دایره مددکاری اجتماعی و مشاوره در 15 کلانتری در قم مستقر است/سالانه 12 هزار پرونده به مراکز مشاوره نیروی انتظامی قم ارجاع داده می‌شود


دایره مددکاری اجتماعی و مشاوره در 15 کلانتری در قم مستقر است/سالانه 12 هزار پرونده به مراکز مشاوره نیروی انتظامی قم ارجاع داده می‌شود

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: دایره مددکاری اجتماعی و مشاوره در 15 کلانتری در قم مستقر است.

سرهنگ مهرداد حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار موج در قم با تشریح فعالیت واحدهای مرکز مشاوره نیروی انتظامی اظهار داشت: نیروی انتظامی استان قم در کنار ماموریت‌های انتظامی و قضائی خود، یک ماموریت جدیدی را با هدف کاهش آلام مردم در حوزه جرائم و آسیب‌های اجتماعی در برنامه کاری قرار داده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم افزود: در این خصوص نیروی انتظامی قم، یک ساختاری را تحت عنوان مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: هدف از این مراکز مشاوره‌ای پلیس، ارائه خدمات مداخله‌ای و مشاوره‌ای به مراجعه‌کنندگانی است که دارای پرونده‌های اختلافی در رابطه با مسائل خانواده و نزاع و درگیری و امور حقوقی و حوزه خدمات روان شناختی در مراجعه به کلانتری هستند.

سرهنگ حاجی زاده عنوان کرد: افرادی که در ابتدای امر به کلانتری مراجعه می‌کنند موضوع شکایت یا درخواست آن‌ها از طریق دایره ارجاع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه افسر ارجاع تشخیص دهد مساله از موضوعاتی مربوط به حوزه مشاوره و مددکاری است و از طریق مشاوره و مداخله می‌توان مصالحه کرد آن را به دایره مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ارجاع می‌دهند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: مشاوره وظیفه دارد نسبت به آن موضوع رسیدگی و مداخله کند و تا ختم پرونده اقدام به پیگیری نماید.

وی افزود: این مراکز و دایره مشاوره و دایره مددکاری اجتماعی در 15 کلانتری مستقر هستند و سالانه 12 هزار پرونده به این مراکز ارجاع داده می شود.

سرهنگ حاجی زاده تصریح کرد: افراد دارای تخصص در این مراکز مستقر هستند و با فعالیت‌های مشاوره‌ای و روانشناختی حدود 78 درصد از پرونده ها ختم به سازش و مصالحه می شود.

وی گفت: در هر پرونده حداقل دو نفر خدمات می‌گیرند که به طور متوسط 24 هزار نفر تحت پوشش این خدمات هستند، به طور کلی این مشاوره‌ها دارای آثار و نتایج خوبی است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم در مورد مهم ترین نتایج این مشاوره‌های تخصصی افزود: این مشاوره‌ها از یک طرف باعث کاهش حجم پرونده‌ها در کلانتری می شود، همچنین پرونده های تشکیل یافته در دادگستری را کاهش می‌دهد.

وی عنوان کرد: همچنین باعث صرفه جویی در تشکیل پرونده و وقت یگان برای پیگیری موضوع انتظامی و قضائی می‌شود، این مشاوره‌ها هزینه های مردم و دغدغه ها را کم می‌کند.

سرهنگ حاجی زاده بیان کرد: علاوه بر این روایر، درمرکز معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در قم نیز یک مرکز مشاوره آرامش داریم که این مرکز خدمات تخصصی مشاوره ای در حوزه خانواده و پیش از ازدوج و طلاق و اعتیاد و روانشناختی و تحصیلی و حقوقی و انتظامی ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: سالیانه 10 هزار نفر به این مرکز به صورت خود معرف مراجعه و خدمات تخصصی دریافت می کنند در این مرکز 35 نفر مشغول به خدمت هستند و این خدمات رایگان است و هیچ هزینه‌ای اخذ نمی شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم تصریح کرد: در این ده ماه10 هزار پرونده ارجاع شده است، امسال با توجه به بیماری کرونا، خمات تخصصی مشاوره ای به بیماران و خانواده دارای فرد بیمار ارائه می دهیم.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعه کننده و ارجاع پرونده هر ساله رشد 10 درصدی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید