388 واحد مسکونی زلزله‌زده جنوب سمیرم تخریبی است


388 واحد مسکونی زلزله‌زده جنوب سمیرم تخریبی است

اصفهان- ایرنا- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از 743 مسکن بازدید شده توسط کارشناسان این نهاد، 388 ساختمان تخریبی و غیرقابل سکونت هستند.

به گزارش ایرنا، عزیزالله مهدیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده بخش پادنای بزرگ سمیرم، اظهار داشت: بیشترین خسارت بعد از کانون زلزله ۲۹ بهمن در سی‌سخت، به روستاهای همجوار این منطقه در استان اصفهان و جنوب شهرستان سمیرم وارد شده است.

به گفته وی ملاک میزان خسارت و آسیب وارده به منازل مسکونی در جنوب سمیرم، ارزیابی‌های کارشناسان فنی بنیاد مسکن این شهرستان است که آنها حدود یک‌هزار و ۳۶۰ واحد را بازدید کردند.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تسهیلات به واحدهای تخریبی و تعمیری به مانند منطقه سی‌سخت تعلق خواهد گرفت، ادامه داد: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی بلاعوض و ارزان قیمت برای این منظور در نظر گرفته شده است.

مهدیان با اشاره به سردسیر بودن مناطق زلزله زده همجوار دنا و زاگرس، ابراز امیدواری کرد با آغاز فصل بهار و بهتر شدن شرایط آب و هوایی کار احداث و مرمت ساختمان‌های آسیب دیده سرعت بگیرد.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری افزون بر ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار مسکن روستایی در قالب بازسازی واحدهای حادثه‌دیده و بهسازی مسکن روستایی نوسازی شده‌اند که ۵۲ درصد کل مسکن‌های روستایی کشور را شامل می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سمیرم در همین پیوند، اظهار داشت: شهرداری بیده مرکز بخش پادنا و همه دهیاری‌های روستاهای این بخش درخواست‌های مردمی را بررسی کرده و به بنیاد مسکن تحویل دهند.

روح‌الله افشاریان درباره چگونگی توزیع بسته‌های حمایتی هم گفت: این کمک‌های مردمی و دولتی بر اساس ارزیابی‌های بنیاد مسکن اولویت بندی، مدیریت و توزیع خواهد شد.

استاندار اصفهان نیز در سفر نهم اسفندماه خود به جنوب سمیرم گفته بود: امیدواریم طبق قول مسئولان بنیاد مسکن تیرماه سال آینده احداث و تعمیر منازل و اماکن آسیب دیده سمیرم به اتمام برسد.

منطقه پادنای سمیرم که ۲،۳۸ درصد مساحت شهرستان سمیرم را شامل می‌شود در پای رشته کوه بلند دنا و در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

این منطقه دارای سه بخش پادنای عُلیا، سُفلی و وسطی است که دهستان‌های پادنای علیا به مرکزیت روستای بیده، پادنای وسطی به مرکزیت شهر کُمه که مرکز بخش نیز می‌باشد و پادنای سُفلی به مرکزیت روستای چهار راه است.

پادنا، منطقه‌ای در ضلع شمالی زاگرس مرکزی است که اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه آن حداقل سه هزار متر می‌باشد. این منطقه در بیشتر روزهای فصل زمستان پوشیده از برف است بطوری‌ که رشته کوه بلند دنا در فصل سرما سپیدپوش دیده می‌شود.

از سوی دیگر، 'دنا' بلندترین قله رشته ‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران و همچنین غرب مرکز فلات ایران است.

شهرستان سمیرم در جوار دامنه‌های دنا و زاگرس میانی، با ۹۰ هزار نفر جمعیت، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی