جناب صندوق اعتباری هنر! پرداخت بیمه صدقه نیست، حق مسلم هنرمندان است


جناب صندوق اعتباری هنر! پرداخت بیمه صدقه نیست، حق مسلم هنرمندان است

دردناکترین بخش این است که برخورد در شان با هنرمندان، نویسندگان و... صورت نگرفته است و بیشتر انگار قرار است به آنها صدقه‌ای داده شود همراه با نگاهی تحقیر آمیز!

عصر ایران ؛ نهال موسوی - با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور ما و سایر نقاط جهان یکی از کمک های دولتی در بسیاری از کشورها به هنرمندان و علی الخصوص هنرمندانی بوده است که بازنشسته، مریض و یا بیکارهستند.

شب گذشته (جمعه 8 اسفند) دانش اقباشاوی - رییس انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما - با حضور در برنامه هفت شبکه 3 از مشکلات هنرمندان و سینماگران و درارتباط با بیمه درمانی و بیمه تکمیلی هنرمندان حرف زد و گفت:

«ما در سطحی بالاتر از خانه سینما درگیر یک دست‌انداز به نام صندوق اعتباری هنر و بیمه تکمیلی هستیم و متوجه شده‌ایم وقتی با این صندوق در سطح مدیران خانه سینما تماس گرفته می‌شود خیلی خوش برخورد و خوشرو هستند، ولی وقتی از اعضای بدنه صنف تماس می‌گیرند کاری از پیش برده نمی‌شود و طبق گزارش‌هایی هم که دریافت کردیم، برخوردهای از بالا به پایین و تحقیرآمیز با بچه‌های سینما از سوی کارکنان صندوق اعتباری هنر اتفاق افتاده است.»

جناب صندوق اعتباری هنر! پرداخت بیمه صدقه نیست، حق مسلم هنرمندان است


اقباشاوی تاکید کرد که بیشتر مشکلات فعلی در مورد نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای برای بیماری‌های صعب‌العلاج است و در این باره به یکی از اعضای خانه سینما اشاره کرده که همسرش درگیر سرطان است و با وجودی که سال‌ها حق بیمه خود را پرداخت کرده، پس از گذشت 11 ماه هنور بازپرداخت بیمه به طور کامل انجام نشده است: « طی صحبتی که هفته گذشته با مدیرعامل صندوق - سید حسین سیدزاده - داشتم، این مدیر تاکید کرد که حتما پول پرداخت می‌شود ولی بعد از یک هفته هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی یک هزار توی عجیب وجود دارد که یک رئیس دستور پرداخت می‌دهد اما پولی به حساب بیمار واریز نمی‌شود.»

اقباشاوی همچنین به خدمات‌رسانی ضعیف شرکت بیمه طرف قرارداد برای هنرمندان اشاره کرد:‌ «سال گذشته با امضای ۱۴۰۰ نفر اعضای صنوف محتلف، بیانیه‌ای در انتقاد از همین شرکت بیمه که طرف قرارداد خانه سینما است، امضا شد و در کمال تعجب برای امسال هم قرارداد با همان شرکت منعقد شد، این در حالی است که تحقیقات ما نشان می‌دهد بعضی از شرکت‌های بیمه خدمات خوبی ارائه می‌دهند ولی قراردادی که صندوق اعتباری هنر بسته، با ارزانترین نوع ارائه خدمات است که البته با قیمت ارزان هم باز می‌توان خدمات بهتری گرفت.»

وی با بیان اینکه باید سازوکار به گونه‌ای باشد که نیازی به این همه رفت و آمد و پیگیری از طرف سینماگرها نباشد، از تصویب یک آیین‌نامه در هیات مدیره خانه سینما خبر داده که برمبنای آن 100 درصد حق بیمه بیماران خاص توسط صندوق پرداخت شود تا روند درمان سرعت بگیرد و بعد باقی امور بین خانه سینما و صندوق پیگیری شود ولی صندوق اعتباری هنر از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

به گفته وی، اگر قدرت اجرایی خانه سینما کم است باید این مشکلات از سوی وزیر ارشاد پیگیری شود و در این راستا پیشنهاد داد تا اعضای صنوف بار دیگر متحد شوند و بخواهند مسائل، زیربنایی حل شوند و مطالبه‌گری جدی از وزارت فرهنگ و صندوق اعتباری هنر صورت بگیرد چرا که این شرکت بیمه فعلی، ناکارآمد است و خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد. درواقع پس از گذشت یک سال اعتباربخشی دیگر به عمل است، نه به حرف!

جناب صندوق اعتباری هنر! پرداخت بیمه صدقه نیست، حق مسلم هنرمندان است

باید ذکر کرد هنرمندان و اعضا مختلف مرتبط با این بمیه صندوق اعتباری هنر خواسته به حق خود را مطالبه می کند، آنها سالها حق بیمه پرداخت کرده اند برای چنین روزی. اگر قرار باشد در چنین موقعیتی که به دلایل مختلف گرفتار بیماری شده اند (حال چه کرونا و چه بیماری‌های دیگر) بیمه به آنها سرویس خدماتی ارائه ندهد دیگر باید چه کنند؟ غیر از بیمه درمانی آنها باید از کجا مطالبه پولهایی را داشته باشند که سالها پرداخت کرده اند؟

دردناکترین بخش حرف های دانش اقباشاویی این است که برخورد در شان با هنرمندان، نویسندگان و ... صورت نگرفته است و بیشتر انگار قرار است به آنها صدقه‌ای داده شود و نگاهی تحقیر آمیز به هنرمندان بیمار یا خانواده های آنها دارند. در صورتیکه این پول حق مسلم این افراد است که سال به سال و ماه به ماه حق بیمه خود را پرداخت کرده اند.


واقعا دردناک است! وزارت ارشاد ، صندوق اعتباری هنر و هر نهاد یا سازمان مرتبط با این قضیه بهتر است که هرچه زودتر چاره ای بیاندیشند. این رسمش نیست!

پی نوشت :

اشاره به چند مثال از کشورهای مختلف جالب توجه است (این آمار را محمد اطبایی ، پخش کننده بین المللی سینمای ایران اعلام کرده است) حال جالب توجه است که این کمک ها فقط برای دوران کرونا است و افراد دچار بیماری‎ های لاعلاج و سخت با این کمک های بلاعوض فرق دارند و آنها در بستر روال عادی خود اتفاق می افتد:

دولت رومانی اعلام کرد که از طریق وزارت فرهنگ آن کشور مبلغ صد میلیون یورو جهت کمک به بخش فرهنگ رومانی اختصاص داده است. این کمک برای فعالان حوزه های سینما، هنرهای نمایشی، انتشارات، میراث فرهنگی و آموزش فرهنگی خواهد بود و از ابتدای سال جدید مسیحی در دی ماه به افراد پرداخت خواهد شد.

انجمن سینماگران لهستان (SFP) اعلام داشت که پیش پرداخت ها، کمک هاى مالى بلاعوض و کمک هاى روزانه مانند غذا را به اعضاى خود ارائه مى کند به ویژه افرادى که تقاضاى کمک در دوران شیوع ویروس کرونا را دارند. بسیارى سینماگران به واسطه توقف تمامى پروژه هاى فیلمسازى با بحران هاى مالى روبرو شده اند. مارتا بروکزوسکا، طراح صداى لهستانى مى گوید که موقعیت هاى بحرانى بهترین امتحان براى کارایى هر سازمانى بوده و مجمع سینماگران لهستان در این امتحان با بالاترین نمره قبولى گرفت. وزارت فرهنگ لهستان نیز بودجه اى معادل ٨٧ میلیون یورو جهت حمایت از هنرمندان و نهادهاى فرهنگى در دوره مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد. کلیه سازمان هاى غیر دولتى حوزه فرهنگ و هنر، هنرمندان، افراد حقیقى مى توانند براى این کمک ها تقاضا کنند.

دولت مقدونیه شمالی حمایت مالی معادل ۴۰۴۵۲۹ یورو را برای دست اندرکاران سینمای آن کشور به تصویب رساند که از همه گیری بیماری کووید-۱۹ آسیب دیده اند. تعداد ۴۶۲ نفر از سینماگران مقدونیه شمالی بین ۲۳۵ تا ۳۵۰ یورو برای سه ماه کمک مالی بلاعوض دریافت خواهند کرد. هر کدام از این افراد نیز برای یک بار و به میزان ۹۷ یورو می توانند محصولات فرهنگی را با هزینه دولت خریداری کنند.

دولت فدرال استرالیا اعلام کرد که مبلغ ٥٠ میلیون دلار استرالیا به صنعت سینماى آن کشور بابت مشکلات و آسیب هاى پیش آمده از بحران همه گیرى ویروس کرونا کمک مالى خواهد کرد. این مبلغ توسط نهاد اسکرین استرالیا مدیریت و جهت تولید در سینما و تلویزیون استرالیا پرداخت خواهد شد. این کمک بخشى از کمک ٢٥٠ میلیون دلارى دولت استرالیا در حمایت از هنر و تولیدات هنرى آن کشور در دوران شیوع ویروس کرونا محسوب مى شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل