طرح «خیر موثر» اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار در تهران را فراهم کرد


طرح «خیر موثر» اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار در تهران را فراهم کرد

تهران-ایرنا-مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح «خیر موثر» در شرایط شیوع کرونا گفت: این طرح با هدف اشتغال‌زایی و رفع نیاز جامعه به کالاهای بهداشتی، فرصت‌های اشتغال پایدار را برای زنان سرپرست خانوار پایتخت فراهم کرد.

«زهرا بهروزآذر» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره حمایت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: در این شرایط کسب و کارهای خرد به‌ ویژه کسب و کار زنان سرپرست خانوار و آسیب‌پذیر با رکود اقتصادی مواجه شد.

وی گفت: براین اساس، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اقدام به توزیع کارت معیشتی اهدایی بنیاد مستضعفان و بسته حمایتی با جلب مشارکت خیریه‌ها در میان زنان سرپرست خانوار کرد.

«بهروزآذر» افزود: همچنین این اداره با هدف اشتغال‌زایی و رفع نیاز جامعه به کالاهای بهداشتی در قالب طرح «خیر موثر» با بهره‌مندی از ظرفیت مشاغل خانگی، تغییر خط تولید مراکز مهارت‌آموزی کوثر به تولید ماسک و گان(لباس محافظ کادر درمانی) و ایجاد فضای فروش ماسک در ایستگاه‌های مترو فرصت‌های اشتغال پایدار را برای زنان سرپرست خانوار فراهم کرد.

وی بیان کرد: برای افزایش آگاهی و دانش‌افزایی بانوان درباره شیوع کرونا و نحوه مقابله با آن برنامه‌های آموزشی آنلاین در قالب اینفوگرافی و موشن‌گرافی تهیه، تدوین و منتشر شد.

حمایت از حدود ۱۵هزار زن سرپرست خانوار

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۵هزار زن سرپرست خانوار و فرزندان آنان تحت پوشش این نهاد هستند، اظهارداشت: این گروه از طریق معرفی توسط سراهای محلات، خیریه‌ها و ادارات بانوان مناطق ۲۲گانه و نیز مراجعه شخص مددجو به اداره کل یا ادارات مناطق عضو سامانه زنان سرپرست خانوار می‌شوند.

وی گفت: با توجه به بررسی و شناخت هر یک از این افراد از طریق مصاحبه‌های فردی، خانوادگی و بازدید از منزل، برای توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فردی آنان و خانواده‌هایشان برنامه‌ریزی می‌شود.

«بهروزآذر» افزود: برنامه‌های آموزشی در جهت دانش‌افزایی و آگاه‌سازی با هدف توانمندسازی و برنامه‌های مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار در اولویت برنامه‌های امور زنان شهرداری تهران قرار دارد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: براساس شرایط و با نظر مددکار، خدمات حمایتی به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود که شامل کمک هزینه معیشتی و درمانی و معرفی آنان به مراکز خیریه برای دریافت وام است.

فعالیت ۵۶ مرکز کوثر در تهران

«بهروزآذر» درباره مراکز کوثر و کارکرد آنها گفت: در حال حاضر ۵۶ مرکز کوثر در شهر تهران با کاربری‌های کارگاهی و مشاغل خانگی فعالیت می‌کند.

وی افزود: کارکرد این مراکز توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار از طریق مشارکت میان بخش عمومی شهرداری تهران با اختصاص فضا و بخش خصوصی کارآفرینان اجتماعی با اختصاص تجربه و تجهیزات است که این بخش‌ها تلاش می‌کنند تا با مهارت‌آموزی اقشار ضعیف، امکان رشد و بالندگی آنان را در فضای کسب و کار هموار کنند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهارداشت: با توجه به اینکه امکان اشتغال در بین زنان سرپرست خانوار به علت نداشتن مهارت در حوزه تولید ضعیف است، در مراکز کوثر تلاش شده است تا با آموزش مهارت‌های پایه و ضروری در محیط کار امکان رشد استعداد آنان فراهم شود و به دور از نگاه صرفأ اقتصادی و سودمحور محیطی امن و انسانی فراهم و مراحل توانمندسازی به بهترین شکل طی شود.

اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها برای توانمندسازی بانوان

«بهروزآذر» درباره اقدامات اداره کل امور بانوان شهرداری برای توانمندسازی بانوان گفت: با توجه به نقش مؤثر زنان در تحکیم بنیان خانواده، تعالی و ارتقای سازمان، ایجاد و طراحی زندگی شایسته برای افراد جامعه، توانمندسازی آنان، موجب توانمندی خانواده، سازمان و جامعه خواهد شد.

وی افزود: بانوان شاغل در حوزه شهرداری تهران، بانوان و دختران خانه‌دار ساکن در محلات شهر تهران و زنان سرپرست خانوار، مخاطب اصلی و دایمی برنامه‌های آموزشی این اداره کل هستند که این به معنی حذف سایر مخاطبان نیست.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بیان کرد: این اداره کل در تمام برنامه‌های خود رویکرد توانمندسازی زنان را مدنظر دارد و تلاش می‌کند به زنان و خانواده‌ها کمک کند تا بتوانند بر روی زندگی خود تسلط بیشتری داشته باشند و توانمندی آنان در مواجهه با رویدادهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی تقویت شود.

«بهروزآذر» اظهارداشت: براین اساس برنامه‌های آموزشی برای مدیران زن شهرداری، زنان و مردان شاغل در این نهاد، پیمانکاران و نیروهای پیمانی شاغل در مراکز مختص بانوان؛ شهردخت، شهربانوها، بوستان‌های بانوان و مراکز مهارت‌آموزی کوثر، دختران جوان، زنان فعال در محلات شهر تهران و خانواده‌های نوپا نیز اجرا شده است.

وی گفت: طراحی دوره‌های آموزشی مدیریت بحران و مدیریت خانواده در مواجهه با شرایط اضطراری، دوره نوآوری سازمانی، اجرای طرح «کوچه دوستی»(نگاه ویژه به معضلات فرهنگی و اجتماعی در کوچه، محله با هدف ارتقای حس تعلق شهروندی از طریق خلاقیت در هنر با مشارکت شهروندان به خصوص بانوان و کودکان)، جشنواره‌های بانوان شهر، مجموعه برنامه‌های «نغمه ناخوانده(تجربه زیسته زنان توانمند)» و برگزاری بازارچه‌های فصلی و دائمی با رویکرد توانمندسازی طراحی و اجرا شده‌اند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران افزود: سلسله برنامه‌های آموزشی توانمندسازی خانواده‌محور و تعادل کار و زندگی برای تمام مردان و زنان شاغل در شهرداری تهران در حال طراحی است و تا پایان امسال و سال آینده برای تمام شاغلان اجرا خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت جدید هایما در بازار +جدول