امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) فرزند امام دهم شیعیان در دل روستایی در نطنز


امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) نسب شریفشان به حضرت امام هادی (علیه السلام) می رسد. ایشان عموی حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و برادر حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) و فرزند بلافصل حضرت امام هادی (علیه السلام) می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، امام هادی (علیه السلام) چهار فرزند پسر داشتند به نامهای حسن (علیه السلام) ملقب به امام حسن عسگری (علیه السلام) که در سامرا به خاک سپرده شده اند و محمد (علیه السلام) که به سید محمد معروف می باشند و ایشان نیز در نزدیکی سامرا به خاک سپرده شده اند و جعفر که به جعفر کذاب معروف می باشد که خود را به کذب امام معرفی کرده بودند و حسین (علیه السلام) که به شاه سلطان حسین (علیه السلام) معروف می باشند و آستان ایشان در کنار بزرگراه نطنز ـ اصفهان (چهارده کیلومتری شهر نطنز) در منطقه ای به نام ابیازن واقع شده است.

 امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) فرزند امام دهم شیعیان در دل روستایی در نطنز

امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) این امامزاده بزرگوار نسب شریفشان به حضرت امام هادی (علیه السلام) می رسد. ایشان عموی حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و برادر حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) و فرزند بلافصل حضرت امام هادی (علیه السلام) می باشد.

در باب منزلت و کرامت امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) می توان به توصیف مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان تکیه نمود که می فرمایند: «آنچه به نظرم می رسد آن است که حسین پسر امام علی نقی (علیه السلام) سید جلیل القدر و عظیم الشأن بوده؛ زیرا که من از بعضی از روایات استفاده کردم که از مولای ما حضرت امام حسن عسگری (علیه السلام) و برادرش حسین بن على الهادى، تعبیر به «سبطین» می کردند و این دو برادر را به دو جدشان دو سبط پیغمبر رحمت، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) تشبیه مى کردند، و در روایت ابوالطیّب است که صداى حضرت حجّت (علیه السلام) به صداى عمویش حسین شباهت داشت.»

 امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) فرزند امام دهم شیعیان در دل روستایی در نطنز

همچنین در «شجرة الاولیاء» تألیف عالم بزرگوار، «سیّد احمد اردکانى یزدى» در مقام ذکر اولاد امام هادى(علیه السلام)آمده است که :«حسین فرزند آن حضرت از زهّاد و عبّاد بود و به امامت برادر خود اعتراف داشت.»

 امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) فرزند امام دهم شیعیان در دل روستایی در نطنز

آستان امامزاده سلطان حسین (علیه السلام) در شهرستان نطنز، بخش مرکزی، دهستان کرکس، روستای ابیازن (25 کیلومتری نطنز) واقع شده است. قدمت این بنا به عصر صفویه رسیده و دارای گنبدی دوپوش و فیروزه رنگ است که از کف 20 متر ارتفاع دارد. مساحت صحن امامزاده و زیارتگاه 700 متر مربع می باشد. در ضلع شمالی صحن زیارتگاه شاهزاده حسین (علیه السلام) جهت رفاه حال زائرین، 12 باب زائرسرا ساخته شده است. همچنین در ضلع غربی صحن زیارتگاه مسجد و شبستانی به مساحت 600 متر مربع ساخته شده است. در داخل حرم ضریحی فلزی از جنس آهن در ابعاد 2×2 متر روی سنگ مزار امامزاده بزرگوار قرار گرفته است. دیوارهای حرم تا سقف نقاشی شده که قدمت آن به دوران صفویه رسیده و در دوران قاجاریه مرمت و بازسازی و تکمیل گردیده است. این زیارتگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی اش و قرار داشتن در مسیر راه اصفهان، کاشان مورد توجه زائرین و مسافرین اقصاء نقاط شهرستان و کشور قرار دارد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم