تأثیر کرونا بر اعزام تبلیغی قاریان و حافظان قرآن/احتمال برگزاری رقابت فینال در فینال قاریان و حافظان دو سال اخیر


تأثیر کرونا بر اعزام تبلیغی قاریان و حافظان قرآن/احتمال برگزاری رقابت فینال در فینال قاریان و حافظان دو سال اخیر

به منظور ساماندهی امور مربوط به اعزام استادان و قاریان ایرانی به خارج از کشور همچنین دعوت از استادان و قاریان غیر ایرانی به داخل کشور، کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ به منظور ساماندهی امور مربوط به اعزام استادان و قاریان ایرانی به خارج از کشور جهت اجرای برنامه‌های تبلیغی و حضور در مسابقات بین‌المللی، همچنین دعوت از استادان و قاریان غیر ایرانی به داخل کشور، کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم تشکیل شد.

عدم تمرکز در سیاست‌گذاری‌های مربوط به اعزام‌ها و دعوت‌ها، اعزام بدون قاعده به خارج از کشور، افت و خیز برنامه‌های تبلیغی خارج از کشور، دعوت‌های مکرر و بی‌ضابطه از استادان و قاریان غیرایرانی، ناهماهنگی در انتخاب و اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن و مواردی دیگر، شکل‌گیری این کمیته را ضرورت بخشید.

سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از ظرفیت عناصر قرآنی کشور در برنامه‌های تبلیغی ، آموزشی، پژوهشی و مسابقات قرآنی خارج از کشور، همچنین استفاده از ظرفیت ممتاز فنی و تخصصی استادان و قاریان برجسته غیرایرانی در برنامه‌های فوق‌الذکر در داخل کشور، مأموریت اصلی این کمیته است.

گفتنی است اعزام شایسته‌ترین عناصر قرآنی از لحاظ صلاحیت‌های فنی و اعتقادی و دعوت از استادان و قاریان نخبه غیرایرانی، در قالب حضور در برنامه‌های تبلیغی، آموزشی، پژوهشی و داوری و شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن، تعیین اولویت‌های اعزام در فصول و مناطق مختلف، برنامه‌ریزی جهت استفاده از همه ظرفیت‌های ممتاز تبلیغی قرآنی کشور با نگاه عدالت محور،تأمین نیازهای قرآنی منعکس شده توسط کشورهای مختلف با دید جامع و به بهترین کیفیت، بررسی و ارزیابی مستمر برگزاری مسابقات قرآنی در سطح بین‌المللی توسط دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور از اهداف کمیته اعزام قاریان و حافظان قرآن کریم است.

همچنین ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در ظرفیت‌های موجود قرآنی کشور و دستگاه‌های مرتبط جهت استفاده از توانمندی قاریان، حافظان و دیگر عناصر قرآنی به نحوی که این دستگاه‌ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان صدا و سیما بتوانند از ثمرات فعالیت نهادهای متولی تربیت عناصر و قهرمانان قرآنی بهره‌مند شوند نیز از دیگر اهداف کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن است.

بنابراین گزارش؛ علی سرابی، رییس شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام قاریان و حافظان قرآن کریم به خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ گفت: دبیرخانه اعزام قاریان قرآن در سه سطح اعزام های خود را انجام می دهد که بر این اساس قاریان به عنوان سفر تبلیغی و ترویجی، شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کریم و سفر حج تمتع عازم کشورهای دیگر می شوند.

رییس شورای عالی قرآن افزود: قاریان شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن کریم از نفرات برتر مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه انتخاب می شوند و کمیته اعزام در روند اجرایی خود تغییر نداشته و کماکان به برنامه های گذشته خود ادامه می دهد.

شایان ذکر است کمیته اعزام قاریان به حافظان قرآن کریم طبق روال هر ساله برنامه خود را دنبال می کند اما در سال جاری به علت شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی حج تمتع منتخبین کاروان قرآنی در حج امسال اعزام نشدند همچنین به علت پیک شیوع ویروس کرونا در ماه رمضان امسال اعزام های تبلیغی به خارج از کشور انجام نشد گرچه شاهد اعزام‌های بسیار محدودی از قاریان و حافظان در اردیبهشت ماه سال ۹۹ بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلی مسابقات بین المللی قران در سراسر نقاط جهان منتخبین این رقابت ها در سال گذشته و امسال چطور اعزام می شوند گفت: امسال شاهد دو گروه از منتخبین اعزام به مسابقات بین المللی هستیم که کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند و امکان دارد یک رقابت قرآنی فینال در فینال برای منتخبین سال گذشته و امسال برگزار شود تا بهترین نفرات به مسابقات بین‌المللی قرآن در اقصا نقاط جهان اعزام شوند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟