بیش از یک میلیون نفر در دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت کردند


بیش از یک میلیون نفر در دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت کردند

سمنان- ایرنا- معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: یک‌ میلیون و 300 هزار نفر از سراسر کشور در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی عصر شنبه در بازدید از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان‌ افزود: دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با وجود کرونا به صورت گسترده در فضای مجازی برگزار شد.

وی وظیفه کتابداران را مقدس و فراتر از انجام وظایف معمول اداری دانست و ابراز داشت: در میان کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افراد شریفی حضور دارند که علم و هنر کتابداری را توأمان کسب کرده‌ اند.

وی افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجام وظیفه فرهنگی هیچ گاه تعطیل بردار نیست و تعامل پایدار و حقیقی بین کتابداران و کارکنان ستادی کتابخانه‌ها موجب موفقیت و ارائه خدمات بهتر به مراجعان می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: همان‌طور که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در دوران کرونا، به دلیل ارائه خدمات درمانی به مردم، مهم و سرنوشت ساز هستند، فعالیت کتابخانه‌ها نیز در این دوران بسیار مهم است و نقش کتابخانه‌های عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد آرامش، در دوران بحران بیش از دیگر زمان ها پر رنگ است.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابداران نهاد، برنامه‌های فرهنگی خوب و مؤثری را در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار می‌کنند گفت: کتابخانه‌ای پویا و فعال است که خدمات فرهنگی کتاب محور را در فضای مجازی نیز ارائه دهد و از فرصت‌های بی نظیری که این وسیله ارتباطی در اختیار اهالی فرهنگ می گذارد، غافل نماند.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر فضای مجازی فقط محدود به اطلاع‌رسانی نیست افزود: امروزه کارشناسان ارتباطات از تهدیدهای فضای مجازی و تبعات منفی آن می‌گویند؛ اگر چه فضای مجازی نمی‌تواند کاملا جای کتاب و کتابخانه را بگیرد، اما می تواند محل عرضه شایسته ای برای محتوای خوب باشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه نقد آگاهانه و دلسوزانه موجب پیشرفت می‌شود افزود: مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نقد سازنده و پیشنهادهای تخصصی همه مردم، کتابداران و کارکنان ستادی استقبال می‌کنند.

راه اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها با هدف شفاف‌سازی اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

رمضانی با اشاره به فعالیت انجمن‌های‌ خیران در استان‌ها گفت: باید از ظرفیت این انجمن‌ها، به عنوان حامیان مادی و معنوی فرهنگ و ابزار همبستگی میان مردم و کتابخانه، برای
توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بیش از پیش استفاده شود.

وی در ادامه نقش انجمن کتابخانه‌های عمومی را بسیار مهم خواند و گفت: انجمن ها یکی از مهمترین ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی برای کتابخانه‌های عمومی هستند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال‌های اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها فعال‌تر ‌شد و تعامل خوبی با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی دارند.

رمضانی از راه‌اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: هدف از تأسیس این کمیته و نیز ایجاد سامانه فرهنگی و سامانه اهدای کتاب در سال های قبل، شفاف‌سازی و ساختارمند کردن اقدامات نهاد و برقراری رابطه عینی‌تر ستاد با استان ها و کتابداران بود که این اقدامات در ایجاد روندها و فرایندهای مؤثر، مفید و کارساز بود.

وی وضعیت کتابخانه مرکزی استان سمنان را مطلوب دانست و گفت: با استفاده از فضای فیزیکی و ظرفیت های دیگر موجود می‌توان این کتابخانه را به یک مرکز فرهنگی نمونه و مؤثر در استان و شهر سمنان تبدیل کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از راه رصد منابع ارسالی به استان ها و نیز ارتباط پیوسته کارشناسان ستاد مرکزی با استان ها، از کمبود برخی منابع کتابی، به ویژه منابع گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها با خبر است.

رمضانی گفت: در سال جاری چند نوبت ارسال منابع به کتابخانه‌ها، با تأکید بر رده‌های پرامانت در حال انجام است و کمبود این نوع منابع در برخی کتابخانه های استان سمنان برطرف می‌شود.

وی افزود: موضوع معیشت کتابداران همواره دغدغه اصلی و جدی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونان بوده و تاکنون تلاش‌ها و تعاملات بسیاری با دستگاه های مربوط برای افزایش دستمزد کتابداران انجام شد.

به گزارش ایرنا، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراه مدیرکل تأمین منابع، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز شنبه با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های استان سمنان از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بازدید کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن