دری‌نجف‌آبادی: مجلس حمایت جدی از تولید و صادرات داشته باشد


دری‌نجف‌آبادی: مجلس حمایت جدی از تولید و صادرات داشته باشد

اراک _ ایرنا _ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خواستار حمایت جدی مجلس شورای اسلامی از تولید و صادرات شد و گفت: حیات کشور در گروی توجه به صادرات است و در این راستا کشورهای همسایه باید در اولویت قرار گیرند.

آیت الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» پنجشنبه شب در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اراک برگزار شد، افزود: توسعه صنعت در کشور نیازمند تحقیقات کاربردی و بنیادی است و حمایت از برنامه‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر ضروریات است.

وی اظهار: مهارت‌آموزی از دیگر برنامه‌های مهم است که باید در دستور کار و برنامه‌های اولویت‌دار قرار گیرد زیرا اقتصاد سنتی جوابگوی نیاز امروز کشور نیست.

وی تاکید کرد: مدیریت منابع ارزی و ریالی از دیگر موارد مهم و کلیدی در بخش صنعت و تولید است که باید حمایت‌های این بخش تنها در تولیدات واقعی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: آب یکی از نیازهای حیاتی در بخش صنعت و تولید است و کشور و استان مرکزی در این راستا با چالش‌های زیادی همراه است که نیاز است مدیریت مصرف آبد به صورت ویژه رصد شود.

آیت الله دری‌نجف‌آبادی عنوان کرد: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی باید قوانین مرتبط با این حوزه را اصلاح کنند و به سمت تسهیل و روان کردن قوانین حرکت کنند و انتظار است مجلس نگاه ویژه به بودجه ۱۴۰۰ داشته باشد.

وی بیان کرد: چیدمان دولت جدید آمریکا از افراد دوره اوباما و افرادی است که در تحریم‌ها علیه ایران نقش داشته‌اند و حاکمیت هیچ دولتی از آمریکا برای ایران تفاوتی ندارد زیرا جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون مسیر خود را با قدرت در پیش گرفته و جزو یکی از کشورهای مطرح و موفق در دنیا است.

سفرهای استانی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مشاهده مشکلات صنایع از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن، نقش موثری در تصمیم‌گیری ها برای گره‌گشایی از مشکلات این واحدها دارد و این استان به عنوان مقصد اولین سفر استانی این نمایندگان انتحاب شد.

«علیرضا نظری» افزود: استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران است و در این استان صنایع مادر تخصصی زیادی وجود دارد که فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی وابسته به فعالیت آنها است.

وی بیان کرد: در سفر ۲ روزه اعضای کمیسیون صنایع و معادن به استان مرکزی، از ۱۹ واحد تولیدی و صنعتی مهم و دارای مشکل این استان بازدید شد.

نظری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید بسیار بر نظارت‌ها و سرکشی‌های میدانی دارند و امید است این سفر منشاء خیری برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی استان مرکزی و کشور باشد.

کمیسیون صنایع مجلس به دنبال اصلاح امور مربوطه است

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: رویکرد کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این دوره مثبت است و این کمیسیون به صورت جدی در بحث فولاد، خودرو، معدن و پتروشیمی ورود پیدا کرده است و به دنبال اصلاح امور مربوطه است

حجت‌الاسلام « علیرضا سلیمی» با بیان اینکه نظام تعرفه در کشور باید اصلاح شود و حذف رانت ها نیز از ضروریات ویژه است، اظهار داشت: نیاز است در کمیسیون صنایع مجلس معضل سیستم بانکی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود و نگاه نادرست به بخش خصوصی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: تهیه نقشه آمایش صنعت نیز از دیگر ضروریات است که باید در دستور کار قرار گیرد.

پنج درصد از ارزش افزوده کشور در استان مرکزی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با بیان اینکه پنج درصد از ارزش افزوده کشور در استان مرکزی ایجاد می‌شود، گفت: ۸۷۶ طرح صنعتی در استان مرکزی وجود دارد که ۴۵۷ طرح آن دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد است که سرمایه گذاری آنها ۶۰ هزار میلیارد ریال است و با افتتاح این واحدها، ۱۷ هزار شغل در استان مرکزی ایجاد می‌شود.

« سعید جعفری » افزود: این استان با ۲ درصد مساحت و ۲ درصد جمعیت، رتبه ۱۴ مساحت و رتبه ۱۹ جمعیت کشور را داراست و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری این واحدها است و ۱۰۶ هزار نفر در آنها اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: هشت واحد صنعتی دارای پروانه و مجوز با تولید سالانه ۱۷۷ میلیون ماسک در استان مرکزی وجود دارد و چند واحد در حال اخذ مجوز هستند که با فعالیت آنها تولید ماسک سالانه استان به ۷۰۰ میلیون می‌رسد.

وی بیان کرد: پنج هزار و ۷۰۰ تن الکل استان مرکزی در هفت واحد تولید کننده مواد ضدعفونی استان تولید شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: ۲۴۸ پروانه اکتشاف فعال در این استان وجود دارد و ۳۸ ماده معدنی در استان مرکزی استخراج دارد.

جعفری بیان کرد: استان مرکزی از نظر تنوع موادمعدنی جزو استان‌های مهم در کشور است و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در این بخش فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: استان مرکزی از سال ۹۵ تا ۹ ماهه امسال، توفیقات خوبی در اخذ حقوق دولتی معادن داشته است به طوری که پارسال ۷۹۰ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ شد و در ۹ ماهه امسال این رقم به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

اجرای نامناسب اصل ۴۴ قانون اساسی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این نشست گفت: اجرای نامناسب اصل ۴۴ قانون اساسی، موجبنابودی صنایع مادر تخصص شده است.

«عماد مردانی» افزود: اهلیت در واگذاری‌ها دیده نشده و صنایع استان مرکزی در اثر غفلت در واگذاری‌ها امروز به چه شرایطی نامناسبی رسیده‌اند.

وی بیان کرد: از این پس هم امکان دارد که این واگذاری‌ها صورت گیرد و نیاز است کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برای واگذاری‌ها چاره اندیشی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: نیاز است کمیته‌ای برای رفع مشکلات واحدهایی که به غلط واگذار شده اند، تشکیل شود.

مردانی تصریح کرد: حق تولیدکنندگان در کشور در حال ضایع شدن است و آنچه موجب این ظلم شده، قوانین دارای اشکال است.

وی اظهار داشت: خاموشی‌هایی در روزهای اخیر در صنایع و معابر رخ داده که نیاز است رفع آنها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: اگر مشکل قطعی برق در کشور وجود دارد، چرا مجوز ارز دیجیتال داده شده، با این وضعیت مشکل قطعی برق در تابستان چگونه خواهد بود؟

استان مرکزی نقش محوری در اقتصاد مقاومتی دارد

دادستان اراک هم در ادامه این نشست گفت: استان مرکزی با وجود صنایع زیاد، نقش محوری در تولید، صنعت، درآمد و اقتصاد مقاومتی دارد.

« عباس قاسمی» افزود: استان مرکزی با وجود پایتخت صنعتی ایران در تخصیص اعتبارات و آبادانی جزو استان‌های محروم است.

وی بیان کرد: یکی از معضلات فعلی شهر اراک بحث آلودگی هوا است و نمی‌توان صنایع را تعطیل کرد اما این بخش در بحث پرداخت عوارض آلایندگی حق خود را به خوبی ادا نکرده‌اند.

دادستان اراک ادامه داد: اصل ۴۴ اصل مترقی قانون اساسی است اما این قانون به خوبی اجرا نشده است.

قاسمی اظهار داشت: اگر این اصل به خوبی اجرا شده بود، مشکلات برای شرکت هپکو و آذراب و سایر شرکت‌ها رخ نمی داد.

مشکلات و مسایل مختلف واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی در نشست اقتصاد مقاومتی با حضور اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی بحث و بررسی شد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی