نیکوکاران دومین زندانی قدیمی‌ خراسان شمالی را آزاد کردند


نیکوکاران دومین زندانی قدیمی‌ خراسان شمالی را آزاد کردند

بجنورد- ایرنا- دومین زندانی قدیمی‌ خراسان شمالی پس از تحمل 23 سال حبس مستمر، با کمک نیکوکاران، بخشش اولیای دم و تلاش دستگاه قضا و اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی استان از زندان رهایی یافت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مددجوی زندانی به طور ناخواسته مرتکب قتل و زندانی شده بود که اکنون پس از ۲۳ سال زندان، با مشارکت ۸۰۰ میلیون ریالی نیکوکاران خلاصه یافته و به آغوش خانواده خود بازگشت.

عبدالرحیم گرجی افزود: حدود یک ماه پیش قدیمی ترین زندانی استان که ۲۳ سال و چند ماه حبس را گذرانده بود، با کمک نیکوکاران از زندان آزاد شده بود.

وی اظهار داشت: مسوولان زندان بجنورد پس از تشخیص نادم بودن این فرد که حدود ۵۰ سال دارد، با طی مراحل قانونی و جلب رضایت اولیای دم، پرونده مددجو را برای جذب کمک نیکوکاران و خیرین طرح کردند.

گرجی، شمار زندانیان زیر ۱۸ ساله استان را کمتر از هفت نفر عنوان و بیان کرد: مددجویان بالای ۵۶ ساله نیز حدود پنج درصد از محبوسان زندان های استان را شامل می شوند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: مددجویان ۱۸ تا ۲۵ ساله ۱۰ درصد و زندانیان ۲۶ تا ۴۵ ساله نیز، که نیروی کار و فعال جامعه هستند، ۷۱ درصد افراد محبوس در زندان های استان را دربرمی گیرند.

وی با بیان اینکه ۶۹ درصد زندانیان استان متاهل، ۲۷ درصد مجرد و چهار درصد مطلقه و سایر موارد هستند، افزود: بیشتر زندانیانی که هم اینک دوران محکومیت خود را در زندان های استان می گذرانند جوانانی هستند که عمدتا متاهل و البته بی سوادند.

وی با بیان اینکه هم اینک هزار و ۵۰۰ زندانی در زندان های استان تحمل حبس می کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه از نظر سرانه زندانی نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری داریم تلاش داریم تا خود را به استانداردهای جهانی این بخش برسانیم.

گرجی به طرح غربالگری و پایش پرونده های زندانیان اشاره کرد و گفت: این طرح برای حدود نیمی از زندانیان استان اجرا و پرونده های آنان پایش خواهد شد که بعد از تعیین تکلیف شدن، شمار زیادی از آنان آزاد خواهند شد.

در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.

میزان بازگشت به زندان مددجویان آموزش دیده در برنامه‌های اصلاح و تربیت به ۲ تا سه درصد رسیده که این نرخ در بقیه زندانیان ۱۵ درصد است.

برخی بدهکاران که هم اینک در زندان های این استان تحمل حبس می کنند با بدهی بسیار ناچیز به زندان افتاده‌اند اما توانایی مالی برای پرداخت آن را ندارند.

هم اینک حدود هزار و ۵۰۰ مددجو در زندان‌های خراسان شمالی تحمل حبس می‌کنند که ۳ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل