اجرای همنوازان فاخته با تفکرات عبدالقادر مراغهای در جشنواره فجر
گروه موسیقی همنوازان فاخته به سرپرستی و آهنگسازی خشایار پارسا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بر روی صحنه میرود. به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، همنوازان فاخته در راستای رسیدن به یک بیان هنری، چند سالی است که در کنار موسیقی دستگاهی دوره قاجار به بررسی و اجرای موسیقی دوره تیموری و مکتب منتظمیه نیز پرداخته است، این گروه در سی ششمین...
رسانه نوا – جمعه نهم تیر ماه، فرهنگسرای ارسباران میزبان دور دوم از برنامهی جدید هزارصدای سنتی بود.
این برنامه با مدیریت و اجرای «آرش نصیری» از ساعت ۲۱ آغاز و داوران آن را «کیوان ساکت»، «افشین یداللهی» و «سالار عقیلی» تشکیل میدادند.
برنامه با پخش کلیپی از تصاویر زندهیاد «مصطفى کمال پورترات» آغاز شد و پس از آن گروه موسیقى «نواگردان» و گروه «بخارا» به اجرای آثارشان پرداختند.
در این بین کلیپی به عنوان میان برنامه از سنتورنوازى «روشنک نورى» و نوازندگی تنبک «افشین یداللهى» پخش شد که تبحر افشین یداللهی در تنبک نوازی مورد توجه حاضرین قرار گرفت؛ یداللهی درخصوص این اجرا گفت: سالها پیش کنار استاد جمشید محبى و ناصر فرهنگ فر تنبک کار کردم و حتى مدتی نیز در زمان دانشجویی به تدریس آن میپرداختم. همچنین از دیگر نکات جالب توجه این کلیپ، پخش نوازندگی بانوان و همچنین نشان دادن ساز در رسانهی ملی طی سالهای گذشته بود.
در ادامه نیز پخش کلیپى از نوازندگى «کیوان ساکت» به مناسبت تولد استاد «همایون خرم» با استقبال حاضرین در سالن روبرو شد.
اما پس از اجرای هر گروه بیشتری نکاتی که داوران به آن اشاره داشتند، بحث و تاکید بر تلفیق درست شعر و موسیقی بود.
سالار عقیلی در صحبتهایش گفت: بهتر است خوانندهها روی خواندن اشعار و گویش خود کار کنند چرا که نقل قولی است که خوانندهای کاری را میخواند، شنونده باید بتواند آن شعر را در همان لحظه یادداشت کند؛ یک خواننده وظیفهی انتقال پیام را در دست دارد و باید به بهترین نوع مفهوم آن را به مخاطب برساند.
همچنین کیوان ساکت نیز یکى از اشکالات گروه هاى ایرانى را کوک نبودن سازها عنوان کرد و خواستار دقت بیشتر نوازندهها بر روی سازهای خود شد.
گفتنی است برنامهی هزار صدا هر ماه برگزار و از بین شرکت کنندگان، یک گروه به عنوان گروه برتر انتخاب میشود.