گره‌گشایی از مشکلات جامعه منوط به جایگاه حکومتی نیست


گره‌گشایی از مشکلات جامعه منوط به جایگاه حکومتی نیست

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، «مسئله محوری» را امر مهمی برای برون‌رفت از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: برای گره‌گشایی از مشکلات جامعه حتماً نباید در جایگاه حکومتی باشیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست گام دوم دوره دورخیز طرح انتخاب مسیر» با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

محمدناصر بخت مسئول برگزاری این نشست در ابتدا گفت: ما به دنبال یک نگاه تکلیف گرایانه با رویکرد جدید برای طی کردن مسیر انتخاب هستیم و بر آنیم تا برای چگونه آباد کردن ایران اسلامی در حد توان خود فعال باشیم و برای این مسیر علاوه بر اینکه به امید و خودباوری نیازمندیم به رهنمودهایی برای بازخوانی این مسیر نیز امید بسته‌ایم تا بتوانیم زمینه‌ساز تمدن اسلامی باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی نیز بعد از شنیدن برخی از نظرات و دغدغه‌های دانشجویان جوان برای تشخیص درست راه از بیراه با تبریک عید مبعث گفت: انسان جلوه و مخلوق خداوند است و فطرتی در انسان نهفته است که انسان را به سمت خداجویی سوق می‌دهد و ما با مدد گرفتن از همین فطرت باید به سمت کارهایی برویم که ما را به خداوند نزدیک‌تر می‌سازد.

وی بابیان اینکه انجام وظایف اجتماعی از زمره کارهایی است که موجب رشد و تعالی انسان می‌شود اضافه کرد: «هدایت» به رشد و تعالی انسان منجر می‌شود و اگر به دنبال تعالی هستیم باید اهتمام به امور مسلمین داشته باشیم.

به گفته وی، توقف و در جا زدن موجب رکود و رخوت شده درحالی‌که انسان باید همواره به سمت اوج و تعالی حرکت کند و از مسیری که شریعت برای ما مشخص کرده نباید منحرف شویم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه انسان نسبت به امور اجتماعی «تکلیف» دارد گفت: باوجودی که هرکسی موظف به تکلیف خودش است اما تجمیع این تکالیف، جامعه را به اوج می‌رساند. این درحالی‌که است که اگر بتوانیم وظایف خود را به‌درستی تشخیص دهیم و در انجام آن کوشا باشیم بی‌شک به حیات طیبه نیز دست پیدا خواهیم کرد.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی، تشخیص تکلیف خودش یک «وظیفه» محسوب می‌شود و نباید به تشخیص تکلیف، نگاهی ساده انگارانه داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تلاش برای تشخیص «تکلیف» و «انجام تکلیف» مهم است و خداوند به اخلاص و زلالی عمل انسان رتبه می‌دهد، پس باید تلاش کنیم ابتدا تکلیف را کشف کنیم و سپس در انجام آن اخلاص داشته باشیم.

وی بابیان اینکه سلوک مؤمنانه این است که بررسی کنیم چه عملی را باید انجام بدهیم اظهار داشت: اگر یک نیاز اجتماعی بر زمین‌مانده است اما کسی که قادر به انجام آن است کاهلی می‌کند بداند که به وظیفه‌اش عمل‌نکرده و باید نزد خود و خدای خود پاسخگو باشد. درحالی‌که اگر ضرورتی بر زمین‌مانده و اجتماع به آن نیازمند است باید بلادرنگ وارد میدان شد.

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، قدرت و توانایی برای انجام کارها مهم است و کسی می‌تواند گره‌های بزرگ را باز کند که همچون حاج قاسم سلیمانی علاوه بر توانایی، اخلاص هم داشته باشد.

وی ادامه داد: کسی که فقط به کسب قدرت و شهرت تن به انجام کاری می‌دهد کارش خالی از برکت است چون برکتی که در کارهای با اخلاص وجود دارد برکت الهی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دانایی و توانایی را لازمه یک فرد توانمند دانست و اذعان داشت: برخی از توانمندی‌ها غیر از رشته‌های تخصصی است و باید از طرف فرد کسب شود.

به گفته وی، بهره‌گیری از توان شبکه‌سازی، استفاده از نظرات دیگران و تشکیلاتی عمل کردن نیز بخشی از توانمندی محسوب می‌شود که باید برای تحصیل آن کوشا بود به‌گونه‌ای که گاهی اوقات برای حل مسئله‌ای، لازم است که ده‌ها متخصص همکاری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قمی ادامه داد: اگر مسئله‌ای را گره‌گشایی کردید بدانید که عبادت و سلوک معنوی انجام دادید و به تکلیف خودتان عمل کردید.

وی در پایان افزود: «مسئله محوری» مهم است و هرکسی باید برای حل مسئله‌ای که کشور به آن نیازمند است تلاش کند و این‌گونه نیست که حتماً باید در جایگاه حکومتی باشیم تا کارهای مؤثری انجام دهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره «مژگان زن رضا پروانه» سریال پوست شیر بعد 2 سال / چجوری این همه تغییر کرد ؟! ...