الگوی جدید شخم و شیار اراضی خشکه‌زاری مازندران مشخص شد


الگوی جدید شخم و شیار اراضی خشکه‌زاری مازندران مشخص شد

ساری - ایرنا - مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از تغییر الگوی شخم و شیار سنتی اراضی خشکه‌زاری این استان با توسعه مکانیزاسیون خبر داد.

به گزارش ایرنا ، شخم و شیار اراضی خشکه زاری مازندران حتی در حال حاضر سطحی و عمیق است ، روشی که همواره با نگرانی کشاورزان به خاطر ماندابی شدن زمین ها و احتمال پوسیده شدن بذر همراه است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که الگوی توسعه مکانیزاسیون در اراضی خشکه‌زاری استان مبتنی بر شخم و شیار جوی و پشته است .

محمود رضا رمضانپور افزود : در این روش کشاورزان با استفاده از دنباله بندهای مخصوص به جای شخم و شیار سطحی و عمیق ، شخم به صورت جوی و پشته را انجام می دهند.

وی گفت : امسال با ارائه یافته‌های تحقیقاتی ، الگوی توسعه مکانیزاسیون در اراضی خشکه‌زاری در استان عملیاتی خواهد شد که این امر نیز سبب افزایش عملکرد محصول می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران با بیان این که یکی از مهم ترین دغدغه کشاورزان پوسیده شدن بذر محصولات مختلف زراعی کشت پائیزه مازندران از جمله گندم ، دانه روغنی کلزا ، ذرت و جو ناشی از بارندگی ها و ماندابی شدن پس از کاشت است ، اظهار داشت : در شخم و شیار جوی و پشته نه تنها بذر و ریشه آن در فرایند رشد دچار آب پوسیدگی و بیماری قارچی نمی شود ، بلکه در زمان کم آبی نیز می توان از جوی ایجاد شده برای آبیاری استفاده کرد.

وی با اشاره به این که آب ماندابی در زمین های کشاورزی استان همواره یکی از مشکلات اساسی کشاورزی این خطه بوده است ، افزود : پس از شخم و شیار جوی و پشته که ارتفاع خاک در آن کمتر از ۱۰ سانتی متر است ، همزمان کاشت مکانیزه آن در قالب ردیف کاری با تراکم مناسب بوته و یا بذر و با فاصله استاندارد انجام می شود و فراینده رشد گیاه مطلوب تر و در نتیجه عملکرد محصول نیز بیشتر خواهد شد.

رمضانپور گفت : در واقع در روش شخم جوی و پشته ، زهکش مناسبی برای آبیاری محصولات به وجود می آید و آب اضافی از زمین خارج می گردد و می توان آن را دوباره به مزارع برگرداند.

الگوی جدید شخم و شیار اراضی خشکه‌زاری مازندران مشخص شد

ورود ۱۰ دستگاه دنباله‌بند شخم و شیار جوی و پشته به اراضی مازندران

رئیس مرکزتحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اظهار این که طبق آمار اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان امسال ۱۰ دستگاه دنباله بند و ردیف کار جوی و پشته وارد اراضی کشاورزی استان شده است ، گفت : ارزش هر یک از این دنباله بندها نیز ۶۰۰ میلیون ریال است .

وی استقبال کشاورزان شرق مازندران برای این روش کاشت محصولات گندم، جو و کلزا را مطلوب توصیف کرد و افزود : با برگزاری دوره های آموزشی سر مزرعه ، الگوی توسعه مکانیزاسیون در اراضی خشکه زاری با روش شخم و شیار جوی و پشته نیز مور توجه بشتر قرار خواهد گرفت.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هر ساله شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه در مازندران مهیا است و طبق برنامه هر ساله نیمی از ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت پائیزه این محصولات می‌رود.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد .


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرر نکنید