خودکفایی جامعه هدف کمیته امداد در سایه اشتغال


خودکفایی جامعه هدف کمیته امداد در سایه اشتغال

مشهد- ایرنا- یکی از فعالیت‌های اساسی کمیته امداد امام خمینی (ره) اقداماتی است که به خوداتکایی و اعتماد به نفس مددجویان آن منجر ‌شود و بنیادی‌ترین این اقدامات حمایت از اشتغال جامعه هدف است.

‌کمیته امداد امام خمینی (ره)، یکی از نهادهای پرسابقه در انقلاب اسلامی است که با هدف حمایت و امداد رسانی به نیازمندان جامعه به دستور امام راحل در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ شکل گرفت و در طول سال‌های فعالیت خود اقدامات متعدد در زمینه کاهش فقر در جامعه، به حداقل رساندن فاصله طبقاتی و توانمندسازی مددجویان زیرپوشش انجام داد.

مقابله با فقر و حمایت از نیازمندان در جهان امروزه یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی است و مقابله با فقر مطلق، برای جلوگیری از گسترش ناهنجارها و آسیب‌های اجتماعی ضروری دانسته می‌شود. به منظور تحقق این امر کشورهای مختلف، روشهای متفاوت در قالب راهبردهای مقابله با فقر به کار بسته اند که تعدادی از آنها اثربخشی خود را به اثبات رسانده و در ایران نیز قابلیت اجرا دارند که از آن جمله، توانمندسازی از طریق کارآفرینی و توسعه اشتغال می‌باشد.

در ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یکی از نهادهایی که برای کمک به تحقق این هدف شکل گرفته است تلاش‌های گسترده‌ای را برای توانمندسازی نیازمندان از طریق کارآفرینی و توسعه اشتغال انجام داده و توانسته است به عنوان یکی از سازمانهای موفق در این امر مطرح شود.

فراهم ‌کردن زمینه درآمدزایی، استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف از مهمترین راهبردهای نهادهای حمایتی در راستای خودکفایی افراد زیرپوشش است. هدف این فعالیت‌ها کمک به درآمد خانوار و ایجاد مشاغل مکمل جهت بهبود رفاه خانوارهای زیرپوشش است لذا طرح‌های اشتغالزای کمیته امداد می‌تواند منجر به اثربخشی آنها در راستای توسعه کارآفرینی در جامعه شود.

دراین میان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی با بیش از ۲۰۰ هزار خانوار و حدود نیم میلیون نفر جمعیت زیرپوشش پس از تهران دارای بیشترین جمعیت زیرپوشش است و در عرصه خودکفایی و اشتغال نیز جزو استانهای برتر و در لیست سه استان اول کشور قرار دارد.

اشتغال قله توانمندسازی اقتصاد خانوار

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی با اشاره به تاثیر اشتغال در خودکفایی و توانمندسازی مددجویان زیرپوشش این نهاد گفت: اشتغال و تلاش در این مسیر به مثابه رسیدن به قله توانمندسازی اقتصادی خانوار، رفع محرومیت و به تبع آن رفع آسیبهای ناشی از مشکلات اقتصادی است.

حبیب‌الله آسوده افزود: امسال چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال به این استان اختصاص یافته است که با جذب آن ۱۰ هزار و ۴۰۰ مورد وام اشتغال به مددجویان و نیازمندان استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: میانگین هزینه اجرای هر طرح اشتغال ۴۲۰ میلیون ریال بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: پرداخت این وامها برای ۳۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد که معادل حدود ۱۰ درصد اشتغال ایجاد شده در کشور است.

وی افزود: همچنین امسال ۲ هزار و ۱۰۰ مورد کاریابی برای مددجویان دارای توانمندی انجام گردید که برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم پیدا شد.

آسوده اثرگذاری اشتغال و ایجاد آن را در استان بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: از محل اجرای ۳۷ هزار طرح اشتغال ایجاد شده در استان هفت هزار و ۶۸۰ میلیون ریال درآمدخالص عاید مددجویان در این طرحها شده است.

اجرای ۱۲۴ هزار طرح اشتغال

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح های اشتغال تا اول اسفند امسال ۱۲۴ هزار طرح در استان اجرا شده ‌است، گفت: این میزان طرح اشتغال دستکم برای همین تعداد مددجو فرصت شغلی ایجاد کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان رضوی افزود: بر این اساس این استان جزو استانهای برتر در زمینه ایجاد اشتغال می‌باشد و امسال نیز بعد از کرمانشاه رتبه دوم کشور را در این زمینه کسب کرده است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا خساراتی به طرحهای اشتغال مددجویان زیرپوشش وارد کرد اما ۲۵ درصد از ۲ هزار و ۱۰۰ فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده در استان طی امسال به منظور جبران خسارت به این طرحها پرداخت گردید.

آسوده بدون اشاره به میزان تسهیلات پرداخت شده گفت: باید توجه داشت که به دلیل خرد بودن مشاغل مددجویان زیرپوشش میزان خسارت وارده به آنها نیز خرد و اندک بوده اما به دلیل محرومیت همین میزان خسارت نیز قابل توجه است.

اشتغال، نوید خودکفایی

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال یکی از محوری‌ترین اقدامات و برنامه‌های این نهاد در راستای توانمندسازی و خودکفایی مددجویان است افزود: علاوه بر این ایجاد اشتغال برای افراد غیرمددجو نیز موجب جلوگیری از توسعه فقر و مانع افزوده شدن شمار جمعیت زیرپوشش این نهاد می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان رضوی ادامه داد: به طور معمول خانواده‌های زیرپوشش طی سه تا پنج سال پس از اجرای طرح‌های اشتغال، به خودکفایی می‌رسند.

وی گفت: خودکفایی و توانمندسازی دو مقوله مهم است که هم برای خانواده‌های مددجو و هم غیرمددجو محقق می‌شود و با تامین درآمد پایدار برای خانواده می‌توان از هرگونه فقر در خانواده و افزایش آن جلوگیری کرد.

مهارت‌آموزی، زیرساخت اشتغال

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی نیز گفت: اجرای نهضت مهارت‌آموزی موجب آسان سازی اشتغال، حل معضل بیکاری و تامین نیروی ماهر برای نیاز بازار می‌شود که از سال گذشته در این استان آغاز شده است.

افشین رحیمی افزود: با توجه به اینکه در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم همانطور که معضل بی‌سوادی با نهضت سوادآموزی به حاشیه رفت باید در حوزه معضل بیکاری و نداشتن مهارت نیز نهضت مهارت‌آموزی را با قوت در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: امروز هیچ صنعت و کارخانه‌ای افراد را به واسطه داشتن مدرک صرف جذب نمی‌کند بلکه توانمندی، مهارت و دست‌های توانای افراد است که می‌تواند به اشتغال و پایداری شغل صاحبانش منجر شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: باید افراد دارای مهارت را که در هر سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند با هر درجه از تحصیلات به سوی مشاغل پایدار و کسب درآمد هدایت کرد.

وی افزود: رویکرد جدید در عرصه آموزش‌های مهارتی و فنی، آموزشهای دوگانه است که در این قالب، کارآموز چند روز در محل کارگاه آموزشی، مهارت آموزی می‌کند و چند روز را نیز در عرصه کارگاه واقعی به فعالیت می‌پردازد.

رحیمی ادامه داد: در این روش کارآموزان علاوه بر مهارت آموزی، اعتماد به نفس لازم برای فعالیت در حوزه تولید را نیز کسب می‌کنند.

وی گفت: رونق تولید در صورت اشتغال پایدار محقق می‌شود و اشتغال پایدار نیز نتیجه کیفیت تولیدات است و محصولی با کفیت تولید می‌شود که نیروی ماهر و توانمند آن را تولید کرده باشد بنابراین تربیت نیروی ماهر تنها راهکار برای تحقق رونق تولید است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: هم اکنون هزار و ۷۶۰ حرفه در این استان آموزش داده می‌شود که ۶۴۵ حرفه در بخش غیر دولتی و بقیه در بخش دولتی ارائه می‌گردد و ۲ هزار و ۵۷۹ مربی که ۲ هزار و ۱۴۷ نفر آنان در بخش خصوصی و بقیه در بخش دولتی استان هستند آموزش‌های مهارتی و فنی را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی ارائه می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه در مجموع سال گذشته ۱۰ میلیون نفرساعت در بخش دولتی و ۱۶ میلیون نفرساعت در بخش خصوصی آموزش دیدند گفت: ۶۱ درصد آموزش‌های مهارتی در بخش خصوصی و ۳۹ درصد نیز در بخش دولتی ارائه می‌شود.

وی افزود: ۸۷ پایگاه فنی و حرفه‌ای در حاشیه شهر مشهد فعالیت دارند که پارسال به هشت هزار و ۱۸۸ نفر آموزش‌ها و مهارت‌های فنی ارائه دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟