محـرمانه از سردار دل‌ها


محـرمانه از سردار دل‌ها

میزبانی از رویدادهای فرهنگی و هنری، بخشی از فعالیت‌های فرهنگسرای خاوران است که اخیراً در این راستا، مراسم رونمایی از کتاب «شاید پیش از اذان صبح» به قلم احمد یوسف‌زاده و با موضوع خاطراتی از سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی در این مرکز برگزار شد.

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: کتاب پیش از اذان صبح، تازه‌ترین اثر احمد یوسف‌زاده و شامل خاطرات نویسنده طی سال‌ها از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. یوسف‌زاده پیش از این کتاب‌های «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» را با موضوع دفاع‌مقدس نوشته و منتشر کرده است که همگی از آثار پر مخاطب در حوزه ادبیات پایداری محسوب می‌شود.

مراسم رونمایی از کتاب جدید این نویسنده، «پیش از اذان صبح» با حضور سردار ایرانمنش، مشاور و رئیس دفتر حاج قاسم سلیمانی؛ حجت‌الاسلام پرهیزکار، رئیس شورای حل اختلاف منطقه ۱۵؛ سرهنگ مغروری، رئیس پایگاه مالک اشتر؛ دولت‌آبادی، رئیس بنیاد شهید منطقه ۱۵و فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم رونمایی از کتاب «شاید پیش از اذان صبح» در فرهنگسرای خاوران، اسماعیل قضات لو، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ و رئیس فرهنگسرای خاوران گفت: ما مفتخریم که اثری منسوب به سردار دل‌ها را رونمایی کنیم. قضات لو در ادامه به بیان اهمیت و ناب بودن انقلاب اسلامی پرداخت و اینکه شعار امام و مردم در آن زمان نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی به این معنا بود که این انقلاب هیچ‌گونه وابستگی به حزب و فرقه خاصی ندارد و در عین استقلال فقط به ریسمان محکم اسلام وابسته است. نفی قدرت‌ها، پایداری، ایستادگی و نگاه و مسیر الی‌الله‌ حرف مؤکد بنیانگذار انقلاب در آن زمان و همه زمان‌ها بود.

این را باید بدانیم که شرق و غرب در یک چیز با هم همصدا هستند و آن نابودی انقلاب و ایران اسلامی است. امروز نیز فشار دشمن بر عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیاد است. مقام معظم رهبری نیز در این‌باره می‌فرمایند: «اندیشه مقاومت قدرتمندترین سلاح یک ملت است و نماد این اندیشه در عصر ما کسی نیست جز حاج قاسم سلیمانی که دشمن خبیث ما حتی از انتشار عکس ایشان واهمه دارد! ما بالاترین دارایی‌مان اندیشه مقاومت است و باید برای پیشرفت از آن استفاده کنیم.»

سردار سلیمانی ساده زیست بود
محـرمانه از سردار دل‌ها اسماعیل قضات لو/مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵

در ادامه مراسم، سردار مهدی ایران منش، رئیس دفتر فرماندهی سپاه قدس که ۲۲ سال در کنار سردار سلیمانی بود سخنران این مراسم بود. او در سخنانی ضمن برشمردن ویژگی‌های سردار شهید دل‌ها گفت: سردار سلیمانی همیشه برای کارهایش پیگیری‌های زیادی داشت و تا پای جان برای نظام جمهوری اسلامی ایستاد. سردار ایران در همه کارهایش به حضرت فاطمه زهرا(س) متوسل می‌شد. وی افزود: یکی از کتاب‌های خوب در خصوص سردار، کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» است که به قلم خود ایشان است. کتابی که نشان می‌دهد چقدر به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی ایشان تیزهوش بودند که با وجود مشغله فراوان خاطرات خود را از دوران کودکی نگارش کرده است.

به گفته سردار ایران‌منش، سردار سلیمانی علاوه بر اینکه یک فرمانده تراز یک نظامی بود یک دیپلمات قوی، یک فرد رسانه‌ای مطلع و یک فرد اجتماعی و مردمی محسوب می‌شد. وی رموز موفقیت حاج قاسم سلیمانی را دراعتقاد کامل و راسخ به خدا و ائمه اطهار(ع)، اطاعت‌پذیری محض از رهبر انقلاب، اخلاص بالا در عمل، پیگیری و پشتکار، طراحی و ایده‌پردازی‌های ناب، داشتن هوش و ذکاوت مثال‌زدنی، امیدوار بودن و پرهیز از یأس و ناامیدی، مشورت کردن و نظرخواهی از کارشناسان و مدیران مجموعه کاری، دشمن‌شناسی قهار، پایبند بودن به نظام، ساده‌زیستی و نداشتن منیت تکریم و احترام خاص به روحانیت و علمای دینی، تکریم خاص مقام پدر و مادر، تکریم خاص خانواده‌ معزز شهدا، عدم وابستگی به خط و جناح، عشق بی‌بدیل به شهادت و سخاوت‌مند و... بر شمرد.

دیدار با سردار در ۱۶ سالگی

محـرمانه از سردار دل‌ها

بخش سوم مراسم رونمایی از کتاب «شاید پیش از اذان صبح» ارتباط و گفت‌وگوی تصویری با نویسنده کتاب احمد یوسف‌زاده بود که او هم نکاتی را درخصوص تألیف کتاب و رمز موفقیت نگارش خود بیان کرد. به گفته این نویسنده، نخستین دیدار او با سردار سلیمانی به زمانی باز می‌گردد که یوسف‌زاده یک نوجوان ۱۶ ساله بوده است.

او در خصوص آشنایی‌اش با سردار سلیمانی می‌گوید: «نخستین باری که حاج قاسم را در کرمان دیدم یک نوجوان ۱۶ ساله بودم که حال و هوای جبهه در سر داشتم. آن روزها حاج قاسم فرمانده تیپ ثارالله بود و نوجوانان بسیاری دوست داشتند به جبهه بروند اما سنشان کم بود و حاج قاسم مانع رفتن آنها به جبهه می‌شد،

خاطرم هست که حاج قاسم می‌گفت: «سنتان کم است و شرایط حضور در جبهه را ندارید ممکن است اسیر شوید و بعد از اسارت و تحت شکنجه‌های فراوان از شما بخواهند مصاحبه کنید و در مصاحبه اعلام کنید که گول خورده‌اید و به جبهه آمده‌اید.» او در خصوص اسارت خود ادامه می‌دهد: «در نهایت من با دستکاری شناسنامه‌ام به جبهه رفتم و پیش‌بینی حاج قاسم درست از آب درآمد و من و تعدادی از همرزمانم اسیر شدیم.»

ارائه کتاب در کنگره شهیدان

سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ را یوسف‌زاده در اسارت گذراند و در نهایت بعد از ۸ سال در حالی‌که سردار سلیمانی فرمانده لشکر ثارالله شده بود آزاد شد. یوسف‌زاده در سال‌های ۷۶ و ۷۷ دوکتاب نوشت که در کنگره شهیدان استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارائه داد. او در خصوص برگزاری این کنگره می‌گوید: «برای نخستین بار رئیس کنگره شهیدان استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان سردار سلیمانی بود.

در آن کنگره سردار سلیمانی تأکید بسیار بر انجام کار فرهنگی در خصوص شهدا و خانواده‌های آنها داشت. تا زمان برگزاری آن کنگره سردار سلیمانی من را به‌عنوان نویسنده و روزنامه‌نگار می‌شناخت. در آن زمان رزمندگان سردار سلیمانی را «حاج قاسم» صدا می‌زدند. بعد از مدتی حاج قاسم از کرمان رفت و این موضوع برای رزمندگان بسیار سخت و دشوار بود. در همان برهه برای حاج قاسم دلنوشته‌هایی می‌نوشتم.»

ارتباط قلبی خواننده و کتاب

محـرمانه از سردار دل‌ها

نویسنده در کتاب شاید پیش از اذان صبح، حاج قاسم را مخاطب قرار داده و خاطرات سال‌های دور و نزدیک را با او مرور می‌کند. یوسف‌زاده درباره این کتاب می‌گوید: «وقتی کتاب را می‌نوشتم تمام آرزویم این بود که این کتاب در میان مردم جا بیفتد و خوشبختانه این اتفاق افتاد و ارتباط قلبی میان خواننده و کتاب به وجود آمد. من از طرف خوانندگان این کتاب بازخوردهای مثبتی دریافت می‌کنم و اکثر خوانندگان می‌گویند که کتاب را یک نفس خوانده‌اند.»

او در خصوص استقبال جوانان از این کتاب هم می‌افزاید: «چند روز گذشته به چند نفر از دانشجویانم این کتاب را دادم و حدود چهار ساعت بعد یکی از آنها با من تماس گرفت و گفت کتاب را خواندم و تمام کردم، برای آن جوان ارتباطی که با سردار سلیمانی در طول خواندن کتاب برقرار کرده بود، جالب بود.»

کد خبر 586640

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403