هوای خراسان جنوبی توفانی و بارانی می‌شود


هوای خراسان جنوبی توفانی و بارانی می‌شود

بیرجند - ایرنا - رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با نفوذ توده هوای ناپایدار از پنجشنبه شب، طی روزهای جمعه و شنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید سبب خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در استان می‌شود.

جواد نخعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس خروجی مدل‌ها و داده‌های هواشناسی تا پایان هفته افزایش سرعت وزش باد و افزایش متناوب ابر در خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود و برای روز شنبه در برخی مناطق استان وقوع توفان گرد و خاک محتمل است.

وی اظهار داشت: سامانه بارشی در روزهای جمعه و شنبه، خراسان جنوبی را متاثر خواهد کرد و با انتقال رطوبت به جو استان از اواخر وقت روز جمعه تا شنبه شاهد رگبار و رعد و برق خواهیم بود.

رییس گروه پیش بینی و پیش آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: رگبار و رعد و برق با احتمال بارش تگرگ در مناطق کوهپایه‌ای و احتمال روان آب در برخی نقاط نیمه شمالی از اثرات ناپایداری‌های جوی خواهد بود.

وی بیان کرد: همچنین با نفوذ توده هوای سرد از روز شنبه با کاهش قابل ملاحظه دما مواجه خواهیم بود و سرما و یخبندان شبانه به ویژه در مناطق سردسیر استان و صبح یکشنبه (۲۴ اسفند) روی می‌دهد.

نخعی گفت: دمای هوا در این مدت هشت تا ۱۵ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد و کنترل سیستم ‌گرمایشی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری، دامداری و گلخانه‌ها و مدیریت مصرف انرژی ضروری است.

وی افزود: ناپایداری جوی می‌تواند به کاهش کیفیت هوا و اختلال در ناوگان حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و نهال‌های تازه غرس شده، خسارت به پوشش گلخانه‌ها، سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، سقوط از ارتفاع در کارگاه‌های ساختمانی، خسارت به تاسیسات زیربنایی از قبیل تیر و دکل‌های انتقال برق منجر شود.

کارشناس هواشناسی بر پرهیز از سفر در این مدت تاکید کرد و گفت: افراد به ویژه از رفتن به ارتفاعات و مناطق کوهستانی در وضعیت ناپایداری جوی خودداری کنند.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وزش باد شدید، کاهش دما و فعالیت سامانه بارشی در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

مدیریت بحران استان هم در اخطاریه‌ای نسبت به وزش باد شدید، وقوع توفان، کاهش دید افقی و احتمال خسارت به سازه‌ها و اماکن مختلف هشدار داد و از مردم خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت به‌کار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل