ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با منطق و استدلال


فرهنگ عفاف و حجاب یکی از ضرورت های جامعه برای مصون سازی در برابر فساد و توطئه های شیطانی است که این امر به بهره گیری از منطق و استدلال نیازمند است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حفظ حجاب برای بانوان موضوعی جدی و مورد تاکید و بزرگان دینی بوده و بد حجابی و بی حجابی چالشی پیش روی جامعه و سلامت اجتماعی است که ترویج و گسترش...

فرهنگ عفاف و حجاب یکی از ضرورت های جامعه برای مصون سازی در برابر فساد و توطئه های شیطانی است که این امر به بهره گیری از منطق و استدلال نیازمند است.
ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با منطق و استدلال
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حفظ حجاب برای بانوان موضوعی جدی و مورد تاکید و بزرگان دینی بوده و بد حجابی و بی حجابی چالشی پیش روی جامعه و سلامت اجتماعی است که ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب لازم است.

فرهنگ غرب که واقعیت های جایگاه زن را نشناخته و به وسطه این عدم درک، با برخی از رفتارها و آزادی های ظاهری بنیان خانواده را سست و از تعالی زندگی بشری جلوگیری کرده ولی متاسفانه این ناهنجاری به دلایل مختلف در جامعه ما از دهه های پیش گسترش یافته و این روزها نیز فراگیرتر شده است.

البته سیاه نمایی و جلوه سازی برای بدحجابی و کاهش حجاب برای خانم ها اشتباه است چرا که با وجود این همه حجمه غرب علیه انقلاب اسلامی و ارزش های دینی، اما بسیاری از خانم ها در گروه های مختلف سنی و با تفکر های مختلف اجتماعی به این موضوع توجه داشته و حجاب واقعی و حد کامل آن را رعایت می کنند.

این افراد معتقدند که چادر و حفظ حجاب به زندگی انسان سلامت می بخشد و تداوم این توصیه ها برای حفظ جایگاه زن لازم است و حجاب محدودیت نبوده بلکه مصونیت ساز برای دختران و زنان است.

طرف مقابل بانوان با حجاب، افراد بد حجاب یا کسانی که کمتر به این مقوله توجه دارند، قرار گرفته اند که بسیاری از آن ها اهمیت و واقعیت حجاب و چرایی آن را نمی دانند و گاهی به خاطر لجبازی با خانواده و یا افراد جامعه و یا به خاطر احساس ها و مقتضیات نوجوانی و جوانی تیپ های غربی را برای حضور در جامعه انتخاب می کنند.

اگر واقعیت های زندگی را برای جوانان و نوجوانان تبیین کنیم و احساسات آن دوران و برتری جویی ها را به سمت اهداف زیبا و اصل زندگی به جای حاشیه هدایت کنیم تا فرد به جای آرایش زننده برای خودنمایی به امر کارآفرینی، خوش اخلاقی، ورزش و بسیاری از فعالیت های مهم و رشد استعدادهای فردی روی آورد.

نهادهای فرهنگی، دستگاه های تبلیغات و دلسوزان جامعه برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با نگاه استدلال و منطق با مردم سخن بگویند و پیش از اینکه این دسته از مولفه ها را امنیتی کنند از نگاه اجتماعی و فرهنگی به آن ها بپردازند که اثر بخش تر باشد و لجبازی و بدبینی را از بین ببرد.

در این خصوص کارشناسان، شخصیت ها و افراد متخصص توصیه هایی دارند که متولیان امر این مسائل را بررسی و با رعایت این نکات به امر عفاف و حجاب بپردازند.

ناهنجاری ها و برخی اتفاقات غلط مثل اختلاس ها و عملکرد نامطلوب مدیران نیز باید همسو با جریان های فرهنگی اصلاح شود چرا که که همین مسائل بر باورهای نسل جوان اثر گذاشته و دشمنان نیز برای ناکارآمدی دین و نظام از این چالش ها استفاده می کنند.

*اقنا فکری نسل جوان و نوجوان برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش استدلال و منطق در تفهیم و تبیین واقعیت های هر موضوعی گفت: اقنا فکری نسل جوان و نوجوان برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب لازم است.

آیت الله سید «ابوالحسن مهدوی» با اشاره به اینکه بیان دلایل و منطق برای فرهنگ عفاف و حجاب لازم است، تصریح کرد: بیان اهمیت موضوع برای دختران جوان و نوجوانان آن ها قانع و در فرهنگسازی دقیق و هدفمند اثر می گذارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب متولیان و عموم جامعه به صورت منطقی با موضوع رفتار نکرده اند و در بعضی از مواقع نیز رفتارهای اشتباهی مثل برخورد امنیتی شده در حالی که این گونه برخوردها باید توسط نهادهایی مثل نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در شرایطی که فرد با عقل و منطق پیش نمی رود، صورت بگیرد.

*خانواده ها اهمیت موضوعات دینی مثل حجاب را تبیین کنند

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به جایگاه خانواده در امر ترویج فرهنگ های دینی و اعتقادی اشاره کرد و گفت: بر اساس دستوران قرآن توجه به نیازهای دنیایی و آخرتی فرزندان از وظایف خانواده ها است.

سردار سرتیپ «مهدی معصوم بیگی» ادامه داد: دغدغه ها و نیازهای اولیه زندگی مثل پوشاک، خوراک و تحصیل فرزندان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید خانواده ها به این نیازها حتما توجه کنند ولی نیازهای معنوی مثل محبت و آموزش اخلاق و توصیه های دینی نیز ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه بیان واقعیت های موضوع حجاب در بین همسران و دختران یک خانواده توسط پدر لازم است، تصریح کرد: مردان خانواده به موضوع حجاب همسر و فرزندان خود توجه کنند و باورهای دینی و اعتقادی را در بین آنان با رعایت اخلاق و منطق تقویت کنند که این موضوع بر اساس توصیه قرآن وظیفه آن ها است.

*نقش مادران در حفظ بنیان خانواده

مادران نقش مهمی در حفظ بنیان خانواده و ترویج باورهای صحیح اجتماعی دارند چرا که آن ها وقت بیشتری را با فرزندان خود سپری می کنند و نقش مدیریت خانه بر عهده زنان قرار گرفته که در گسترش و توسعه فرهنگ های صحیح مثل حجاب باید نقش آفرینی داشته باشند.

رعایت حجاب توسط آن ها و توصیه به فرزندان خود حجم بالایی از کار را محقق می کند و جامعه که تشکیل شده از خانواده ها است به واسطه رعایت اصول اخلاقی و دینی به امنیت و آرامش می رسد و ناهنجاری ها کاهش و پیشرفت و تعالی توسعه می یابد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس| استایل مریل استریپ 75 ساله در جشنواره کن