شالیزار خانه کیوی نیست     


شالیزار خانه کیوی نیست     

سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: شالیزار محل تولید برنج است و نباید به باغات کیوی تبدیل شود.

رضا جمالی در گفت و گو با ایسنا گفت: تالش ۱۵ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی شالیزاری دارد و یکی از شهرستان‌های برتر کشور در تولید برنج باکیفیت کشور است.

وی افزود: تاکنون شخم زمستانه در ۲۰ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان انجام شده است و نسبت به سال گذشته پنج درصد جلوتر هستیم.

جمالی با بیان اینکه شخم اولیه موجب کاهش هزینه مصرف آب و کاهش هزینه تولید برنج می‌شود، ادامه داد: همه تلاش ما این است که قیمت تمام شده تولید برنج برای کشاورزان کاهش یابد تا کشت و تولید برنج صرفه اقصادی بیشتری برای شالیکاران داشته باشد.

وی با بیان اینکه افزایش درآمد کشاورزان موجب می‌شود که کشاورزان شالیزارهایشان را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فروش شالیزار و تغییرکاربری در شالیزارهای این شهرستان کاهش یافته است اما تغییر کشت کمی افزایش داشته است.

سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: اخیرا تغییر کشت شالیزارها از تولید برنج به باغ کیوی در مرکزی، لیسار و حویق تالش زیاد شده است.

وی با بیان اینکه تغییر کشت شالیزار به باغ کیوی تخلف است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این امر نظارت‌ها را تشدید کردیم و متخلفین را به دادگاه معرفی خواهیم کرد.

جمالی تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش تمایل برنجکاران به کیوی‌کاری این است که کیوی قیمت فروش خوبی دارد و زحمت کمتری نسبت به تولید برنج دارد.

وی گفت: ما از تولید کیوی و کیوی‌کاری حمایت می کنیم چون کیوی یکی از محصولات مهم صادراتی است که در مجموع درآمد خوبی برای کشاورزان به همراه دارد، اما این بدان معنا نیست که اجازه دهیم شالیزاری تبدیل به باغ کیوی شود.

سرپرست جهاد کشاورزی تالش گفت: اخیرا علاوه بر روسیه هندوستان نیز مشتر مهم کیوی تالش شده است و از کشورهایی نظیر ازبکستان و عراق نیز متقاضیان خرید کیوی افزایش یافته‌اند، اما به هر حال هرگونه گسترش باغات و تولید کیوی باید به دور از تغییر کشت در شالیزارها صورت بگیرد.

وی افزد: در حال حاضر ۸۰ درصد افرادی که که تغییر کشت انجام داه‌اند و شالیزار را به باغ کیوی تبدیل کرده‌اند بومی و ۲۰ درصد غیر بومی هستند و انتظار می رود اختیارات قانونی بیشتری به بخش کشاورزی داده شود تا بیش از گذشته بتوانیم جلوی متخلفین تغییر کشت را بگیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !