حافظ اول وزارت دفاع شناخته شد


حافظ اول وزارت دفاع شناخته شد

اولین دوره مسابقات سراسری حفظ قرآن سراج ویژه کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرحله نهایی خود به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اولین دوره مسابقات سراسری حفظ قرآن سراج ویژه کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرحله نهایی خود به پایان رسید در این مسابقات حدود ۱۲۰ نفر در مرحله ابتدایی شرکت کردند و در نهایت چهار فینالیست امروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر در سالن امیرکبیر دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور داوران بین المللی قرآن به رقابت پرداختند.

یکی از ویژگی های این دوره از مسابقات شکل برگزاری متفاوت آن نسبت به تمام مسابقات حفظ قرآن کریم در ادوار گذشته است به گونه‌ای که ۴ فینالیست بر روی سن نشسته و تابلوهای امتیازات بر روی میز قرار گرفته است داوران نیز در سمت راست صحنه حضور دارند و به صورت آنلاین نمره دهی کرده و نمرات برای حضار به نمایش در می آیدو هر شرکت کننده در مقابل خود یک مانیتور دارد که سوالات و آیتم های متفاوتی از حفظ قرآن کریم از آنها پرسیده می‌شود.

به عنوان مثال یکی از آیتم های مسابقات ضرب المثل های قرآنی است یک ضرب المثل بر روی نمایشگر به نمایش در آمده و حفاظ باید اولین آیه که به ذهنشان می رسد را قرائت کنند بخش دیگر این مسابقات مشاعره قرآنی به صورتی که آیاتی را نفر اول خوانده و حرف پایانی آیه باید شروع آیه قرائت شده توسط حافظ بعدی باشد.همچنین پخش تصاویر قرآنی و عکس قرآنی از دیگر بخش های فینال این رقابت ها بود.

بنا بر این گزارش اولین دوره طرح قرآنی سراج به صورت کتبی و شفاهی و دعوت از ۱۸۰ نفر از حافظان کل قرآن کریم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرحله اول خود با حضوری کلی حداقل بی به صورت سوالات تستی با رویکرد حسن حفظ برگزار شد مرحله ۲۰ نفر از برگزیدگان با دریافت هدایای ۲۰۰ هزار تومانی به مرحله دوم راه یافتند.

گفتنی است در مرحله دوم این رقابت‌ها به صورت غیرحضوری شرکت‌کنندگان در آیتم های حسن حفظ ترجمه و مفاهیم آیات مورد پرسش قرار گرفته 10 نفر حائز دریافت جوایزی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان شدند در مرحله سوم نیز به صورت حضوری برگزیدگان در آیتم های ضرب‌المثل‌ها اشعار قرآنی مورد سوال قرار گرفته و در پایان به سه نفر برتر هدایایی شامل 2 میلیون تومان،۱ و نیم و یک میلیون تومان تقدیم شد.

در پایان مرحله فینال مسابقات حفظ قرآن سراج جناب آقای محمد رضا دستور نفر اول جناب آقای عبدالله الله وردی زاده نفر دوم جناب آقای عباس احتشام نفر سوم و جناب آقای هادی تکیه نفر چهارم شد. در این دوره از رقابت ها استاد محمد حسین سعیدیان به عنوان داور تجوید و استاد محمد مهدی بحرالعلوم به عنوان داور حسن حفظ و ارزیابی عملکرد شرکت کنندگان پرداختند.

در پایان مرحله فینال مسابقات حفظ قرآن سراج که به میزبانی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برگزار شد استاد محمد حسین سعیدیان قاری بین‌المللی قرآن کریم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این رقابت‌ها به عنوان حرکت نوین و تفکر نوین در مسابقات قرآن به عنوان حسن ختام به قرائت دعای قرآنی پرداخت.

بنابراین گزارش حجت‌‌الاسلام علی‌اصغر مؤمنی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، در سخنانی در این مراسم، با بیان اینکه حافظان و حاملان قرآن کریم از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و به عنوان الگو در جامعه قابل طرح هستند، گفت: برگزاری این گونه مسابقات، بهانه‌ای برای انس و همراهی همیشگی با کلام وحی و ترغیب و تشویق به این امر است.

مؤمنی اضافه کرد: بنابر روایت، اگر زندگانی سعادتمندانه و مرگ شهدا و نجات در روز حشر و قرارگرفتن در سایه پروردگار را می‌طلبید و به دنبال هدایت از ظلمت و تاریکی هستید، قرآن را به بهترین شکل بیاموزید و به آموزه‌های آن عمل کنید؛ چراکه قرآن، کلام باری‌تعالی است و نگهدارنده از وسوسه‌های شیطانی است.

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «َوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛ با تلاوت قرآن، خانه‏‌هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه تلاوت قرآن بسیار شود، آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند». هنگامی که به صورت مستمر تلاوت قرآن و طنین تلاوت کلام وحی در فضای منزل انجام شود، آن خانه از شیطان در امان می‌ماند. قرآن بهترین ذخیره آخرت است، چراکه بنابر روایات مایه سنگینی اعمال در روز میزان است.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل