بیماران زمینه‌ای و چالش نظام درمان در بحران کرونا


بیماران زمینه‌ای و چالش نظام درمان در بحران کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شرایط حساس بیماران زمینه‌ای در بحران کرونا را چالش بزرگی برای نظام درمان دانست و گفت: در ماه‌های اخیر دستورالعمل‌هایی صادر کرده‌ایم که بیمارستان‌ها تمرکز خاصی بر روی بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند، چراکه غفلت از بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است منجر به افزایش مرگ‌ومیرها شود.

بهروز کلیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیماران زمینه‌ای در بحران همه‌گیری کرونا، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه گذشته تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید۱۹ که در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها بستری‌شده‌اند مبتلا به یک، دو و گاهی سه بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

وی شایع‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای مبتلایان به کووید که طی این مدت در استان ثبت‌شده را دیابت، فشارخون و بعد از آن، بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی مثل آسم اعلام کرد و افزود: متأسفانه به همین ترتیب مرگ‌ و میر در این گروه‌ها نیز بیشتر بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علاوه بر اینکه ابتلا به بیماری کووید۱۹ باعث مرگ‌ومیر بیماران زمینه‌ای می‌شود، برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز در زمان همه‌گیری کرونا غیرقابل‌کنترل شده و در نتیجه منجر به فوت این بیماران می‌شود؛ به‌عنوان نمونه بیمار دیابتی با ابتلا به بیماری کووید دچار قندهای کنترل نشده می‌شود که گاهی همین قندهای کنترل نشده و یا فشارخون غیرقابل‌کنترل، بیمار را از پا درمی‌آورد.

افزایش مرگ‌ومیرها نتیجه غفلت از بیماری‌های زمینه‌ای

وی شرایط حساس بیماران زمینه‌ای در بحران کرونا را چالش بزرگی برای نظام درمان دانست و گفت: بر این اساس و به‌ویژه در ماه‌های اخیر دستورالعمل‌هایی صادر کرده‌ایم که بیمارستان‌ها تمرکز خاصی بر روی بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند، چراکه غفلت از بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است منجر به افزایش مرگ‌ومیرها شود.

کلیدری همچنین به ساماندهی کمیته‌های مرگ‌ومیر در استان و بررسی و تحلیل بیش از ۲ هزار پرونده مرگ اشاره و خاطرنشان کرد: نتایج این تحلیل‌ها را برای بیمارستان‌ها نیز ارسال کرده‌ایم، این در حالی است که یکی از نکات اصلی که همواره به بیمارستان‌ها یادآور شده و بر روی آن تمرکز کرده‌ایم توجه جدی به بیماری‌های زمینه‌ای بوده، چراکه اگر بتوانند کنترل خوبی بر روی این بیماری‌ها داشته باشند می‌توانند میزان مرگ‌ومیر را در بیمارستان‌ها کم کنند.

مراجعه نکردن به مراکز درمانی در سایه کروناهراسی و اشغال تخت‌های بیمارستان

وی همچنین به وضعیت برخی از بیماران زمینه‌ای در کشور و استان اصفهان اشاره کرد که به بیماری کووید مبتلا نشدند اما به علت شرایط کرونا نتوانستند خدمات درمانی مناسب دریافت کنند و در این باره تصریح کرد: این موضوع اتفاق بسیار بدی بوده، تا جایی که کرونا هراسی و اشغال تخت‌های بیمارستانی منجر به این شد که بسیاری از این بیماران زمینه‌ای برای کنترل بیماری و مراقبت از خود به مراکز درمانی مراجعه نکنند و قطعاً در کوتاه‌مدت و بلندمدت دچار عوارضی می‌شوند که باعث نگرانی است.

وی با ابراز نگرانی از این‌که در ماه‌ها یا سال‌های آینده با عوارض ناشی از عدم مراقبت بیماران زمینه‌ای طی ۱۰ ماه گذشته مواجه شویم، گفت: البته این موضوع به معنای نداشتن مراقبت کامل نیست، اما مراقبت‌ها به نسبت دوران قبل از همه‌گیری کرونا کاهش قابل‌توجهی داشته و این‌یک دغدغه جدی است.

نگرانی از آسیب‌های بیماران زمینه‌ای در دوران کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا همواره تأکید می‌کردیم باید همه‌گیری کرونا را طوری کنترل کنیم که تخت‌های بیمارستانی کاملاً اشغال نشود و همه ظرفیت فقط به بیماران کووید اختصاص نیابد تا بیماران غیرکرونایی بی‌پناه نشوند. آسیب‌هایی که بیماران زمینه‌ای در این دوران دیدند دلیل اصلی نگرانی‌های ما بود.

کلیدری به یکی دیگر از آسیب‌های بیماران زمینه‌ای در دوران کرونا اشاره و تصریح کرد: برخی بیماران بعد از ابتلا به کووید و در دوره پست کووید ممکن است دچار عوارضی شوند. واقعیت این است که ناشناخته‌های ما در مورد این بیماری زیاد است و نمی‌دانیم چه اتفاقی برای بیماران خواهد افتاد و عوارضی مثل دیابت، فشارخون، نارسایی کلیه یا حتی سرطان که در بیماران مبتلا به کووید اتفاق می‌افتد هنوز جزو نادانسته‌های ما در این زمینه است.

رصد ۵ ساله وضعیت بیماران مبتلابه کووید

وی با اعلام اینکه مطالعه بزرگی در استان اصفهان با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی آغازشده، توضیح داد: در این مطالعه وضعیت بیماران مبتلا به کووید را در یک بازه زمانی ۵ ساله پیگیری کنیم تا ببینیم ابتلا به این بیماری چه تأثیراتی بر روی ساختار بدنی، بیماری‌های زمینه‌ای و بروز بیماری‌های جدید در این افراد می‌گذارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هر بیمار کووید که طی این مدت شناسایی و در بیمارستان‌های استان بستری‌شده را وارد این مطالعه می‌کنیم، گفت: وضعیت این بیماران رصد می‌شود تا اگر بیماری جدیدی برای آن‌ها ایجاد شد به‌سرعت شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شوند، درعین‌حال که جمع‌آوری اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های کلان در استان و کشور نیز مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه تمام بیماران پروتکل‌های مراقبتی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها دارند، افزود: بیماران غیرکرونایی که مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستند نیز پروتکل‌های خود را دارند که در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند و چه مراقبت‌هایی نیاز دارند، اما در پیک‌های کرونا به علت شلوغی بیمارستان‌ها و کرونا هراسی، بسیاری از بیماران زمینه‌ای به پزشک مراجعه نمی‌کردند و همین موضوع عوارض ناگواری به دنبال دارد، به همین خاطر طی این مدت تلاش کردیم مراقبت در منزل و ویزیت آنلاین را تقویت کنیم تا بیماران پیگیر وضعیت سلامت خود باشند.

کلیدری همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات تمام بیماران مبتلا به کووید که شناسایی می‌شوند ولی نیاز به بستری در مراکز درمانی را ندارند در اختیار مرکز بهداشت استان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: وضعیت این بیماران نیز پیگیری می‌شود تا در صورت بروز مشکل همکاران ما در مرکز بهداشت بیمار را برای پیگیری وضعیت درمان به مراکز درمانی هدایت کنند.

وضعیت اصفهان همچنان شکننده است

کلیدری در بخش پایانی صحبت‌هایش با اعلام اینکه در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در استان اصفهان بهبودیافته، اما همچنان شکننده است، تأکید کرد: حساسیت مردم نسبت به بیماری و همراهی آن‌ها برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا عامل اصلی موفقیت در کنترل این همه‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم فکر کنند کرونا تمام‌شده و دوباره دورهم جمع شوند و اجتماعات شکل گیرد تردید نکنید که شاهد موج‌های جدید بیماری خواهیم بود، چراکه در حال حاضر شرایط بسیار شکننده‌ای داریم اما با مراعات مردم تا پایان سال می‌توانیم کنترل نسبی بیماری را داشته باشیم و ان شا الله بعد از آن واکسیناسیون را خواهیم داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شروع ارائه خدمات غیرکرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: کماکان نگران این هستیم که با موج جدید بیماری روبرو شویم و منجر به محدود شدن بخش‌های غیرکرونایی بیمارستان‌ها شود که باعث می‌شود تعدادی از بیماران غیرکرونایی نتوانند خدمات درمانی موردنیاز خود را دریافت کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا