اگرچه تسلا روز به روز با رقبای بیشتری در صنعت خودرو مواجه میشود اما میزان فروش آن افت نداشته است. شاید یکی از بزرگترین چالشهای خودروسازان مشهور در این بازار زیرساختهای آنها باشد.
این را مطالعه تجربه مالکیت خودروی الکتریکی جی دی پاور میگوید که میزان رضایت مالکان از خودروهای الکتریکی را جویا شده است.
در کل نتایج این مطالعه برای خودروهای الکتریکی مثبت ارزیابی میشود. این مطالعه ۱۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته که شامل فاکتورهایی همچون شعاع حرکتی، در دسترس بودن جایگاههای شارژ، هزینههای مالکیت، لذت رانندگی، راحتی شارژ از خانه و کیفیت و قابلیت اطمینان خودرو میباشد. نمره متوسط رضایت از خودروهای الکتریکی لوکس برابر با ۷۸۲ بوده و تسلا مدل S و ۳ بهترینها بودهاند و پس از آنها نیز تسلا مدل Y و مدل X قرار گرفتهاند. همچنین میزان رضایت از خودروهای الکتریکی تولید انبوهتر برابر با ۷۳۰ بوده و کیا نیرو الکتریکی، شورولت بولت و هیوندای کنا سه رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند.
به این ترتیب مالکان در کل از خودروهای الکتریکی خود کاملاً راضی بودهاند و این خبر خوبی برای خودروسازان است زیرا ۷۷ درصد افراد با میزان رضایت بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ امتیاز میگویند قطعاً یک خودروی الکتریکی دیگر را نیز خواهند خرید.
البته خبر بد برای خودروسازان اینکه فقط ۲۵ درصد همین دسته از افراد احتمالاً خودرویی از همان برند را انتخاب خواهند کرد. برای مثال مالکان گلف الکتریکی که امتیاز رضایت متوسط ۶۹۶ را دارد شاید دیگر محصول الکتریکی فولکسواگن را انتخاب نکنند.
در واقع شعاع حرکتی محدود گلف الکتریکی خیلی باعث رضایت نبوده است. جی دی پاور میگوید برد این خودرو به همراه میزان دقت برد اعلامی برای خودروهای الکتریکی یکی از مهمترین فاکتورها در میزان رضایت مالک از خودروی الکتریکی است.
از آنجایی که اکثر خودروهای الکتریکی مدرن با برد بین ۳۲۰ تا ۴۸۰ کیلومتر عرضه میشوند، این شبکه شارژ است که نقش مهمی را ایفا میکند. میزان رضایت مالکان خودروهای الکتریکی لوکسی که از جایگاههای شارژ زیادتری سود میبرند ۲۳۵ امتیاز بالاتر از رقبای فاقد این شبکه بوده است.
محل وجود جایگاهها نیز فاکتور مهمی است. رانندگان حاضر در ساحل غربی آمریکا کاملاً از این امر رضایت دارند درحالیکه در باقی نقاط اینگونه نیست.
البته هنوز هم برند مهم است. رانندگان محصولات تسلا بهطور متوسط ۳۰۵ امتیاز بیشتر نسبت به برندهای دیگر را برای شبکه شارژ در نظر گرفتهاند. شرکت Electrify America که توسط فولکسواگن و پس از رسوایی دیزل گیت تأسیس گردید در حال حاضر ۵۳۸ جایگاه شارژ در آمریکای شمالی داشته و ۱۴۴ جایگاه نیز به زودی تأسیس خواهند شد. تسلا نیز ۲۰۰۰ جایگاه شارژ دارد.
اگرچه شبکه شارژ Electrify America جوابگوی مالکان پورشه تایکان خواهد بود اما قطعاً وجود جایگاههای بیشتر به نفع مالکان است.