اخبار کوتاه محیط زیست کردستان


اخبار کوتاه محیط زیست کردستان

سنندج -ایرنا - دستگیری 2 صیاد و یک شکارچی غیرمجاز و برگزاری مراسم روزجهانی تالاب به صورت ویدئو کنفرانس از جمله خبرهای کوتاه حوزه محیط زیست کردستان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر مراسم ملی به صورت ویدئو کنفرانس در کردستان همزمان با سایر استان‌های تالابی کشور امروز سه‌شنبه برگزار شد.

فریبا رضائی با اشاره به اینکه این مراسم در سال جاری با شعار«پیوند ناگسستنی آب، تالاب و زندگی» برگزار شد، افزود: در ستادی که به همین مناسبت در اداره کل برگزار شد برنامه هایی با حفظ دستورالعمل های بهداشتی تدوین و برای اجرا تصویب شده است.

وی اضافه کرد: تهیه فیلم در زمینه معرفی کارکردهای تلاب زریوار، کلنگ زنی نخستین سایت پرنده نگری در تالاب بین المللی زریوار، برگزاری برنامه پرنده نگری با حضور مردم و کارشناسان در تالاب و منابع آبی از مهمترین اقدامات انجام شده به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها است که در شهر مریوان اجرا شد.

صیادان غیر مجاز سوار بر قایق دستگیر شدند

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دیواندره از برخورد با شکارچیان متخلف و کشف ادوات صید در حوزه سد سیازاخ خبر داد و گفت: در جریان گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت شهرستان دو صیاد متخلف که به وسیله قایق بادی در حال صید غیر مجاز و جمع آوری تور دیواری در داخل سد بودند را دستگیر کردند.

مسعود عسگری افزود: در این گشت و کنترل هفت قطعه ماهی معمولی و سه قطعه ماهی زرده پر، یک حلقه قایق بادی با متعلقات آن و تور دیواری کشف و توقیف شد.

وی با بیان اینکه پرونده متهمین برای سیر مراحل قضایی به دادگستری شهرستان ارجاع داده شد، گفت: طبق مواد قانونی شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، شکار و صید جانوران بدون پروانه ممنوع است و متخلفان به حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.

دستگیری شکارچی غیر مجاز پرندگان وحشی در سقز

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز اظهار داشت: چهار قطعه کبک در جریان گشت و کنترل نیروهای یگان این واحد از یک متخلف که اقدام به شکار غیر مجاز و نگهداری آنها کرده بود، کشف و توقیف شد.

بهزاد شریفی با بیان اینکه پرونده این متهم برای سیر مراحل قضایی به دادگستری ارجاع شده است افزود: در سال جاری مجوز صید و شکار در هیچ یک از مناطق استان داده نشده است و وفق قوانین و مقررات شکار وصید با کسانی که شکار و صید غیر مجاز داشته باشند و محیط زیست را تهدید کنند برخورد می شود.

وی اضافه کرد: از دوستداران محیط زیست این شهرستان درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه تخریب و شکار و صید غیر مجاز حیوانات وحشی، پرندگان وحشی و آبزیان مراتب را به این اداره اطلاع دهند.

کنوانسیون تالاب ها با هدف حفظ تالاب های جهان در ۱۳ بهمن سال ۱۳۴۹ با حضور ۱۸ کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد به همین خاطر به کنوانسیون رامسر نامیده می شود و با توجه به اهمیت تالاب ها ۱۶۹ کشور جهان به این معاهده بین المللی پیوستند.

این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین المللی و همکاری همه جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره­وری عقلایی از تالابهای مهم و بخصوص تالابهایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند، منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به کلیه گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.

هم اکنون ۱۹۰ میلیون هکتار از تالاب های جهانی در این کنوانسیون به ثبت رسیده است که از این میزان پنج میلیون هکتار در قالب ۲۴ تالاب مربوط به ایران است.

در توافقی جهانی دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن به نام "روز جهانی تالاب ها" نامگذاری شده تا با برگزاری آیین هایی در پاسداشت این روز، اهمیت و کارکردهای تالاب ها برای مردم بیان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


10 سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور