مسابقه ایران 1500 با همکاری سازمان فناوری، ایران را در 100 سال آینده به‌تصویر می‌کشد


مسابقه ایران 1500 با همکاری سازمان فناوری، ایران را در 100 سال آینده به‌تصویر می‌کشد

سازمان فناوری اطلاعات در همکاری با استارتاپ آی‌قصه، پویشی راه‌اندازی کرده است که سعی می‌کند وضعیت ایران را در سال 1500 با بهره‌گیری از تخیل در قالب آثار هنری روایت کند.

سازمان فناوری اطلاعات با همکاری استارتاپ آی‌قصه، کمپینی با نام «ایران ۱۵۰۰» و شعار «صد سال بعد را تصور کن!» راه‌اندازی کرده است. در این کمپین قرار است شرکت‌کنندگان در تمام گروه‌های سنی ایده‌هایشان از وضعیت ایران و جهان را در ۱۰۰ سال آینده ازطریق آثار هنری نمایش دهند. این آثار می‌تواند نقاشی، متن، موسیقی، معماری یا هر طرح خلاقانه‌ی دیگری باشد.

به‌گزارش زومیت، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری این رویداد اعلام کرد که اگر بدانیم در آینده چه وضعیتی خواهیم داشت، می‌توانیم اکنون بهتر رفتار کنیم و به‌سمت آینده قدم برداریم. ناظمی افزود:

ایرانیان به نگاه کوتاه‌مدت به آینده تمایل دارند و هیچ‌گاه به آینده بلندمدت نگاه نمی‌کنند. می‌خواهیم با این پویش آینده را بلندمدت به‌تصویر بکشیم تا راه امروزمان را بسازیم.

ایده‌ی این کمپین را ستارتاپ آی‌قصه مطرح کرد که در حوزه‌ی قصه‌گویی برای کودکان فعالیت می‌کند. ناظمی دلیل قرارگرفتن سازمان فناوری درکنار این کمپین را نقش مهم فناوری در دنیای آینده عنوان کرد.

مسابقه ایران 1500 با همکاری سازمان فناوری، ایران را در 100 سال آینده به‌تصویر می‌کشد

پوریا عالمی، یکی از بنیان‌گذاران آی‌قصه، با اشاره به شیوع کرونا و ادامه‌یافتن آن در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد آی‌قصه می‌خواهد کودکان را سرگرم و آن‌ها را مشغول خیال‌پردازی کند. او درادامه گفت: «تمامی شرکت‌ها اکنون تنها به ۱۴۰۰ فکر می‌کنند و درباره‌ی آن ایده‌پردازی می‌کنند؛ اما می‌خواهیم تخیل کنیم ۱۰۰ سال بعد چه اتفاقاتی می‌افتد؟ بچه‌ها درباره‌ی آن چه فکر می‌کنند؟»

به‌گفته‌ی عالمی، پویش ایران ۱۵۰۰ سه بخش دارد که حضور افراد حرفه‌ای و کودکان و بخش ویژه را شامل می‌شود. عالمی توضیح داد:

افراد حرفه‌ای می‌توانند ایده‌هایشان را در قالب متن، پادکست، ویدئو، کاریکاتور، گزارش و... ارسال کنند. کودکان هم می‌توانند با کمک خانواده نقاشی یا پادکست یا فایل صوتی برای ما ارسال کنند؛ اما جذاب‌ترین بخش مسابقه، بخش ویژه است که هر اثر خلاقی خارج از قالب‌های ذکرشده می‌تواند کار شود. در این بخش، ایده مهم‌تر از اجرا است.

طریقه‌ی ارسال آثار، بارگذاری در وب‌سایت www.ir1500.ir یا اشتراک در فضای مجازی با هشتگ فارسی و انگلیسی «ایران ۱۵۰۰» یا ارسال پستی با درج عبارت «برسد به‌دست ایران ۱۵۰۰» از سرتاسر ایران است. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۰ فروردین آثارشان را ارسال کنند. گفتنی است در اردیبهشت ۱۴۰۰، داوری نهایی انجام و در خرداد، برندگان اعلام می‌شوند.

امیر ناظمی به خبرنگار زومیت گفت تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان برای این مسابقه جایزه تعیین شده و این مبلغ ممکن است با افزایش اسپانسرها بیشتر شود. به‌گفته‌ی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، هنوز مشخص نیست مسابقه چند برنده خواهد داشت و این موضوع با‌توجه‌به میزان ارسال آثار مشخص می‌شود.

آی قصه پیش‌تر هم مسابقه‌ای به نام «تخته‌سیاه، تخته‌سفید» با هدف‌گذاری معلمان برگزار کرده و از آن‌ها خواسته بود خاطرات خود را از تدریس در دوران کرونا تعریف کنند. عالمی به زومیت می‌گوید این مسابقه شرکت‌کننده‌ی خارجی هم داشت و با استقبال ویژه مواجه شد. همچنین، مسابقه‌ ۱۲۰ برنده داشتیم که ۲۰ نفر برنده‌ی اصلی بودند و به ۱۰۰ نفر دیگر هم هدایای نفیسی اهدا شد.

دیگر مسابقه‌ی آی‌قصه نیز با همیاری شهرداری تهران در اوایل شیوع کرونا برگزارش شد و در آن، از بچه‌ها خواسته شد جهان کرونازده را توصیف کنند. عالمی به این موضوع اشاره که دید رقابتی در مسابقات آی قصه وجود ندارد و در این زمینه، نگاه اصلی نگاه خلاق و هدف کشف ایده‌ها است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز 26 اسفند / فیلم