در تمام این زمینه، از هیچ تلاش برای تامین و تقویت امنیت آمریکا دریغ نکند.

او پیش از سخنرانی در حضور جمعی از نمایندگان سنا، سوگند یاد کرد که در سخنانش حقایق را بیان کند و به آن متعهد بماند.

تعامل و همکاری با همه نهادهای موافق و مخالف

این سیاستمدار لاتین تبار همچنین متعهد شد درصورتی که سکان هدایت وزارت امنیت داخلی آمریکا را برعهده بگیرد، تعاملی جامع و سازنده با دیگر نهادهای کشور از جمله مجلس سنا داشته باشد و اجازه ندهد که اختلاف نظرها، مانع از همکاری بین این وزاتخانه و دیگر دستگاه ها و نهادها شود.

گزینه وزیر امنیت دولت‌بایدن: اجازه تکرار یورش به ‌کنگره را نخواهم‌ داد

مقابله با کووید-19 و حملات سایبری، اولویت نخست

مایورکارس در پاسخ به سوال یکی از سناتورها مبنی بر اینکه مهم ترین اولویت های او در در وزارت امنیت داخلی چه خواهد بود، به شیوع بیماری کووید -19 و حملات سایبری به عنوان دو مورد از جدی ترین تهدیدها برای آمریکا اشاره کرد و گفت که مسئولانه برای مقابله با چنین تهدیدهایی تلاش و مبارزه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال سناتورها که چی درسی باید از تهدید شیوع ویروس کرونا در آمریکا گرفت، گفت: ما باید بیاموزیم که در برخورد با تهدیدها، برخوردهای حزبی را کنار بگذاریم و هر دو حزب باید در کنار هم و با همکاری و تعامل با یکدیگر به مقابله با تهدیدها بپردازند.

گزینه بایدن برای تصدی وزارت امنیت داخلی تاکید کرد: متعهد می شوم که برای خدمت به کشور و مردم آمریکا، مسئولانه عمل کنم و مثل کسانی نباشم که هر روز به گوشه از کشور سفر می کنند و فقط روبان قیچی می کنند.

بحران مهاجران و پناهجویان

سناتور ران جانسون از حزب جمهوری خواه یکی از سوال کنندگان از مایورکاس بود. این سناتور با طرح سوالی چالشی درباره مسئله مهاجرت به آمریکا که در روزهای اخیر نیز سوژه خبرهای زیادی در آمریکا بوده، سعی کرد مایورکاس را بطور جدی به چالش بکشد.

این سناتور جمهوری خواه که اسناد و مدارک زیادی حاوی ارقام و اعداد و نمودارها درباره مهاجرت ها به امریکا در دوره اوباما به همراه داشت، موضوع جدا کردن والدین از کودکان مهاجر را مطرح کرد با طرح این مسئله که در دوره دولت باراک اوباما نیز چنین مسائلی در مورد مهاجران وجود داشته است، از مایورکاس خواست توضیحاتی در این باره ارائه دهد.

مایورکاس با بیان اینکه شخصا با موضوع جداکردن کودکان از والدین مخالف است، توضیحاتی در پاسخ به سوال این سناتور داد که نتوانست او قانع کند و از جانب این سناتور جمهوری خواه متهم به تناقض گویی و عدم ارائه پاسخ شفاف شد.

مایورکاس در پاسخ به سوالی درخصوص پناهجویان و این که آیا وزارت امنیت داخلی آمریکا رفتاری عادلانه با آنها خواهد داشت، با تاکید بر اینکه او یک حقوقدان است و به قوانین احترام می گذارد گفت پناهجویانی که دارای شرایط تعیین شده در قانون باشند، پذیرفته می شوند و آنهایی که هم واجد شرایط نباشند، پذیرفته نخواهند شد. او درباره جزئیات این موضوع توضیح بیشتری نداد.

وی در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه ورود مهاجران غیرقانونی به ویژه در شرایط کنونی که شیوع کرونا مشاغل زیادی را نابود کرده و به خطر انداخته است، می تواند امنیت شغلی مردم آمریکا را بیشتر به خطر بیاندازد، گفت: قطعا شرایط و امنیت مردم آمریکا ، نخستین اولویت ما خواهد بود.

این سیاستمدار لاتین تبار دربخشی دیگر از سخنانش متعهد شد که از حقوق کسانی که در زمینه افشای حقایق در مورد فسادها و ... فعالیت می کنند، دفاع کند.

تروریسم داخلی

در ادامه جلسه، خانم مگی حسن سناتور دموکرات به بحث تروریسم داخلی اشاره کرده و حمله اخیر هواداران ترامپ به کنگره را یک نمونه تروریسم داخلی و شدیدترین آن از زمان حمله 11 سپتامبر دانست و خواستار توضیح مایورکاس در این زمینه شد. گزینه دولت بایدن برای تصدی وزارت امنیت داخلی تاکید کرد که عملکرد دولت بایدن و دستگاه های امنیتی او برای تامین امنیت آمریکا ، قطعا بهتر از گذشته خواهد بود.

آلخاندرو مایورکاس کیست؟

الخاندرو مایورکاس (Alejandro Mayorkas) وکیل 62 ساله آمریکایی است که مسئولیت های مختلفی در چند دولت قبلی این کشور داشته است.

وی در سال 1959 کوبا متولد و در لس آنجلس بزرگ شد و از دانشگاه بِرکلی کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد.

در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، مایورکاس به عنوان دادستان ایالات متحده در بخش مرکزی کالیفرنیا خدمت می‌کرد.

او از سال 1998 تا 2001 دادستان کالیفرنیا بود.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، وی در وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا، ابتدا به عنوان مدیر خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا و سپس به عنوان معاون وزیر (۲۰۱۳–۲۰۱۶) خدمت کرد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰، جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد که مایورکاس را به عنوان وزیر امنیت میهن ایالات متحده آمریکا در کابینه خود معرفی خواهد کرد. مایورکاس نخستین لاتین‌تبار و مهاجری است که به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا برگزیده می شود.

اوضاع آمریکا یک روز

دهها هزار نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا در واشنگتن مستقر شده اند تا مانع از هرگونه تکرار احتمالی آشوبی مشابه 6 ژانویه شوند. مقامات گفته‌اند با توجه به بررسی مداوم تهدیدات توسط نهادهای انتظامی، این تعداد می‌تواند افزایش یابد.

این حضور گسترده نیروهای نظامی که تعداد آنها از نیروهای نظامی آمریکا در عراق، افغانستان و سوریه هم بیشتر است، جو رعب و وحشت را در میان ساکنان پایتخت ایالات متحده ایجاد کرده است.

مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از ترس تخریب و دستبرد اموال در صورت شورش احتمالی هواداران ترامپ، با تخته‌های چوب پوشیده شده‌اند.

ایستگاه‌های مترو تعطیل شده است و گفته می‌شود این تعطیلی تا روز تحلیف بایدن ادامه دارد.

جو بایدن در انتخابات ۱۳ آبان ماه، ۳۰۶ رای گزینشگران را از آن خود کرد و قرار است روز 20 ژوانویه(اول بهمن)، پس از ادای سوگند، به صورت رسمی قدرت را در دست گیرد.

گفته شده است ترامپ قصد دارد صبح همان روز در حالیکه هنوز رئیس جمهوری آمریکا است، به سوی ملک شخصی خود در فلوریدا حرکت کند و در آنجا مستقر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی بهاره رهنما از اکسسوری عجیب ولی شیک صورتش/ خیلی شبیه عینکه ولی شیشه نداره!+عکس