آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟


خیلی ها فکر می کنند دیدن رشته کوه های هیمالیا یعنی پوشیدن لباس های کوهنوری، هفته ها کوه پیمایی سخت، تجربه هوای زیر صفر درجه و خستگی و گرسنگی طولانی . اما اگر به شما بگوییم راه های ساده تری هم برای دیدن کوه های هیمالیا وجود دارد چه فکری می کنید؟ شاید هم چندان طرفدار مناظر کوهستانی نباشید. در این صورت حتما نام معابد زیبای نپال را شنیده اید. اگر...

خیلی‌ها فکر می‌کنند دیدن رشته کوه‌های هیمالیا یعنی پوشیدن لباس‌های کوهنوری، هفته‌ها کوه‌پیمایی سخت، تجربه هوای زیر صفر درجه و خستگی و گرسنگی طولانی‌. اما اگر به شما بگوییم راه‌های ساده‌‌تری هم برای دیدن کوه‌های هیمالیا وجود دارد چه فکری ‌می‌کنید؟ شاید هم چندان طرفدار مناظر کوهستانی نباشید. در این صورت حتما نام معابد زیبای نپال را شنیده‌اید. اگر طرفدار یک سفر آرام باشید چطور؟ نظرتان در مورد افزودن مقداری آدرنالین به این سفر چیست؟ مطلب زیر را بخوانید تا ببینید در کجای نپال ‌می‌توانید سفر رویایی‌تان را پیدا کنید.

تور نپال

معابد

معابد هندو و بودایی نپال شاهکارهای هنری ساخته شده از آجر، سنگ و نقش‌برجسته‌های چوبی هستند. مجسمه‌های غول‌آسا، سردرهایی با تزیینات ظریف و نقش‌برجسته‌های عاشقانه باعث شگفتی بازدیدکنندگان ‌می‌شوند. به عنوان یک گردشگر اگر عاشق فضای رازآلود هستید، بازدید از معبدهای نپال خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان خواهد بود.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

شهر باستانی کاتماندو

بالای یکی از معابد چندگانه بایستید و جریان زندگی را در این شهر قرون وسطایی تماشا کنید.

بختاپور (Bhaktapur)

این منطقه در زلزله نپال آسیب دیده، اما زیبایی آن هنوز هم تأثیرگذار است. در این شهر قرون وسطایی بلندترین معبد کشور نپال، یک کاخ سلطنتی و نقش‌برجسته‌هایی از فیل‌ها ‌می‌بینید.

معبد طلایی، پاتان (Patan)

این معبد ایوانی متعلق به قرن 15 است و در میان مجسمه‌های زیبای بودا قرار دارد. در این معبد نقاشی‌های زیبای تبتی را ‌می‌بینید.

معبد چانگو نارایان (Changu Narayan)

زلزله به این بنا آسیب زده اما هنوز سر پاست. این بنا جزو میراث جهانی محسوب ‌می‌شود و گنج‌خانه هنر هیمالیایی است، از جمله مجسمه و نقش‌برجسته‌های دوران سلطنت لیچاوی (Licchavi).

سوایامبونات (Swayambhunath)

گنبد طلایی این استوپا مانند یک چراغ دریایی از بالای شهر کاتماندو مشخص است. میمون‌های بامزه دور تا دور این معبد بی‌نظیر در حال جست و خیز هستند.

کوه‌پیمایی

در نپال ‌می‌توانید روزهای متمادی در چشم‌اندازهای بی‌نظیر کوه‌پیمایی کنید. از بابت پیدا کردن غذای گرم و اقامت‌گاه در پایان روز هم خیال‌تان آسوده باشد.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

منطقه اورست

این ناحیه علیرغم آسیب زلزله هنوز هم فوق‌العاده است. مناظر خیره‌کننده بالای کوه و کلبه‌های گرم و نرم شِرپا (Sherpa). بهتر است بعد از ماه اکتبر به این منطقه بیایید.

مسیر کوه‌پیمایی آناپورنا (Annapurna Circuit)

این مسیر پرطرفدارترین منطقه کوه‌پیمایی نپال است. در این مسیر سرگرمی‌های جورواجوری پیدا ‌می‌کنید: دره‌های نیمه‌استوایی، روستاهای سبک تبتی، مناظر یخچال‌های طبیعی و ماجراجویی در مسیر 5500 متری.

پناهگاه آناپورنا

از روستاهای اهالی گورونگ (Gurung) و بامبوزارها بگذرید تا به قلب یخ‌زده هیمالیا برسید.

منطقه اطراف پُخارا (Pokhara)

کوه‌پیمایی در این منطقه کمتر از یک هفته طول ‌می‌کشد، اما شما را به تپه‌هایی با منظره بی‌نظیر کوهستان ‌می‌رساند.

روستاها و گردش روزانه

در میان کوه‌ها و دره‌های نپال تعدادی مسیر پیاده‌روی وجود دارد. این مسیرها قرن‌ها محل عبور تاجرین و زائرین بوده است. کوله‌پشتی‌تان را برای گردش یک‌روزه آماده کنید و در این مناطق زندگی روستایی نپال را ببینید:

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

تَنسن (Tansen)

مسیرهای قدیمی را دنبال کنید، روستای مردم سفالگر را ببینید و در بقایای کاخ کنار رودخانه گشت و گذار کنید.

جامسام (Jomsom)

از این منطقه برای رفتن به روستاهای بی‌نظیر هیمالیایی اطراف استفاده کنید. مناطقی مانند کاگبنی (Kagbeni) و مارفا (Marpha) را ببینید.

باندیپور (Bandipur)

در نواحی باستانی و راحت این روستای قرون وسطایی اقامت کنید و در گردش‌های روزانه از معابد، مناظر طبیعی و غارها دیدن کنید.

پُخارا

برای گشت و گذار در این منطقه انتخاب‌های زیادی دارید: دریاچه پوا (Phewa Tal)، روستای سَرَنگ‌کوت (Sarangkot) و پاگودای صلح. همه این مناطق چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارند.

پارک ملی چیتوان (Chitwan) و باردیا (Bardia)

این پارک را ببینید، در روستای تارو (Tharu) بگردید و رقص چوب را تجربه کنید.

تماشای حیات وحش

زمین‌های نیمه‌استوایی نپال با حیات وحش بسیار متنوعش مثل کتاب داستان جنگل است. برای هیجان تماشای ببرها در ماه مارچ یا جوئن به این منطقه بیایید. دوربین‌ شکاری‌ یادتان نرود!

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

پارک ملی چیتوان

سوار بر فیل در این پارک گشت و گذار کنید: کرگدن، تمساح پوزه‌باریک و شاید یکی از ببرهای باوقار بنگال را ببنید.

پارک ملی باردیا

این پارک دور از شلوغی نواحی غربی نپال قرار دارد. سوار بر فیل، با ماشین‌های چهارچرخ بزرگ، با قایق یا پیاده در آن گشت بزنید و حیات وحش این منطقه را تماشا کنید.

حیات وحش حفاظت‌شده کوشی تاپو (Koshi Tappu)

این منطقه بهشت پرنده‌نگرهاست. در این پارک 450 گونه پرنده مختلف وجود دارد. برای دیدن این پرندگان با راهنمایان محلی سوار بر قایق در رودخانه سپت کوشی (Sapt Kosi) گشت و گذار کنید.

پارک ملی ساگارماتا (Sagarmatha)

این پارک جزو میراث جهانی است و در منطقه اورست قرار دارد. در این منطقه دنبال بزکوهی، گاو وحشی و حتی میمون‌های هیمالیایی بگردید.

حیات وحش حفاظت‌شده سوکلا فانتا (Sukla Phanta)

منطقه توریستی خلوت در کرانه غربی نپال. در این منطقه ‌می‌توانید پرنده‌ها را تماشا کنید و البته تجربه‌های بیشتری در انتظار شماست.

هیجان آدرنالین

نپال مقصد نهایی ورزش‌های فضای باز است. از سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی تا دوچرخه‌سواری در کوه و زیپ‌لاین. همه این‌ها در نپال با هزینه‌ای بسیار کمتر از سایر کشورها وجود دارد.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

پرواز با پاراگلایدر

بر فراز پُخارا پرواز کنید، از دیدن مناظر دریاچه پوا و کوه‌های آناپورنا حظ کنید.

قایق‌سواری

همه چیز مهیاست: از آب‌های خروشان در رودخانه پرآب در بوت کوشی (Bhote Koshi) تا هیجان گشت و گذار در رودخانه سان کوشی (Sun Kosi).

دره‌نوردی در آبشار

از بالای آبشارهای خروشان پایین بیاید و در میان حوضچه‌های نزدیک مرز تبت حرکت کنید.

بانجی جامپینگ

با طناب‌های بزرگ به سبک تارزان بلندترین پرش آسیا را تجربه کنید.

صعود به قله کوه

استفاده از طناب و قلاب را در کوه‌نوردی یاد بگیرید و سپس به یکی از قله‌های 6 هزار متری هیمالیا صعود کنید.

زیپ‌لاین

در منطقه پایین قله‌های آناپورنا، به جنگ سریعترین زیپ‌لاین دنیا بروید!

مناطق مقدس و حال و هوای معنوی

یکی از برترین جاذبه‌های نپال ترکیب بی‌نظیر هندوئیسم هندی و بودائیسم تبتی است. اعتقادات مقدس در تمام جنبه‌های زندگی نپالی رسوخ کرده است: از دریاچه‌های مقدس گرفته تا مسیرهای پر پیچ و خم زیارتگاه‌ها در نپال حال و هوای معنوی دارند.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

لومبینی (Lumbini)

معماری بودایی سراسر آسیا را در این منطقه ببینید و از محل تولد بودا دیدن کنید.

بودانات (Bodhnath)

در بزرگ‌‌ترین استوپای شبه‌قاره چراغ روشن کنید: اینجا نقطه کانونی جامعه تبتی نپال است.

صومعه کُپان (Kopan)

این صومعه یکی از بهترین مناطق آسیا برای آشنایی با بودائیسم تبتی و مدیتیشن است. در این منطقه در آرامش استراحت کنید.

کاتماندو و پُخارا

هر دوی این مناطق مناسب یادگیری و تمرین یوگا هستند. در اینجا ‌می‌توانید در کلاس‌های آموزشی مختلف شرکت کنید: از یک ساعت گرفته یا یک هفته.

پشوپتیناس (Pashupatinath)

مقدس‌ترین زیارتگاه نپال، در کنار پلکان خاکستر منتهی به رودخانه مقدس باگماتی (Bagmati). جمعیت زیادی از سراسر شبه‌قاره برای زیارت به این منطقه ‌می‌آیند.

دوقات (Devghat)

در منطقه تلاقی دو رودخانه خروشان به جمع زائرین بپیوندید.

گردش خارج از مسیر توریستی شلوغ

پیدا کردن منطقه‌ای ناشناخته در نپال کار چندان سختی نیست. در این شهرها ‌می‌توانید از شلوغی جمعیت توریست‌ها فاصله بگیرید، به خصوص در ماه‌های اکتبر و نوامبر.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

بودانیکانتا (Budhanilkantha)

مجسمه یادمان ویشنو کنار دره و نزدیک به کاتماندو قرار دارد، اما از منطقه شلوغ دور است.

پنوتی (Panauti)

شبانه به این منطقه بیایید تا معابد و زیارتگاه‌های آن را در گرگ و میش هوا و هنگام سپیده صبح تماشا کنید.

کرتیپور (Kirtipur)

این شهر درست آن سوی جاده قرار دارد. شهری با کوچه پس‌کوچه‌های آجری و معبد بهیراب (Bhairab) که با شمشیر از آن محافظت شده است.

فارپینگ (Pharping)

مینیاتور تبت در دره جنوبی و جاذبه‌ای برای زائرین تبتی؛ اگر ‌می‌خواهید هندوئیسم تانترایی (Tantric) را در اصیل‌‌ترین شکلش ببینید مسیرتان را به سمت معبد داکشینکالی (Dakshinkali) ادامه بدهید.

ایلام (Ilam)

برادر کوچک‌‌تر و آرام شهر دارجلینگ (Darjeeling) شما را به مزارع کشت چای و سفری ماجراجویانه با تور مخصوص (DIY) دعوت ‌می‌کند.

چشم‌اندازهای هیمالیا

دیدن مناظر کوه‌های باعظمت هیمالیا کار دشواری نیست. مناطقی که در زیر آمده برخی از زیباترین این مناظر را به شما معرفی می‌کند. هنگام سپیده‌دم به این مناطق بیایید تا منظره بی‌نظیر طلوع آفتاب را ببینید.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

ناگار کوت (Nagarkot)

با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، این منطقه هنوز هم بهترین مکان در نزدیکی کاتماندو برای رسیدن به هیمالیا است. از این جا، از اتاق هتل مستقیم به سمت کوه بروید! یکی از 15 جاذبه نپال است که حتما باید ببینید.

سَرَنگ‌کوت

در این منطقه بیشتر از همه منظره کوه ماچاپوچار (Machhapuchhare)، دهالاگیری (Dhaulagiri) و آناپورنا را می‌بینید. از پُخارا به راحتی ‌می‌توانید به این منطقه برسید.

پرواز بالای کوه

منتظر تجربه هوای ‌‌تر و تازه در ارتفاع کم با هواپیما باشید. با هواپیما بالای رشته کوه‌های هیمالیا، و البته اورست، پرواز کنید.

کالا پاتار (Kala Pattar)

ایستگاه کمپ کوه‌نوردی 5545 متری در اورست: مناظر فوق‌العاده اورست و یخچال‌های خومبو (Khumbu).

کوه پون (Poon)

از سمت پُخارا فاصله کمی را کوه‌پیمایی کنید تا به محل سکونت خدایان در کوه برسید و طلوع بی‌نظیر آفتاب را ببینید.

دامان (Daman)

این منطقه از زلزله کمی آسیب دیده اما بسیار امن است و مناظر وسیع کوه را به نمایش ‌می‌گذارد. در دامان، زنجیره‌ای به طول 300 کیلومتر از قله‌های کوه‌ها ‌می‌بینید: از آناپورنا گرفته تا اورست.

تجربه زندگی لوکس

هیچ نیازی نیست که در نپال سختی بکشید. اقامت‌گاه‌های درجه یک این کشور بسیار متنوع هستند: کلبه‌های جنگلی لوکس، عمارت‌های سنتی و مهمان‌خانه‌های زیبای روستایی. در تمام این اقامت‌گاه‌ها با غذای ارگانیک و ماساژ از شما پذیرایی ‌می‌شود.

آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

دوارکا (Dwarika)

نمای رمانتیک‌‌ترین هتل کاتماندو از آجر و چوب حکاکی‌شده است. در کنار این هتل استخرهای سنتی زیبایی قرار گرفته‌اند.

پارک ملی چیتوان و باردیا

در هر دوی این پارک‌ها کلبه‌های جنگلی توریستی وجود دارد. این کلبه‌ها را شرکت تایگر تاپس (Tiger Tops) اداره ‌می‌کند. این شرکت از برترین شرکت‌های سفرهای لوکس به جنگل است.

کوه‌پیمایی درجه یک

آیا ترجیح ‌می‌دهید در آخرین روز کوه‌پیمایی به جای اردوگاهی سرراهی به کلبه‌ای گرم و نرم بروید؟ در منطقه اورست و آناپورنا شرکت‌های خدماتی زیادی کلبه‌های لوکس در اختیارتان قرار ‌می‌دهند.

بیتک (Baithak)

طعم زندگی سلطنتی را در این رستوران سنتی باشکوه بچشید. این عمارت قبلا کاخ ییلاقی بابر محل (Baber Mahal) بوده است.

هتل سنتی تایگر مانتین (Tiger Mountain) در پُخارا

هتل دوستداران طبیعت. در این منطقه انعکاس قله‌های برفی هیمالیا را در استخری بزرگ می‌بینید.

اقامتگاه دهولیکهل (Dhulikhel) در دواریکا

محل استراحت و آرامش ودایی و هندو در کناره دره. مطمئن باشید عاشق مناظر این منطقه خواهید شد.

برگرفته از کتاب lonely planet



برای بازدید از این جاذبه، در

تور نپال

با دالاهو همسفر شوید.



1399/12/16 | کد مطلب: 3869
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟
آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟ سپیده اقتداری
آیا نپال را برای سفر می‌پسندم؟

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام