زندان یاسوج مانع اصلی توسعه فرودگاه این شهر است


زندان یاسوج مانع اصلی توسعه فرودگاه این شهر است

یاسوج- ایرنا- مدیر فرودگاه یاسوج گفت: زندان یاسوج عنوان مانع اصلی بر سر راه حریم هوایی و پروازی این فرودگاه است و معضلی بوده که سال ها فرودگاه با آن دست و پنجه نرم میکند.

به گزارش ایرنا، عنایت انصاری فرد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: احداث فرودگاه یاسوج و اتصال این استان به خطوط هوایی کشور یکی از شاخص ترین دستاوردهای به یادماندنی رهبر در سال ۷۳ به کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

وی افزود: زندان مرکزی یاسوج در مسیر تطویل باند فرودگاه این شهر بر فراز تپه ای قرار گرفته که عمده ترین مانع پروازی در فرودگاه یاسوج به شمار می آید و سال هاست دامن گیر گرانبها ترین دستاورد سفر رهبری به این استان شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: تاکنون ۱۴ مانع پروازی با همکاری مسئولان اجرایی استان مرتفع شده و یک مانع اصلی ( زندان مرکزی یاسوج) در ابتدای باند به یک معضل اساسی مبدل شده است.

انصاری فرد بیان کرد: بالا بردن ضریب ایمنی فرودگاه رویکرد اصلی ماست و تلاش ها در راستای این است که امکان نشست و برخاست هواپیماهای با بدنه های بزرگتر وجود داشته باشد.

وی ابراز داشت: این فرودگاه به سبب وجود مانع پروازی زندان مرکزی یاسوج مجبور شده ۸۹۰ متر از باند پروازی اش را جابه جا کند.

مدیر فرودگاه یاسوج تاکید کرد: این ۸۹۰ متر به خاطر وجود زندان بلا استفاده است و چنانچه این مانع پروازی حذف شود طول باند فرودگاه یاسوج ۳۲۰۰ متر خواهد شد.

انصاری فرد عنوان کرد: مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه استاندار استان حمایت های همه جانبه ای از فرودگاه یاسوج برای ارتقای روزافزون وضعیت آن و افزایش پروازها و مسیر های هوایی جدید داشته اند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع از آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه درخواست جابه جایی زندان مرکزی یاسوج را خواهانیم.

انصاری فرد افزود: تاکنون هزینه های هنگفتی از طرف شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این فرودگاه انجام شده است و جابه جایی این زندان اولین و آخرین درخواست من خواهد بود.

جابه جایی زندان یاسوج در سال های قبل نیز بارها در دستور کار مسئولان قضایی استان قرار گرفت و در مجموع مخالفت های جدی از سوی دستگاه قضایی استان و سازمان زندان های کشور وجود نداشت اما به دلایل مختلف این کار عملی شد امید است با پیگیری های آیت الله رئیسی این مهم محقق شود.

به گفته کارشناسان زندان مرکزی زندان مرکزی یاسوج یکی از محدودیت های توسعه فرودگاه یاسوج به شمار می رود.

بر اساس عقیده آن ها ریشه تمامی این چالش ها شاید در جانمایی نامناسب و غیراصولی احداث فرودگاه یاسوج از همان سال های نخست است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران دارای ۲ فرودگاه در شهرهای یاسوج و دوگنبدان است.

شهر دوگنبدان مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شهرستان گچساران یکی از مناطق مهم تولیدکننده نفت خام ایران است.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در فرودگاه یاسوج انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شده و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج