مراقبت ها کاهش یافته است/ عوارض کرونا پایدار نمی ماند


مراقبت ها کاهش یافته است/ عوارض کرونا پایدار نمی ماند

یک فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: قدرت انتقال ویروس جدید نسبت به کووید 19 میزان 60 تا 70 درصد بیشتر است و به نظر می رسد شدت بیماری ویروس جدید نیز بیشتر است.

دکتر"حمید ابوسعیدی" در گفت و گو با ایسنا درباره ویروس کرونای انگلیسی اظهار کرد: این ویروس در کشور پخش شده و مواردی از آن در تهران و جاهای دیگر گزارش شده است.

وی افزود: مراکز استان ها این توانایی را ندارند ویروس جهش یافته را شناسایی کنند و نمونه های مشکوک گرفته و به تهران ارسال می شود.

ابوسعیدی تصریح کرد: قدرت انتقال ویروس جدید نسبت به کووید 19 میزان 60 تا 70 درصد بیشتر است و به نظر می رسد شدت بیماری ویروس جدید نیز بیشتر است.

وی بیان کرد: این ویروس هیچ علامت خاصی ندارد که بتوانیم آن را نسبت به کووید 19 تشخیص داد و مواردی که بیماری شدیدتر باشد، مشکوک بوده و برای شناسایی به تهران ارسال می شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه درباره ماندگاری برخی علائم در بهبودیافتگان کرونا بیان کرد: یکسری علائم بعد از عفونت کووید ممکن است تا مدتی بماند مثل خستگی، بی خوابی، بی اشتهایی، عدم احساس بویایی و ... که این علائم معمولا ماندگار نیست و عموما بین سه تا شش ماه تمام و بهبودی حاصل می شود.

وی ادامه داد: تاکنون ندیده ایم عوارض کرونا پایدار بماند، گروهی ممکن است حس بویایی بدی داشته باشند، برخی حس بویایی را از دست می دهند اما این علائم ماندگار نیست و دیر و زود دارد و بعد از مدتی خوب می شود.

ابوسعیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره وقوع موج جدید بیماری کرونا عنوان کرد: اگر ویروس جدید رشد زیای در داخل کشور پیدا کند و پخش شود و با توجه به اینکه هوا رو به گرم شدن می رود و به نظر می آید مردم مقداری فاصله اجتماعی را رعایت نکرده و مراقبت ها دارد کاهش پیدا می کند، احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد.

وی درباره استفاده دو ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در صورتی که یک ماسک جراحی و یک ماسک معمولیِ پارچه ای باهم استفاده شود، می تواند تا 96 درصد جلوی انتقال ویروس را بگیرد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: راه های انتقال کووید 19 و ویروس جدید همان راه های قبلی است و باید همچنان راه های مقابله از جمله زدن ماسک، شست و شوی دست ها و رعایت فاصله را داشته باشیم.

وی درباره همکاری مردم در مقابله با کرونا در یک سال گذشته که با این ویروس مواجه شدیم، گفت: در ابتدای بروز بیماری، خیلی خوب همکاری نمی شد و مردم به اهمیت موضوع و کشندگی ویروس پی نبرده بودند و با گذشت زمان، در خرداد و تیرماه امسال که متوجه شدند شرایط بد و کشندگی و سرایت بیماری بالاست، اکثر مردم ماسک می زند و رعایت می کنند.

ابوسعیدی تاکید کرد: باید بدانیم ما در سطح جامعه و خیابان گرفتار بیماری نمی شویم و بیشتر در منازل و با دور هم نشستن ها و زیر یک سقف بودن درگیری ایجاد می شود و باید از این مسئله پرهیز کنیم تا درگیر کرونا نشویم.

وی بیان کرد: کادر درمان نهایت تلاش خود را در مقابله با این ویروس داشته و همچنان زحمت می کشد و برای کنترل بیماری کرونا باید مانند کشورهای مختلف واکسیناسیون را انجام دهیم و هر چه سریع تر واکسن های معتبر به کشور وارد شده و با واکسیناسیون مردم بتوانیم بیماری را مهار کنیم زیرا در غیر این صورت و صرفا با فاصله اجتماعی و زدن ماسک بیماری مهار نمی شود و تنها ممکن است مقداری کنترل شود.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در پایان تصریح کرد: نوروز امسال نیز مردم باید مانند سال قبل از دید و بازدید خودداری نموده و همچنان پروتکل های بهداشتی را برای مقابله با ویروس کرونا رعایت کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329