«کلوا»ی ملایر؛ میراثی با گردش مالی سالانه 40 میلیارد تومان


«کلوا»ی ملایر؛ میراثی با گردش مالی سالانه 40 میلیارد تومان

اگر گذرتان به شهر جهانی ملایر افتاد، در معابر، پیاده روها و خیابان های مختلفش در ساعات مختلف روز عطر کلوچه در حال پخت مشامتان را نوازش می کند.

کلوچه هایی به یادگار مانده از قرن های گذشته که هنر دستان با برکت بانوان ملایری بود و اکنون به دست مردان و جوانان این دیار پخت و راهی سفره های ملایری ها و حتی سایر مردم کشور می شود.

«کلوا»ی ملایر از دیرباز به عنوان یکی از سوغاتی های مهم و اصلی این شهرستان به شمار رفته و خریدارن فراوانی دارند، مسافران و گردشگران علاوه بر شیره، کشمش، مبل منبت، باسلق و سایر خشکبار، حتماً کلوای ملایر را تهیه کرده و با خود با ارمغان می برند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در ۹ دی ماه سال گذشته همزمان با ثبت جهانی مبل منت، پرونده ثبت ملی «کلوچه ملایر» نیز تأیید و این میراث ناملموس تحت عنوان «کلوا» ثبت ملی شد، گفت: حدود ۷۰ واحد کلوچه پزی با گردش مالی سالانه ۴۰ میلیارد تومان در سطح این شهرستان به فعالیت مشغول هستند.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و ۷۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه فعال هستند، افزود: به طور متوسط در هر واحد بین سه تا ۱۲ نفر مشغول کار هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با تأکید بر اینکه ثبت ملی کلوای ملایر و برند شدن آن می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی این منطقه داشته باشد، اظهار کرد: این سوغات ملایر مورد توجه مسافران اقصی نقاط کشور است و قابلیت صادر شدن دارد.

«کلوا»ی ملایر؛ میراثی با گردش مالی سالانه 40 میلیارد تومان

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۵۰ هزار عدد کلوچه در سطح این شهرستان پخت می شود، ادامه داد: کار ما ثبت میراث ناملموس است، اکنون انجام پیگیری ها و امور مربوطه بعدی برعهده بخش خصوصی، اتاق اصناف، اتحادیه نانوایان و قنادان و اداره صنعت و معدن است تا با تشکیل یک ستاد واحد، به ساماندهی مسائل موجود در تولید کلوچه ملایر بپردازند.

این مقام مسئول به لزوم پیگیری بحث بسته بندی، برندسازی، برگزاری جشن ملی ثبت کلوای ملایر، طراحی تابلوهای کلوچه پزی ها و متحدالشکل کردن آنها، طراحی لوگویی منحصربفرد برای کلوای ملایر، توزیع بهداشتی، برگزاری مسابقه، انتخاب بهترین کلوچه پز ملایر، طراحی و دوخت لباس های متحدالشکل برای فعالان این حرفه و ... اشاره کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: بعد از ثبت ملی کلوای ملایر، استانداردسازی بسته بندی ها برای عرضه به مسافران و گردشگران، بازاریابی مناسب در سطح کشور، تهیه وجه تسمیه، تبلیغات در فضای مجازی، معرفی انواع کلوچه و کارکردن روی طرح ها و نقش های سنتی برای تزئین روی کلوچه ها از جمله موارد مهمی است که باید توسط اتحادیه و سایر مسئولان و متولیان امر پیگیری و اقدام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر در پایان آمادگی خود را در این راستا اعلام و تصریح کرد: ملایر با توجه به قدمت تاریخی و غنای فرهنگی قابلیت جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم را دارد.

مواد اولیه ای که هر روز گران می شود

مدیر یکی از کلوچه پزی های ملایر در گفت‌وگو با ایسنا، نیز با اشاره به اینکه روزانه بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ عدد کلوچه در واحد ما تولید می شود، اظهار کرد: در این کارگاه برای پنج نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

رضایی مواد اولیه کلوچه را شامل شیر، شکر، روغن نباتی، آرد ۱۸ درصد سبوس دار، تخم مرغ و کنجد عنوان کرد و افزود: کلوچه تولید شده کاملاً سالم و ارگانیک است و بسیاری از مسافرانی که از این شهر عبور می کنند، کلوچه ملایر را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی با خود می برند.

«کلوا»ی ملایر؛ میراثی با گردش مالی سالانه 40 میلیارد تومان

وی ثبات نداشتن قیمت مواد اولیه و گرانی هر روزه این مواد را از مهمترین مشکلات این حرفه عنوان کرد و از مسئولان اتحادیه خواست تا مکان های ثابتی را برای تهیه مواد اولیه کلوچه پزان درنظر بگیرند و مواد اولیه را با قیمت تنظیم بازار در اختیارشان قرار دهد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر هر عدد کلوای ملایر به قیمت ۱۵۰۰ تومان و کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد که در صورت تشکیل مجمع، اتحادیه یا ستادی واحد و برندسازی، بسته بندی و انجام تبلیغات مناسب و گسترده در سطح کشور، این رقم می تواند تحولی شگرف در رونق اقتصادی منطقه ایجاد کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد