خط فعال تولید مهندسان بیکار در کشور


خط فعال تولید مهندسان بیکار در کشور

اکثر افراد در کودکی، خود را در کالبد پزشک، مهندس، معلم، خلبان و... تصور می‌کردند، این تصورات و خیالبافی‌ها گاهی پای خود را فراتر می‌گذاشت و در بازی‌های کودکی نیز راه پیدا می‌کرد، کودکان ظاهر خود را تغییر می‌داند و مثلا تصور می‌کرد در سر ساختمان مشغول بر نظارت بر ساخت و ساز هستند.

به گزارش ایسنا، این مسئله موجب شد که در طول دوران تحصیل تمام هم و غم خود را به‌کار بگیرند تا در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند، زمانی که مدرک تحصیلی خود را در رشته‌های مهندسی، پزشکی و ... اخذ کردند راهی بازار کار شدند.

شاید پیدا کردن شغل برای رشته‌هایی مانند پزشکی، خلبانی و معلمی کار چندان سختی نبود، اما در این بین باتوجه به اشباع بازار از انواع رشته‌های مهندسی، فارغ‌التحصیلان نام مهندس بیکار را یدک می‌کشند، این قشر در حال حاضر امیدشان به آزمون‌های مهندسی است تا شاید بتوانند مزد زحمات چندین ساله خود را در اخذ مدارج علمی بگیرند.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور به خطر تولید مهندسان بیکار تبدیل شده‌اند، سالانه هزاران نفر در رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌های سراسر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که تنها تعداد اندکی از این افراد شانس اشتغال در رشته مرتبط با تحصیل خود را پیدا می‌کنند، اما متاسفانه حجم بسیاری از این افراد یا بیکار هستند یا در شغل‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود به کار گرفته شدند.

دانشجویان بر اساس نیاز بازار کار تربیت نمی‌شوند

آقای مهربان یکی از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی محیط‌زیست در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۱۳۹۴ در این رشته فارغ‌التحصیل شدم، باوجود شرکت در آزمون‌های استخدامی متعدد و جستجو برای شغل مناسب تاکنون این امر محقق نشده است.

وی افزود: متاسفانه دانش‌آموزان در طول تحصیل بر اساس علاقه و استعداد هدایت تحصیلی نمی‌شوند، همچنین دانشجویان بر اساس نیاز بازار کار تربیت نمی‌شوند، برای مثال در یک رشته تحصیلی نیاز به ۱۰ نیروی کار متخصص در آن حوزه وجود دارد، اما معمولا دانشگاه‌ها چند برابر نیاز کار دانشجو پذیرش می‌کنند، بنابراین تمامی فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار نمی‌شوند.

این مهندس بیکار با اشاره به اینکه برخی مشاوران انتخاب رشته معمولا کنکوری‌ها را به اشتباه راهنمایی می‌کنند، بیان کرد: زمانی که می‌خواستم بعد از کنکور انتخاب رشته کنم، مشاور به بهانه اشباع بازار رشته‌هایی مانند پرستاری، پزشکی و مهندسی عمران این رشته را به من پیشنهاد داد، اما آینده‌ای که از این رشته برای من ترسیم شد در عمل محقق نشد.

وی با بیان اینکه در کشور قدر مهندسان و متخصاص در حوزه‌های مختلف را نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: امروز مدرک‌گرایی در کشور اولویت است و همه به‌دنبال ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا هستند تا شاید شغل مناسبی پیدا کنند، اما این امر به سختی محقق می‌شود.

مهربان با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان حاضر هستند با یک حقوق حداقلی در بازار کار مشغول به کار شوند، گفت: اما باتوجه به اینکه آقایان باید هزینه‌های خانواده را پرداخت کنند، نمی‌توانند با این حقوق‌های حداقلی کار کنند.

این مهندس بیکار در پایان یادآور شد: تا زمانی که فرد در یک محل مشغول به کار نشود، نمی‌تواند مهارت و سابقه کار داشته باشند، مهارت باید در محیط واقعی کار آموخته شود و باید حداقل شش ماه به یک فرد فارغ‌التحصیل زمان داده شود تا بتواند توانایی خود را بروز بدهد.

حدود ۷۰ درصد مهارت‌هایی که فرا گرفته بودم را فراموش کردم

زهرا یکی از فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در طول دوران تحصیل انگیزه بالایی برای کسب مهارت در رشته تحصیلی خود داشتم، در دوران تحصیل علاوه بر دروس دانشگاهی در کلاس‌های مهارتی نیز شرکت می‌کردم.

وی افزود: پس از اتمام تحصیل در چند آزمون استخدامی شرکت کردم، اما متاسفانه در این آزمون‌ها باتوجه به ظرفیت کم پذیرفته نشدم و خانواده‌ام نیز تمایلی به اشتغال من در شرکت‌های خصوصی نداشتند.

این بانوی مهندس با اشاره به اینکه دروس مهندسی بسیار فرار است، خاطرنشان کرد: زمانی که از درس فاصله گرفتم و این دانش کسب شده را به‌صورت عملی مورد استفاده قرار ندادم، پس از چند سال تمام مطالبی که آموخته بودم به مروز از ذهنم پاک شد و الان تقریبا حدود ۷۰ درصد مهارت‌هایی که فرا گرفته بودم را فراموش کردم.

برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باید فضای کار وجود داشته باشد

سپیده یکی از مهندسان عمران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ از رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شدم، گفت: پس از اتمام تحصیل در یک شرکت مهندسی مشغول به کار شدم، در این مدت در کنار مهندسان خبره این شرکت کارهای فنی و مهارت‌های مورد نیاز را فرا گرفتم.

وی ادامه داد: پس از مدتی این شرکت تعدیل نیرو داشت، زیرا در چهارمحال و بختیاری پروژه‌های بزرگ ساختمانی و انبوه‌سازی مانند استان‌های پر جمعیت انجام نمی‌گرفت و یا در مناقضات اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های قدر مهندسی از استان‌های بزرگ کشور که دارای تجهیزات و توان مالی بالایی بودند، برنده می‌شدند.

این مهندس عمران افزود: دروس مربوط به محاسبات، متره و برآورد، نقشه‌کشی و ... بعد از چند سال اگر به صورت عملی مورد استفاده قرار نگیرد به فراموشی سپرده می‌شود و برای اینکه مجدد این مطالب برای من یادآور ی شود باید در کنار یک مهندس باتجربه و در عمل این مطالب را مرور کنم.

وی با بیان اینکه از همکلاسی‌های من تنها چند نفر در رشته مرتبط خود مشغول به کار هستند، گفت: این افراد نیز در سایر استان‌های کشور مشغول به کار هستند و مابقی یا بیکارند با در مشاغل غیرمرتبط به‌کارگیری شدند.

این مهندس بیکار خاطرنشان کرد: برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مهندسی مانندعمران باید فضای کار وجود داشته باشد، این فضا شامل پروژه‌های ساخت و ساز است، اما برخلاف سایر استان‌های کشور در چهارمحال و بختیاری ساخت و ساز راکد است.

زهرا خاطرنشان کرد: این مسئله تنها مختص رشته‌های مهندسی نیست، اگر فرد پس از اتمام تحصیل به سرعت جذب بازار کار نشود، این وقفه موجب می‌شود که در آینده شانس کمتری برای دستیابی به شغل مناسب داشته باشد.

حفیظ‌الله فاضلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حجم بالای فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه، اظهار کرد: باید در گام اول بدانیم که هدف از تحصیل در رشته‌های دانشگاهی برای جوانان چه بوده است.

وی ادامه داد: اکثر جوانان با هدف اخذ مدرک و استخدام در دستگاه‌های دولتی تحصیلات عالیه خود را ادامه می‌دهند و باتوجه به اینکه در طول دوران تحصیل مهارت چندانی کسب نمی‌کنند، پس از اتمام دوران تحصیل نمی‌توانند در بازار کار جذب شوند یا برای خود اشتغالزایی کنند.

فاضلی با اشاره به اینکه اکثر جوانان جویای کار چشم امیدشان برای یافتن شغل آگهی استخدامی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۸۵ ددرصد بیکاران جامعه را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، چندین طرح مانند کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد که به‌نوعی سیاست بازارکار بودند در کشور برای اشتغال این قشر در نظر گرفته شد، اما استقبال چندانی از این طرح‌ها صورت نگرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در طرح کاروزی، فارغ‌التحصیلان بیکار برای کسب مهارت و تجربه به بنگاه‌های اقتصادی معرفی می‌شدند، پس طی این دوره می‌توانستند در همان بنگاه مشغول بکار شوند یا پس از اتمام دوره با تجربه و مهارتی که کسب کرده‌اند برای خود کارآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه روز به روز به تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی افزوده می‌شود، بیان کرد: متاسفانه این قشر رغبتی برای کارآفرینی ندارند و شاید از این کار واهمه دارند، شاید در رشته‌های مهندسی ورود به بازار کار راحت‌تر از سایر رشته‌ها باشد، اما آمار بیکاری در بین این رشته‌ها نیز بالاتر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه