دانشگاه فرهنگیان مولود سند تحول بنیادین نظام تربیتی است


دانشگاه فرهنگیان مولود سند تحول بنیادین نظام تربیتی است

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: دانشگاه فرهنگیان مولود سند تحول بنیادین نظام تربیتی است که سال‌ها دغدغه مسئولین کشور بوده و در راهکار شماره 11 این سند به تاسیس دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی با تجربه، تربیت محور و متخصص اشاره شده است.

رمضان نیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ساختار دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ پیش‌بینی شده است که در هر استان یک پردیس پسران و یک پردیس دختران تعبیه شود. در خراسان رضوی دو پردیس شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد حضور دارند. همچنین چهار واحد دانشگاهی فعال زیر مجموعه تربیت معلم مانند مرکز ثامن‌الحجج در خیابان دانشجو، مرکز دانشور در نیشابور، علامه طباطبایی سبزوار و مرکز شهید رجایی تربیت حیدریه نیز وجود دارند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه نوپا است و درحال حاضر ۶۴ عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی وجود دارد. این شاخص در مقایسه با دانشگاه فرهنگیان خوب جلوه می‌کند اما اگر از نظر نسبت استاد به دانشجو بررسی شود همچنان با کمبودهایی روبرو هستیم. بخش قابل توجهی از نیازهای این حوزه را توسط اساتید مدعو که نیروهای با سابقه آموزش و پرورش و سایر اساتید دانشگاه مانند اساتید دانشگاه فردوسی تامین می‌کنیم.

نیری تشریح کرد: بالغ بر ۷۰ درصد نیاز دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در حوزه اساتید از بیرون دانشگاه تامین می‌شود. بخش بسیاری از این نیروها، نیروهای آموزش و پرورش هستند که در حوزه‌های روشی مهارت دارند. در چند سال گذشته و با ردیف‌های استخدامی که برای دانشگاه فرهنگیان ایجاد شد، اساتیدی در حوزه‌های مختلف جذب شدند.

دانشگاه فرهنگیان توان و ظرفیت تامین نیازهای آموزش و پرورش را ندارد

وی خاطرنشان کرد: در ماده ۲۸ اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان بیان شده از آن‌جایی که دانشگاه فرهنگیان توان و ظرفیت تامین نیازهای آموزش و پرورش را ندارد، از میان فارغ التحصیلان دانشگاه و به وسیله آزمون استخدامی نیروهایی را جذب می‌کند. پذیرفته‌شدگان با گذراندن فرایند مصاحبه باید یکسال در دانشگاه فرهنگیان به گذراندن دوره‌های مهارتی و فرهنگی بپردازند. در حال حاضر دو هزار و ۶۰۰ نفر سهمیه جدید سال جاری استان خراسان رضوی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: دانشگاه فرهنگیان از نظر قانونی در کشور یک دانشگاه است که در استان‌های مختلف ۹۸ پردیس زیر مجموعه دارد. ارزشیابی در حوزه پژوهشی توسط سازمان مرکزی مهم است و تلاش می‌کنند تا خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان را بررسی کنند، برای مثال در دو سال گذشته پژوهشی با عنوان مقایسه معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و معلمان ماده ۲۸ انجام شد. درحال حاضر نیز پژوهشی در زمینه نحوه عملکرد دانشجویان ماده ۲۸ انجام می‌دهیم.

نیری اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در مجموع چهار گروه دانشجو دارد. یکی از این گروه‌ها دانشجویان متعهد به خدمت هستند که از طریق کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. گروه دیگر دانشجویان ناپیوسته است که در آموزش و پرورش با مدرک کاردانی حضور دارند و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی مراجعه می‌کنند. تعداد این دانشجویان در ابتدا بیش از ۳۰۰۰ نفر بوده که درحال حاضر به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسد. در مقطع کارشناسی ارشد تنها یک گروه فیزیک ارائه می‌شود و با ظرفیت هر ساله ۱۰ نفر بسیار محدود هستند.

وی افزود: طبق بخش‌نامه ماده ۲۸ که در سال ۸۶ تصویب شد افرادی که در یک مدرسه دولتی حتی یک ماه به امر معلمی و حتی برای یک کلاس پیش دبستانی پرداخته است، استخدام می‌شود. این موضوع درحالی است که دانشجویان بسیار ماهر دیگری حضور دارند که علاقه‌مند به فعالیت در دانشگاه تربیت معلم هستند.

پذیرش ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سال جاری

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سال جاری مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر است. در خراسان رضوی درحال حاضر به صورت کلی ۶ هزار و ۶۰۰ نفر دانشجوی پیوسته داریم که شامل دو هزار و ۵۰۲ نفر دانشجوی دختر و سه هزار و ۹۷۸ نفر دانشجوی پسر است.

وی اضافه کرد: تعداد دانشجویان پیوسته در حال حاضر بسیار افزایش یافته است زیرا این تعداد در سال‌های گذشته حدود یک هزار نفر بوده است. دانشجویان ماده ۲۸ یا تبدیل وضعیت‌های آموزش و پرورش است که حدود ۶۰۰۰ نفر هستند. اخیرا آموزش و پرورش مصوبه‌ای مبنی بر استخدام نیروهای سابق خود که شامل نهضتی‌ها، شرکتی‌ها و خدماتی‌هایی که استخدام رسمی نبودند را تصویب کرد. سهم استان خراسان از این افراد 2 هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

وی اظهار کرد: در دوره کارشناسی پیوسته ۱۵ رشته مصوب وجود دارد که شامل رشته‌های علوم پایه، علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی و... هستند. این رشته‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است. تمام ۱۵ رشته در دو استان تهران و خراسان رضوی ارائه می‌شود. برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در دفتر مرکزی تدوین شده و مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته است. این برنامه‌ها به صورت مرتب مورد بازنگری و ویرایش قرار می‌گیرند، برای مثال برنامه درسی رشته ابتدایی در ترم گذشته مورد بازنگری قرار گرفت. تقریبا این بازنگری‌ها در هر دوره چهار ساله انجام می‌شود.

نیری خاطرنشان کرد: بودجه دانشگاه فرهنگیان از دو محل بودجه عمومی و کسورات دانشجویی تامین می‌شود. از آن‌جایی که دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی ماموریت‌گرا است و مخاطبان اصلی آن که همان دانشجویان پیوسته هستند حقوق دریافت می‌کنند، طبق قانون درصدی از حقوق آن‌ها کسر، به خزانه دولت رفته و به بودجه دانشگاه فرهنگیان تبدیل خواهد شد. حقوق دانشجویان درحال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که ۴۵ درصد از حقوق آن‌ها پیوسته و ۲۵ درصد ترددی کسر می‌شود. تا دو سال گذشته دانشگاه از نظر اعتبارات با مشکلاتی روبرو بود، درحال حاضر و با افزایش حقوق دانشجویان عدد این کسورات کمی افزایش یافته و قابل توجه شده است.

آزمایشگاه‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی جزو بهترین‌ها است

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در خصوص امکانات دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی، گفت: یکی از مزیت‌های دانشگاه فرهنگیان در بحث آزمایشگاه‌های کارگاهی است. در دانشگاه شهید هاشمی نژاد آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، زیست و علوم وجود دارد. هیات نظارت وزارت علوم که در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند، به صورت سالانه از دانشگاه‌ها بازدید می‌کنند. یکی از نقاط مثبت دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی را آزمایشگاه‌های آن می‌دانند.

نیری افزود: یک استدیو تولید محتوا در دانشگاه شهید بهشتی در دو سال گذشته با ۵۰۰ میلیون انجام دادیم که اکنون ارزش آن بیش از چند میلیارد است. درحال حاضر اساتید از این استدیو برای تولید برنامه‌های درسی استانی و کشوری بهره می‌برند. در زمینه امکانات ورزشی در پردیس شهید بهشتی زمین چمن، سالن بدنسازی و سالن ورزش‌های گروهی در آن وجود دارد اما پردیس دختران از این جهت محدودتر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج