لیگ بازی‌های بومی محلی در کشور راه‌اندازی می‌شود


لیگ بازی‌های بومی محلی در کشور راه‌اندازی می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال آینده لیگ ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به صورت متمرکز با شرکت تمامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، محمدتقی امیری‌خراسانی روز شنبه در مجمع سالانه هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اردبیل افزود: پس از برگزاری این لیگ در سال ۱۴۰۰ به صورت متمرکز، برای نخستین بار مسابقات لیگ برتر ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به صورت رفت و برگشت در کشور برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: افزایش سلامتی و تندرستی آحاد مختلف مردم، بسط، توسعه و همگانی کردن ورزش در نقاط مختلف جامعه، احیای ورزش‌های بومی محلی، ایجاد انگیزه در ورزشکاران، کشف استعدادها، قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری را از جمله مزایای برگزاری مسابقات لیگ برتر است.

وی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی یکی از موثرترین و پرمعناترین راه‌های یادگیری و تمرین هوش هستند، اظهارکرد: این بازی‌ها که همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و عاطفی و روانی در آن نهفته است، سهل‌الوصول بوده و با کمترین امکانات قابلیت اجرا دارند.

وی اضافه کرد: با اینکه بازی‌های بومی و محلی ریشه در فرهنگ ما و قدمتی به اندازه تاریخ سرزمین‌مان دارند اما در کشاکش زندگی روزمره و پیشرفت علم و تکنولو‍ژی رو به فراموشی هستند و بعضی‌ها هم به خاطره‌ها سپرده شده‌اند.

او با اشاره به اینکه احیا و توسعه بازی‌های بومی محلی در جامعه نیازمند هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها است، ادامه داد: همه وظیفه دارند برای احیا، توسعه و شناساندن این بازی‌ها به نسل امروزی تلاش کنند.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: فدارسیون به دنبال ایجاد ایستگاه‌های دائمی بازی‌های بومی ‌محلی در مناطق پرجمعیت و اماکن عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها با همکاری شهرداری و سایر نهادها است.

امیری‌خراسانی با اشاره به اینکه برای رشد ورزش روستایی و توسعه و گسترش ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی باید از تمام ظرفیت‌های پایگاه‌های بسیج عشایری و اقشار، سمن‌های جوانان و دهیاری‌ها استفاده شود، افزود: فدراسیون به دنبال برگزاری باشکوه المپیاد خانه‌های ورزش روستایی است.

وی بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری المپیاد ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی رشد مربیان و روستانشینان کشور است.

وی با بیان اینکه فدراسیون با میزبانی استان اردبیل برای برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی بازی‌های بومی محلی موافق است، اظهارکرد: با توجه به قابلیت‌های این استان در حوزه گردشگری شاهد توسعه توریسم ورزشی خواهیم بود.

او با اشاره به زیرساخت‌های ورزشی استان اردبیل بیان کرد: با توجه امکانات و زیرساخت‌های ورزشی استان، اردبیل می‌تواند میزبان شایسته برای مسابقات مهم باشد.

وی با اشاره به اینکه نصف جمعیت استان اردبیل در مناطق روستایی ساکن هستند، اضافه کرد: این امر وظیفه ما را سنگین کرده و باید استعدادهای ناب ورزشی در روستاها را با دقت بیشتری شناسایی کنیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری متهم به قتل بازیگر زن سرشناس ایران + فیلم