تولید سالانه 14 هزار تُن گیاه دارویی در لرستان


تولید سالانه 14 هزار تُن گیاه دارویی در لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: چیزی حدود 3140 هکتار از اراضی استان با تولیدی تقریباً معادل 14 هزار تُن زیر کشت گیاهان دارویی است.

جواد صالحیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زیر کشت گیاهان دارویی بودن ۳۰۰۰ هکتار از اراضی استان، اظهار کرد: استان ما با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد چیزی حدود ۱۷۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۰۰ گونه جزء گیاهان دارویی و غذایی بوده که نشان دهنده ظرفیت استان در راستای توسعه و تقویت پرورش گیاهان دارویی است.

صالحیان ادامه داد: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی وارد کار شده و با توجه به ظرفیت و گونه‌های وحشی که در استان بوده، بالغ بر ۱۰ گیاه را احصاء کرده و روی آن‌ها کار می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: چیزی حدود ۳۱۴۰ هکتار گیاه دارویی با تولیدی تقریباً معادل ۱۴ هزار تُن در استان داریم.

وی عنوان کرد: عمده‌ترین محصولات ما گل محمدی، موسیر و زعفران بوده و ما بیشتر دنبال کشت گیاهان دارویی در اراضی کم بازده هستیم.

صالحیان با اشاره به این که ما نباید اراضی زراعی خود را که در راستای کشت محصولات استراتژیک هستند را درگیر این کار کنیم، بیان کرد: ما دنبال اراضی مرتعی هستیم، برخی اراضی هستند که در اختیار کشاورزان هستند و به صورت عرفی روی آن‌ها کار می‌کنند اما سند به نام منابع طبیعی است و دنبال اراضی کم بازده هستیم که برای کشاورزان آنچنان سودی نداشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: به جز موسیر و زعفران که هزینه کشت آن‌ها معمولاً بالاست سایر محصلات گیاهی معمولاً با یک هزینه بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان یک هکتار زمین را می‌توان به زیر کشت گیاه دارویی برد.

وی بیان کرد: نهال را جهاد کشاورزی تأمین کرده و در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و از طرفی تسهیلات کم بهره ۱۲.۵ درصد را به کشاورزان پرداخت می‌کنیم، که علاوه‌بر درآمد و توجیه اقتصادی خوب، اجازه بهره‌برداری عرفی از اراضی شیب‌دار را به کشاورزان نخواهیم داد و از لحاظ اشتغال با هزینه حداکثر ۳۰ میلیون تومان برای یک نفر می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

صالحیان با اشاره به این‌که لرستان یکی‌از استان‌های پایلوت کشت گیاهان دارویی است، عنوان کرد: در این راستا یک برنامه ۱۰ ساله را تدوین کردیم که سالانه ۲۰۰۰ هکتار به این اراضی اضافه کرده و طی این مدت بتوانیم ۲۰ هزار هکتار به اراضی زیر کشت گیاهان دارویی استان اضافه کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: جشنواره کوچ عشایر مغان