انقلاب و نسل ها


انقلاب و نسل ها

کرج - ایرنا - پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در 22 بهمن سال 1357 ، خاطره ای ماندگار برای کسانی است که دوران استبداد و وابستگی کشور را به قدرت های جهانی تجربه کرده اند اما علل و چرایی وقوع این رخداد بزرگ باید به شکلی منطقی و مناسب در اذهان نسل ها جای داد.

اکنون بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می گذرد و مردم انقلابی ایران در این مدت حوادث ، رویدادها، تلخی ها و شیرینی های فراوانی را تجربه کرده اند، از گردبادهای جنگ و تحریم بیگانگان و ستیز برخی گروه های سیاسی داخلی تا رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی و نظامی در پرونده قطور این انقلاب مشاهده می شود.

انقلاب اسلامی پس از پیروزی خود فراز و نشیب های فراوانی پشت سر گذاشته و توانسته از میان هزاران خطر و مانع به نسل های جدید برسد ضمن آنکه آوازه آن کرانه های دور دست را در نوردیده و به گوش ملت ها در گوشه و کنار جهان رسیده است.

این انقلاب حیات زورمداران و زورگویان جهانی را به مخاطره انداخت ، مسیرهای تقابلی فراوانی برای کم اثر کردن یا نابودی آن در پیش گرفته شد، از تقابل نظامی ، اقتصادی و فرهنگی گرفته تا ایجاد گروه های به اصلاح اسلامی اما به شدت انحرافی و خشن مانند تکفیری ها به عنوان راهبردی خصمانه در مسیر راه انقلاب اسلامی قرار داده شد .

با این وجود این انقلاب توانسته از میان بلاها و موانع اسلامی واقعی را به جهانیان معرفی کند و و با شکست توطئه ها ، بزرگترین قدرت ها را به چالش بکشاند هرچند که هزینه های فراوانی بابت این تقابل پرداخت شده است .

صرفنظر از پیامدها و حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان در تفکر علل و چرایی وقوع این انقلاب و تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی در ایران هستند، موضوعی که باید در قالب مباحث اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی یا با استفاده از مستنداتی مانند فیلم ها و آثار تاریخی می توان به آنها پاسخ داد و ذهن و افکار نوجوانان و جوانان را نسبت به این رخداد بزرگ آگاه و روشن شاخت.

برهمین اساس گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را بار دیگربه یاد امام و شهدا با لبیک گویی به رهبرفرزانه انقلاب جشن می گیریم و در بهار پیروزی انقلاب به تبیین فلسفه انقلاب، جبهه مقاومت و دستاوردهای آن برای نوجوانان و جوانان می پردازیم.

بهره ‌گرفتن از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی و به مشارکت گذاشتن جشن های پیروزی انقلاب اسلامی با مردم از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشت و باید در این عرصه فعالیت ها به گونه ای پیش برود تا نوجوانان و جوانان بتوانند به خوبی علل و چرایی پیروزی انقلاب اسلامی را درک کنند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، نهضت دینی، فرهنگی و توسعه عدالت خواهی بود که باید در دهه مبارک فجر بتوانیم به بهترین شکل ممکن آثار و برکات این انقلاب الهی را به نسل ها انتقال دهیم .

اکنون که کشور و جهان درگیر ویروسی منحوس به نام کرونا است اما فضای مجازی بستری مناسب برای انتقال پیام ها و آثار و دستاوردهای انقلاب اسلامی به نوجوانان و جوانان و سایر ملت ها به شمار می رود، فضایی که در بستر آن می توان به تنویر افکار جهانیان پیرامون انقلاب اسلامی و دوران پیش و پس از پیروزی آن پرداخت.

همچنین موضوع مهم دیگری باید در جشن های پیروزی انقلاب اسلامی به آن پرداخت ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نقشه راه آینده این انقلاب است که باید به شکلی مناسب این نقشه راه را برای آیندگان معرفی تابتوانند بالندگی ، شکوفایی و استقلال بیشتر کشور را رقم بزنند و جوانه های امید بر نشاط و سرافرازی ایران اسلامی بدمند.

امروز تمام دستگاه ها و نهادها اعم از سپاه ، بسیج، ارتش، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ورزش و جوانان، شهرداری‌ها، دهیاران، نهاد کتابخانه‌های عمومی ، بخشداران و تمام ارکان اداری و تشکل های مردم نهاد می توانند در حوزه نشر دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی برای آینده سازان در قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی سخن بگویند و افتخارات این انقلاب را بازگو نمایند.

اجرای هوشمندانه

مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید: با اجرای صحیح و هوشمند برنامه های جشن پیروزی انقلاب اسلامی می توان فاصله بین نسل نوجوان و جوان را با هدف و سیاست های کلی انقلاب اسلامی از بین برد.

سالارقاسمی به اهمیت دهه مبارک فجر واستفاده از کامل ازظرفیت های موجود اشاره کرد و یادآورشد: اهمیت اجرای این برنامه برای تمام مردم و صاحبنظران روشن است به گونه ای که با اجرای صحیح و درست برنامه های جشن پیروزی انقلاب اسلامی می توان فاصله بین نسل جوان و نوجوان را با هدف و سیاست‌های کلی انقلاب اسلامی ازبین برد.

وی خاطرنشان کرد: امروز اهمیت فضای مجازی برهیچ کسی پوشیده نیست و نباید ازاین امر مهم وحیاتی برای تببین دستاوردهای انقلاب اسلامی غفلت کرد.

مقایسه قبل و پس از پیروزی انقلاب

مسوول بسیج فرهنگیان استان البرزمی گوید: بزرگداشت ایام الله دهه ‌فجربه مثابه عید اسلامی برای ملت شهید پرور وامت اسلامی ما پربرکت و ارزشمند است.

مجتبی آمرکاشی به بیان دستاوردها و مقایسه دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : در حالی که کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به قدرت های جهانی و بیگانگان وابسته بود و در تمام بخش ها می بایست واردات انجام می شد اما امروز ایران اسلامی به برکت توانمندی ها و تیزبینی و هوشمندی جوانان و دانشمندان ایرانی در بسیاری از بخش ها به خود کفایی دست یافته ایم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در کنار تحول و تاثیر فکری ، مذهبی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور در بخش استقلال و تکیه بر داشته ها و ظرفیت های درونی توانسته الگویی ارزشمند از یک کشور و حاکمیت مستقل به جهانیان معرفی کند.

آمرکاشی بیان داشت : نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی باید بداند که ما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام بخش ها متکی به بیگانگان بودیم و بستر بروز خلاقیت ها و استعدادهای درونی از جوانان این سرزمین از بین رفته بود.

امروز ایران اسلامی در بخش های کشاورزی ، صنعت ، نظامی ، پزشکی و اقتصادی به مراتب بهتر از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و محصولات متنوعی در بستر خلاقیت ها و خودباوری ها به بازارهای داخلی و جهانی عرضه شده است .

مسوول بسیج فرهنگیان البرز ادامه داد که نوجوانان و جوانان این سرزمین باید بدانند که اقتدار نظامی ایران حاصل خودباوری انقلابی بوده که جهانخواران را وحشت انداخته ضمن آنکه تفکر دینی و الهی انقلاب هیبت پوشالی استکبار را درهم شکسته است.

وی ادامه داد: نسل آینده انقلاب اسلامی باید به خوبی بداند که کشورما پیش از پیروزی انقلاب در محرومیت ها غوطه ور بود و حتی آب سالم و بهداشتی در کمترین شهر و روستا یافت می شد اما امروز عمران و آبادانی به روستاها و شهرها رفته و مردم از بهداشت ، آب ، برق ، گاز ، تلفن و سایر امکانات رفاهی برخوردار هستند هر چند مشکلاتی زیادی هم به فراخور زمان داریم .

مسوول بسیج فرهنگیان استان البرز تاکید کرد که امروزه افزایش چندبرابری میزان تولید محصولات کشاورزی، توسعه کشت نوین و مکانیز ، تحول و توسعه در بخش صنعت، دستیابی به فناوری، توسعه شرکت های دانش بنیان ، توسعه مراکز دانشگاهی، افزایش چند برابری دانش آموختگان ، ارتقای میزان باسوادی در شهرها و روستاها از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید برای نوجوانان و جوانان بازگو شود.

وی تصریح کرد: نیل به توسعه کشورمان درشرایط سختی رقم خورد، خودکفا شدیم اما درجنگ تحمیلی در تحریم، توطئه، فشارهای حداکثری، جنگ نابرابر اقتصادی که این سالها علیه ایران اعمال می شد که همگی آزمون های انقلاب اسلامی ما بوده که به حول و قوه الهی و با تدبیر، بصیرت و دوراندیشی امام راحل (ره ) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همه این سختی را پشت سرنهادیم و با گامی استوارمسیر آبادانی کشور را با اقتدار و صلابت طی خواهیم کرد.

مسوول بسیج فرهنگیان البرزاضافه کرد: درحالی که دشمنان سعی می کنند انقلاب را ازیاد مردم ببرند اما دهه فجر، انقلاب را در یادها تداعی می کند.

وی گفت: دربیانیه گام دوم انقلاب تاکید براعتماد به نفس در داخل کشور و بی‌اعتمادی به غرب و آمریکا و توجه به ظرفیت‌های داخل کشور توصیه شده و مبارزه با فساد از موضوعات محوری است که باید درادامه مسیر به تمامی این مولفه ها توجه شود.

انتقال آگاهی و روحیه جهادی

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج گفت: انتقال آگاهی از دستاوردهای انقلاب به نسل های امروزی یک رسالت و ضرورت است از این رو باید تلاش کنیم به بهترین شکل آن را به نسل بعدی منتقل کنیم.

مراد مالمیرافزود: این نوجوانان و جوانان هستند که در سال های آینده مدیران این جامعه و مملکت می شوند از این روباید در زمینه بصیرت افزایی، آگاهی ودانش، روشنگری شود و گام به گام با برنامه ریزی جلو رفت.

وی بیان داشت: برنامه‌های دهه مبارک فجر امسال به صورت حضوری درمدارس کم جمعیت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت مجازی درشبکه شاد برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تبیین دستاوردهای انقلاب دربین دانش آموزان از زبان هنر و فضای مجازی استفاده کنیم.

مالمیریادآورشد: با بهره‌مندی از زبان هنر وفناوری نوین می‌توان زمینه آشنایی هرچه بیشتر نسل نوجوان وجوان با آرمان‌های نظام و بیانیه گام دوم انقلاب را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: اجرای کیفی برنامه های دهه مبارک فجر را باید با روحیه جهادی وبرنامه‌ریزی منظم دنبال کرد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج ادامه داد: برای پرداختن به دستاوردهای عظیم انقلاب به زبان هنرباید نگاهی جامع به منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب داشت.

وی تاکید کرد: درشرایط حاکم برجامعه از نظر محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا لازم است با بسیج تمام امکانات جشن‌های انقلاب به صورت باشکوه به شیوه‌های جدید و نوآورانه درفضای مجازی برای دانش آموزان منعکس شود.

بازشناخت انقلاب اسلامی

مسوول بسیج دانش آموزی استان البرز اظهارداشت: تلاش دشمن برای وارونه جلوه دادن حقایق اسلام و انقلاب نشانگر این است که باید بازشناسی انقلاب اسلامی برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب دردستورکاری قرارگیرد.

سرهنگ پاسدارسید جلیل موسوی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد ذهن نوجوانان و جوانان را از اسلام و انقلاب منحرف کند، و موفقیت های انقلاب را شکست خورده جلوه دهد که ایام دهه مبارک فجر بهترین فرصت برای شناساندن حقایق است.

وی به ضرورت فضاسازی محیطی به مناسبت دهه فجر نیزپرداخت و یادآورشد: در طول این دهه بهتر است زمانی برای تبین دستاوردهای انقلاب و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب درخانه ، مدرسه و مسجد اختصاص داده شود.

موسوی بیان داشت: افزایش قدرت و توان همه جانبه کشور و افزایش بصیرت همگانی مردم بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب است.

وی تصریح کرد: دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی شناسنامه تمام عیار نظام اسلامی و مهمترین تجربه تاریخ مسلمانان است که با رهبری امام راحل به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توانست با تیزبینی و به راحتی حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را ساقط کند.

مسوول بسیج دانش آموزی استان البرزتاکید کرد: امام خمینی (ره) توانست مهمترین پیوند را بین خود و مردم برقرار کند، چرا که به قدرت مردم اعتقاد داشت.

وی تاکید کرد که محرومیت ها ، مشکلات داخلی و خارجی ، استبداد و مشکلات فرهنگی و اجتماعی سبب شد تا مردم انقلابی ایران علیه حکومت شاهنشاهی قیام کنند و انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند؛ انقلابی که دستاوردهای آن فراوان است .

وی بیان داشت : امروز اگر چه دشمنان با تحریم های سرسختانه موانع و مشکلات فراوانی برای کشورما به وجود آورده اند اما به یاری خداوند و با عزم راسخ از میان این گرداب ها باپیروزی و کسب تجارب ارزنده مانند تقویت توان دفاعی ، اقتصادی و فرهنگی عبور خواهیم کرد.

موسوی یادآور شد که نوجوانان و جوانان ما باید بدانند که هوشیاری ، هوشمندی و ظرفیت های دانشمندان ایرانی امروز خشم استکبار را برانگیخته و کشوری که تا پیش از پیروزی انقلاب برای کمترین نیازخود به بیگانگان وابسته بوده اما در سخت ترین تحریم ها و فشارها توانسته روی پای خود بایستد و شعاع نور امید و خردمندی ایرانیان کرانه های دور دست را منور کرده است.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار فرهنگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب