نمایشگاه مجسمه های روی آب در لاهیجان گشایش یافت


نمایشگاه مجسمه های روی آب در لاهیجان گشایش یافت

لاهیجان - ایرنا - نمایشگاه آثار مجسمه های روی آب محمدرضا رمضان نیای لاهیجی، هنرمند خلاق، شاعر، گرافیست و مجمه ساز و مخترع قانون تناسب فضا در لاهیجان با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مردم هنر دوست این شهر گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، محمد رضا رمضان نیای لاهیجی در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا گفت: آثار ارائه شده در این نمایشگاه مشتمل بر ۱۴ اثر ساخته شده از پلاستو فوم (۷ نقش برجسته و ۷ اثر متشکل از فضاسازیهای مناظر بومی) است که در قالبی متنوع و با جزئیات بسیار به اجرا درآمده است.

به گفته وی، این مجموعه حاصل ۸ سال تحقیق، تلاش و تجربه، با زیرساختی متفاوت و توانا برای شناور بودن روی آب ساخته شده و به نوبه خود تجربه ای منحصر به فرد را برای اولین بار در کل کشور رقم می زند.

وی تصریح کرد: آثار نقش برجسته که اکثرا ملهم از طبیعت (با عناوینی چون صحرا (نظام موسیقیایی)، ردپای آب (گزارش)، قندیل یخی (اختیار)، اصطبل (کار)، ساختار (نظام هندسه و ریاضیات)، نفْس (من یا او)، همدلی (تفاوت تناسبات فرم نسبت به تناسبات فضا) ) هستند، متمرکز بر ارائه هر چه دقیق تر توان تکنیکی و مهارت اجرایی هنرمند در بازنمایی ساختارهای قابل تأمل طبیعت و تلاش برای ایجاد درنگی دوباره در مخاطب بوده و سایر آثار با استفاده از المانهای بومی، بازتابی از صحنه های زندگی روستایی و شهری منطقه گیلان (با عناوینی چون خانهی روستایی، چهل منبر، دوج، لات، مرغابیها، شیرجه و مادر) را شامل می‌شود.

وی گفت : صحنه هایی که نمایانگر آداب و رسوم، کار و روابط اجتماعی ساکنان این مرز و بوم است و از طرفی سعی در بازنمایی میراثی دارد که به دست فراموشی سپرده شده و از یادها رفته و تلاش کرده ام در این مجموعه به بازخوانی بپردازم.

به گفته وی، کلیه ایده ها و طرحهای ارائه شده با الهام از فضاها، بناها، شخصیتها و لباسهای بومی منطقی شرق گیلان اجرا شده و هدف از آن زنده نگه داشتن این سنتها با بیانی متفاوت است.

این هنرمند خلاق لاهیجانی تاکید کرد: در صورت عملیاتی شدن اجرای این مجموعه ها بر سطح آب (با توجه به ظرفیتهای در دسترس در شهر لاهیجان یا شهرهای دیگر استان) مطمئنا بازتابی تاثیرگذار در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده از مناظر و موضوعات بومی و مرتبط با میراٍث فرهنگی، این آثار قابلیت اجرا در فضاهای خاص چون شهری، اماکن عمومی یا خصوصی چون هتل‌ها، اماکن گردشگری و میراث فرهنگی چون موزه‌ها را داشته است.

به گفته وی، در این نمایشگاه تلاش شده جهت تسهیل امر تجسم توسط مخاطب، تصاویر بازسازی‌شده‌ی مرتبط با قابلیت‌های کاربردی آثار در محیط و فضاهای مختلف نیز ارائه شود.

محمدرضا رمضان نیای لاهیجی هنرمند خلاق و مخترع قانون تناسب فضا در سازمان ثبت اختراعات کشور، چهره ماندگار در فهرست همایش چهره های ماندگار صنعت گردشگری و سوغات ملی ایران، صاحب سبک نقاشی هپنینگ در ایران، نقاش، معلم، مجسمه ساز و شاعر اهل و ساکن لاهیجان است.

وی با ۳۰ سال سابقه هنری و حرفه ای در رشته های مختلف مجسمه سازی در دبیرستان ها و مدارس و برای رشته های فوق لیسانس طراحی صنعتی، معماری، نقاشی و مجسمه سازی به مدت ۲۸ سال به تدریس مشغول می باشد.

وی علاوه بر نقاشی با تدریس در آموزشگاه‌های متعدد هنری و تربیت بیش از ۲۰۰ هنرمند (که هم‌اکنون در حال فعالیت هنری هستند)، برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعدد در شاخه‌های مختلف هنری چون طراحی، نقاشی، هپنینگ و پرفورمنس آرت، همکاری با نشریات متعدد به عنوان گرافیست، ساخت تندیس و مجسمه، تدوین مجموعه‌های مرتبط با آموزش طراحی به کودکان و تلاش برای ایجاد بستری مناسب جهت رشد افراد خلاق، همواره تلاش کرده است.

هنر رویداد – هپنینگ

هپنینگ یک ساختار حرفه ای جدید نقاشی است و هنری پویا و پیشتاز به شمار می رود و در دنیا گروه های هنری کمی در این زمینه فعالیت می کنند که هفت نفر در دنیا در این زمینه کار می کنند.

محمدرضا رمضان نیای لاهیجی در گفت وگو با ایرنا می گوید: من نفر هشتم هستم و کارم به صورت گروهی است ولی کاربقیه انفرادی است.

لاهیجان با ۱۶۸ هزار نفر جمعیت، شهرستانی فرهنگ دوست و قطب فرهنگی در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است که تاکنون سه بار میزبان پایتخت کتاب ایران بوده است.

این نمایشگاه هنری از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از امروز ۱۰ اسفند تا ۲۵ اسفند در طبقه دوم مجتمع پیدایش در خیابان برق خیابان انقلاب لاهیجان برای بازدید عموم علاقمندان دایر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز