لایحه واگذاری مراکز بهاران شهرداری تهران به بهزیستی رد شد


لایحه واگذاری مراکز بهاران شهرداری تهران به بهزیستی رد شد

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 18 رای لایحه « مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از هشت مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران» را رد کردند.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در دویست و هفتاد و یکمین جلسه خود بررسی لایحه « مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از ۸ مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران » را در دستور کار قرار دادند.

مراکز بهاران از ابتدای کار به منظور توان افزایی، مهارت آموزشی و پایش سلامت اجتماعی شهر تهران راه‌اندازی شده است که اغلب به بازپروری معتادان اختصاص باید می یافت.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره این لایحه گفت: لایحه مربوط به واگذاری ۸ مرکز بهاران به بهزیستی تهران است اما در کمیسیون مشترک سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بررسی شده و رد شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات قبلی قرار بود هر منطقه در تهران یک مرکز بهاران داشته باشد که عمدتاً باید به بازپروری معتادان متجاهر اختصاص یابد.

هاشمی افزود: بر اساس گزارش از بیست و شش مرکز بهاران در تهران، تعداد زیادی از آنها تغییر کاربری دادند و در جهت آنچه که باید، فعال نیستند و تنها در منطقه هرندی مرکز بهاران خدمات مناسبی ارائه می‌کند.

محمدرضا جوادی یگانه نیز در توضیح این لایحه گفت مراکز بهاران برای مددجویان است که به صورت داوطلبانه ۹ ماه در آن اقامت می کنند و از خدمات اسکان، تغذیه، بهداشت و سلامت، کار آموزی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: مهارت آموزی در این مراکز شامل خیاطی، نمد دوزی، آرایشگری، چاپ، صنایع دستی، نقاشی، پرورش گل و گیاه، لوله کشی، بسته بندی، مونتاژ و تعمیرات موبایل است.

جوادی یگانه با بیان اینکه ۲۶ مرکز آماده بهره برداری بود، گفت: بر اساس مصوبه همین دوره مدیریت شهری، برخی از مراکز به نهادهای دیگر واگذار شد.

وی با بیان اینکه شهرداری در مرکز بهاران هیچ هزینه ای انجام نمی‌دهد، گفت: در بودجه امسال شهرداری مبلغ ۷ میلیارد تومان برای مراکز بهاران درخواست کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ساختمان ها را به موسسات مورد تایید بهزیستی تحویل می‌دهیم و آنها به ازای هر شب نفر اسکان ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۰ نفر در مراکز بهاران تهران اسکان داده شدند و تا پایان سال این عدد به هزار نفر خواهد رسید.


وی گفت: نهادهای بالادستی کشور از جمله شورای اجتماعی کشور و وزارت کشور اصرار دارند که مراکز بهاران تهران به سازمان بهزیستی تحویل داده شود اما ما موافق این موضوع نیستیم.

هاشمی در واکنش به سخنان جوادی یگانه به وی گفت: اگر موافق واگذاری نیستید چرا لایحه ارائه کردید، پس این لایحه، لایحه ای قلابی است.

الهام فخاری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: مراکز بهاران به منظور توان افزایی اجتماعی و مهارت آموزشی اجتماعی و پایش سلامت اجتماعی شهر تهران راه‌اندازی شده است.

وی تأکید کرد: ایجاد مراکز بهاران مداخله در حوزه‌های تخصصی دستگاه‌های دیگر نیست.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با این لایحه گفت: چرا می‌گویید شهرداری هزینه‌ای در مراکز بهاران انجام می‌دهد در حالی که برای نمونه، شهرداری یک ساختمان ۱۵۰ میلیارد تومانی را که می‌تواند ماهیانه به ۴۰ تا ۵۰ میلیون اجاره بدهد در اختیار بهاران قرار داده است.

خداکرمی تاکید کرد: شهرداری شدیداً هزینه می‌کند اما بهره وری این مراکز بسیار بسیار پایین است.

بهاره آروین عضو دیگر شورای تهران هم با بیان اینکه چند ابهام وجود دارد، گفت: از ۲۶ مرکز بهاران شهرداری، ۱۶ مورد غیرفعالند یا تغییر کاربری داده شده‌اند. چند مرکز تحویل پلیس راهور شده است، به یگان حفاظت تحویل داده شده است یا در اختیار دفتر شهردار است و چند سال است که از برخی از آن‌ها هیچ بهره‌برداری نمی‌شود که این یعنی ما این مراکز را به نام کاری ساخته‌ایم و به کام کار دیگری استفاده کرده‌ایم.

وی گفت: شهرداری تهران تخصص و کارآمدی لازم را در حوزه کاهش اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن ندارد و در حوزه گرمخانه‌ها نیز وضعیتی مشابه داریم و شهرداری تخصص و کارآمدی لازم را ندارد اما با ورود به این موضوع هزینه‌ای گزاف پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: ما به بهره‌برداران گرمخانه‌ها ساختمان می‌دهیم و هزینه آب و برق و گاز آن را هم پرداخت می‌کنیم و علاوه بر این‌ها بابت هر مددجو به مسئول اداره گرمخانه نفر شبی سی هزار تومان پرداختی داریم و سازمان خدمات اجتماعی را هم برای نظارت بر کار گرمخانه‌ها اختصاص داده‌ایم که اگر مخارج آن را هم حساب کنیم هزینه‌ها سر به فلک می‌کشد.

به گفته وی، این در حالی است که بهزیستی نه تنها ملک و هزینه آب و برق و گاز اختصاص نمی‌دهد، بلکه بابت هر مددجو به مسئول اداره گرمخانه تنها نفر شبی ۱۱ هزار تومان پرداخت می‌کند.

آروین عنوان کرد: شهرداری در گذشته دو مرکز بهاران را به بهزیستی واگذار کرده و این در حالی است که این واگذاری ارتباطی با معضل اعتیاد نداشته است؛ بلکه این مراکز برای ساماندهی کودکان کار به بهزیستی واگذار شده‌اند که شورا با این رویکرد به مساله کودکان کار به‌جد مخالف بوده است.

آروین ادامه‌داد: شهرداری بدون اینکه از شورا مجوز دریافت کند این دو مرکز را بدین منظور واگذار کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: حال که شهرداری می‌خواهد ۸ بهاران را در ارتباط با اعتیاد به بهزیستی واگذار کند، لایحه درخواست مجوز به شورا می‌فرستد آن‌هم درحالیکه یکی از معاونین که دچار تعارض منافع در خصوص این لایحه است، در صحن علنی با لایحه خود شهرداری صراحتا مخالفت می‌کند که این رفتار به قول رییس شورا به معنای ارسال لایحه قلابی به شورا است.

وی تاکید کرد: این ۸ مرکز اموال شهر هستند و مالکیت آن‌ها به هیچ وجه نباید واگذار شود اما زمانی که شهرداری مستقیما به چنین موضوعاتی ورود می‌کند، چند صد برابر بدون خروجی مناسب هزینه می‌دهد.

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: مراکز بهاران هیچ ربطی به موضوع اعتیاد ندارد و مربوط به افرادی است که ترک کرده‌اند و بازپروری خود را در آن انجام می دهند.

وی گفت: شهرداری شرایطی را فراهم می‌کند تا ان.جی.او ها در مراکز بهاران حضور پیدا کرده و کار آفرینی کنند.

نظری ادامه داد: در حقیقت این کار عام المنفعه شرایطی را فراهم می‌کند که فرد ترک کرده بتواند اشتغال داشته باشد و به جامعه برگردد.

نظری با توضیح اینکه باید طرح هایی که از مسیر خود منحرف می‌شوند به مسیر اصلی بازگردند، به دو مورد از این طرح ها اشاره کرد و گفت: در بسیاری موارد طرح‌هایی را در شهرداری داشته ایم، مانند طرح شهید طهرانی مقدم؛ که در این طرح شهرداری املاکی را تملک کرده و به سپاه داده است، اما طرح از مسیر خود منحرف شده است.

وی ادامه داد: در مورد خانه موزه آیت الله طالقانی نیز چنین است؛ خانواده آیت الله طالقانی این خانه را به شهرداری دادند تا خانه-موزه آیت الله طالقانی ایجاد شود در حالی که شهرداری این خانه را کتابخانه کرده است؛ و بارها خانواده ایشان اعلام کردند که این نیت وقف آنها نبوده است.

وی افزود : اکنون که این انحراف ها انجام شده، باید بگوییم خانه آیت الله طالقانی چون کتابخانه شده، آن را به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل خواهیم داد؟ و یا املاک تملک شده برای طرح شهید طهرانی مقدم را به سپاه بدهیم؟

نظری با تاکید بر اینکه هر طرحی که منحرف می شود باید به هدف اولیه آن برگردد، اظهار داشت: اینها اموال شهر تهران است و تقاضا دارم از انحراف جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در بند ۳ ماده ۸۰ قانون ششم توسعه صراحتاً شهرداری را همکار سازمان بهزیستی می دانند گفت: قانون می‌گوید اداره این محل ها نیز بر عهده شهرداری یا سازمان بهزیستی است.

عضو شورای تهران افزود: این بدین معناست که اگر شهرداری می تواند اداره کند، خودش آن را اداره کند.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۸ رای موافق به رد لایحه رای دادند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درخواست صدور مجوز ساخت و سازهای روستایی، الکترونیکی شد