امسال کشفیات دارو در کردستان 30درصد کاهش داشته است


امسال کشفیات دارو در کردستان 30درصد کاهش داشته است

دبیر کمیسیون ستاد مبارزە با قاچاق کالا و ارز در استان کردستان، با اشارە بە دیگر موارد کشف شدە گفت: 3میلیون و ٨٨3 هزار٨29 قلم دارو در 10ماهه امسال کشف شدە کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە 30 درصد کاهش داشتە است.

علی خداویسی امروز (۱٤بهمن) در نشستی با اصحاب رسانە اظهار کرد: ستاد مبارزە با قاچاق کالا و ارز در کردستان طی هشت سال اخیر اقداماتی را در راستای پیشگیری و مقابلە با قاچاق کالا و ارز انجام دادە است، کە تمرکز ما همیشە بر اقدامات پیشگیرانە بودە است؛ چرا که تا زمانیکە پیشگیری و کارهای فرهنگی انجام نشود قطعا مقابلە جوابگو نخواهد بود.

وی عنوان کرد: طی چند سال اخیر اگر میزان واردات و صادرات قاچاق حدود ۲٥میلیارد دلار بود، اما بە جرات می‌توان گفت کە امروز این میزان بە ۱٥تا ۱۷ میلیارد دلار رسیدە است، اما با این وجود هنوز کە هنوز است بە شرایط و فضای مطلوبی کە مدنظرمان است دست پیدا نکردەایم.

خداویسی ادامە داد: استاندار کردستان بە عنوان رئیس کمیسیون ستاد مبارزە با قاچاق کالا و ارز در استان هموارە تاکیدشان بر این بودە است کە اقدامات ما دربرخورد با افرادی کە بە دلیل معیشتی این کار را انجام می‌دهند، اقدامات مقابلەای نباشد و چنانچە قرار باشد مبارزەای صورت بگیرد باید با کسانی باشد کە بە صورت عمدە، سازمان‌یافتە و باند فعالیت می‌کنند؛ نە افرادی کە بە صورت خردە و تنها با هدف گذران معیشت این کار را انجام می‌دهند.

وی با اشارە بە این امر کە قاچاق کالا و ارز بە تولید و اقتصاد کشور ضربە وارد می‌کند افزود: در بحث مبارزە با قاچاق ما هموارە قاچاق اقلام ممنوعە از جملە مشروب، اسلحە و ... را جزو اقلامی‌ می‌دانیم کە در بحث پیشگیری و مقابلە با آن بە هیچ‌وجە کوتاهی نخواهیم کرد.

خداویسی در بحث اقلام دارویی و آرایشی تصریح کرد: هموارە در بحث محصولات سلامت محور بە دلیل آنکە با جان و امنیت مردم سروکار دارند، بە صورت جدی مقابلە خواهیم کرد.

خداویسی بە فعال بودن بازارچەهای مرزی اشارە کرد و افزود: در حال حاضر بازارچەهای مرزی فعال هستند و ورود و خروج اقلام از بازارچە سیرانبند بانە برقرار است.

وی در خصوص ساماندهی و یاری رساندن بە وضعیت معیشتی مردمان مرزنشین در استان کردستان گفت: در این راستا در بحث حمایت از کولبران، ستاد اجرایی فرمان اجرایی امام بە کمک بنیاد برکت قدم‌هایی برداشتە و در شهرها و مناطق مرزی اقدام بە راە‌اندازی واحدها و بنگاە‌های زودبازدهی کردە است کە تعدادی از کولبران درآن مشغول بکار شدە‌اند.

خداویسی با اشارە بە اقدامات پیشگیرانە در راستای مبارزە با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: بنا بر این است کە اگر قرار باشد اقداماتی پیشگیرانە صورت بگیرد، بهتر است از طریق سامانەها این کار انجام شود تا راە اصلی را برای افراد متخلف سد کند، کە یکی از این طرح‌ها و سامانەها طرح جامع انبارها است کە در استان کردستان خوشبختانە طی دو سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفتە است اما متاسفانە نسبت بە چند ماە گذشتە عملکرد دستگاەهای متولی مطلوب نبودە است.

وی در خصوص آمار انبارهای استان کردستان افزود: در حال حاضر ۶۷۳ واحد انبار فعال، ٤٥۷ واحد در انتظار تایید، دو هزار و ٤۳٨ واحد تایید شدە، یک هزار و ۹٥٤ واحد تاییدیە سیستمی و ۴۰۰۵ واحد ذخیرەای غیرفعال شدە در استان کردستان وجود دارد.

وی عنوان کرد: طبق آمار و برآوردهای صورت گرفتە استان کردستان در حال حاضر در رتبە ششم تا هفتم در بحث ثبت سامانە جامع انبارها قرار دارد، این در حالی است کە تا چند ماە قبل در رتبە اول تا سوم کشوری قرار داشت.

دبیر کمیسیون قاچاق مبارزه با کالا و ارز استان کردستان، آمار کشفیات ۱۰ ماهە اخیر سال ۹۹ را اینگونە برشمرد و اعلام کرد: در مدت یاد شده ۱۳ میلیون و ٥۹٨هزار نخ سیگارکشف شدە است کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ٦۹درصد کاهش داشتە است، همچنین یک میلیون و ۹٥٤هزار و ۳٨۲قلم آرایشی کشف و ضبط شدە کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ۲٦۱درصد افزایش داشتە است.

علی خداویسی با اشارە بە دیگر موارد کشف شدە عنوان کرد: ۳میلیون و ٨٨۳ هزار٨۲۹ قلم دارو نیز کشف شدە کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ۳۰ درصد کاهش داشتە است، همچنین یک هزار و ٦۰دستگاە موبایل نیز بە کشف رسیدە است کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ٨٨ درصد کاهش داشتە است.

وی با اشارە بە اینکە در ۱۰ ماهە اخیر سال جاری یک میلیون و ٨۹٥هزار و ۳٥٤ لیتر سوخت کشف شدە کە نسبت بە مدت مشابە ۲٥درصد افزایش داشتە است گفت: همچنین ٦۹ هزار و ۲۳۲ البسە کشف شدە است کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ۷۹ درصد افزایش داشتە است.

خداویسی در ادامە تصریح کرد: در۱۰ ماهه اخیر سال جاری تا بە امروز ۳ هزار و ٥٤٦ دستگاە صوتی و تصویری کشف شدە کە نسبت بە مدت مشابە سال گذشتە ٤۱ درصد کاهش داشتە است، همچنین ٤هزار و ٨۲۹ دستگاە لوازم خانگی توسط مرزبانان کشف شدە است کە بە نسبت مدت مشابە سال گذشتە ۳٦درصد کاهش داشتە است.

وی دیگر اقلام کشف شدە را اینگونە برشمرد وافزود: ۱٦۹هزار و ۲۱٤متر پارچە، ۱٨هزار و ۱٦۱راس احشام، ۲هزار و ۳٥٦ نفر متهم دستگیر شدە، ٥٦ فقرە باند متلاشی شدە، کشف ۱۹ میلیون ۲۲۷هزار و ٥۰۰ دینار عراقی، کشف ۳٤کیلو و ٤۳۱گرم شمش طلا بە ارزش ۲۲میلیارد تومان و کشف ۳٥۲هزار و ۱۷٥ ارز خارجی و ۳میلیارد ریال چک پول ٥۰هزارتومانی بودە است.

خداویسی از کشف محمولە بزرگ تلفن همراە بە مبلغ هفت میلیارد تومان طی چند روز اخیر توسط مرزبانان هنگ مرزی در بانە خبر داد.

وی در ادامە سخنان خود خاطرنشان کرد: پویشی را ستاد مرکزی، تحت عنوان پویش ملی تبلیغات هوشمندانە راە‌اندازی کردە کە نخستین پویشی است کە توسط ستاد مرکزی اعلام می‌شود کە بە نحوی ارائە تولیدات فرهنگی و تولیدی رسانەای و مشارکتی است کە موضوعات آن پوشاک، سوخت، لوازم خانگی، دخانیات، محصولات سلامت‌محور و سامانە‌ها است.

خداویسی در پایان سخنان خود محور این پویش را فرهنگ‌سازی در فکر و مصرف کالای قاچاق، حمایت از کالای ایرانی، اهمیت و نقش رسانە و فضای مجازی در مبارزە با قاچاق کالا و ارز و نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی برشمرد و یادآور شد: علاقەمندان می‌توانند آثار خود را در قالب تیزر، فیلم مستند، موشن گرافی، پویانمایی و عکس تا پیش از ۱٥ اسفند بە سامانە دبیرخانە پویش تولید محتوی رسانەای و فرهنگی ارسال کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی