رونق کم ثبت‌نام‌؛ وجه مهم انتخابات این دوره شورای شهر درآذربایجان‌غربی


رونق کم ثبت‌نام‌؛ وجه مهم انتخابات این دوره شورای شهر درآذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- ثبت نام از داوطلبان نامزدی ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در کشور همچنان ادامه دارد و تا روز 26 اسفندماه جاری نیز این روند پابرجاست؛ اما نکته حائز اهمیت در این دوره، تعداد کم داوطلبان به ویژه در روزهای نخست و رونق کم ثبت‌نام‌هاست.

به گزارش ایرنا، نیم نگاهی به انتخابات گذشته نشان می‌دهد که تکثر نامزدهای انتخاباتی شوراها نقش بسزایی در افزایش مشارکت در انتخابات مناطق داشته است؛ لذا در این رابطه احزاب و فعالان سیاسی همواره به تایید حداکثری داوطلبان انتخاباتی در شوراها تاکید کرده‌اند تا شاهد مشارکت حداکثری در این راستا باشیم.

اما موضوعات گوناگونی همچون شیوع ویروس کرونا در این دوره انتخابات شرایط خاصی رقم زده که شاید در دوره‌های گذشته کم نظیر بوده است؛ شرایطی که نگرانی‌ها را در مورد آمار ثبت نام کنندگان بیشتر کرده است.

آمار سه روز نخست نشان می‌دهد که میزان ثبت نام کنندگان در ششمین دوره انتخابات شورای شهرها در آذربایجان‌غربی به شدت کاهش یافته است؛ هرچند به دلیل اینکه در دوره گذشته ثبت نام از شوراهای شهر و روستا همزمان صورت می‌گرفت و در این دوره این ۲ متمایز شده‌اند ولی رصد فضا بیانگر آن است که تا به امروز یعنی چهارمین روز از ثبت‌نام‌ها، نشانی از آن شوق و ذوق دوره‌های گذشته نیست.

۱۶۳ نفر در انتخابات شورهای شهر آذربایجان‌غربی ثبت نام کردند

"علی مصطفوی" رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تا پایان روز سوم ثبت نام‌ها، ۱۶۳ نفر در شهرهای ۴۸ گانه استان در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهرها ثبت نام کردند، گفت: روز اول ۶۳ نفر، روز دوم ۶۲ نفر و روز سوم نیز ۳۸ نفر در این انتخابات ثبت نام کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه ۱۵۲ نفر از ثبت نام کنندگان مرد هستند، ادامه داد: ۱۱ نفر نیز از بانوان تاکنون در ششمین دوره انتخابات شوراها ثبت نام کردند.

دلیل کاهش ثبت نامی‌ها شاید تعطیلات باشد

وی با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخاباتی ثبت نام را به روز آخر موکول نکنند، اظهار داشت: ۲ روز از سه روز گذشته تعطیل بود که پیش بینی می‌شود یکی از دلایل کاهش ثبت نام در انتخابات همین باشد؛ هرچند به طور معمول افراد تمایل به ثبت نام در روزهای آخر را دارند ولی روز گذشته، شنبه روند کلی تا حدی قابل ارزیابی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۲۸ نفر از نامزدهای انتخاباتی از طریق نرم افزار موبایل و ۲۶ نفر نیز از طریق نرم افزار دسکتاپ در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند، گفت: در همین راستا ۹۳ نفر از طریق فرمانداری‌ها و ۱۶ نفر نیز از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولتی در این دوره از انتخابات ثبت نام کردند.

مصطفوی در رابطه با میزان تحصیلات نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: هفت نفر با مدرک فوق دیپلم، ۹۱ نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۶ نفر فوق لیسانس، چهار نفر دکتری و ۲ نفر با مدرک حوزوی تاکنون در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر ثبت نام کردند.

وی گفت: از بین ثبت نام کنندگان ۳۰ نفر سابقه نمایندگی در شوراهای شهر را در ادوار گذشته داشتند.

رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی از داوطلبان انتخاباتی خواست تا در صورت تمایل مراجعه حضوری از ۸ صبح تا ۱۸ با حضور در فرمانداری‌ها نسبت به ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر اقدام کنند.

داوطلبان ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنند

"رسول مقابلی" فرماندار ارومیه نیز در خصوص ثبت نام داوطلبان شورای شهر، گفت: داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر، ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی نام نویسی موکول نکنند تا شاهد ازدحام در روزهای آخر نباشیم.

وی افزود: روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در شهرستان ارومیه از طریق روش های حضوری و غیرحضوری در حال انجام است.

وی با اشاره به تجربه ادوار گذشته انتخابات که برخی از داوطلبان فرایند ثبت نام خود را به روزهای پایانی ثبت نام موکول می کنند، افزود: این امر برای کسانی که قصد ثبت نام حضوری در ستاد انتخابات فرمانداری را دارند، منجر به ازدحام جمعیت شده و علاوه بر اتلاف وقت داوطلبان، ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش خواهد داد.

فرماندار ارومیه با توصیه به استفاده از روش‌های غیرحضوری اعلامی توسط ستاد انتخابات کشور برای ثبت نام، تصریح کرد: از داوطلبانی که قصد شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر را دارند، تقاضا می کنیم در اسرع وقت نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

تکثر نامزدهای انتخاباتی منجر به افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود

در همین راستا "غلامعلی عرب خدایی" عضو شورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون معتقد است که تکثر نامزدهای انتخاباتی منجر به افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

وی گفت: قطع یقین با مشارکت حداکثری می‌توان در مقابل سیاه‌بازان عرصه سیاست ایستاد.

وی بیان کرد که مشارکت حداکثری پیروزی قدرت تشخیص مردم بر اراده کم خرد سودجویان است که در این غلبه، سیاه بازان عرصه سیاست حذف می‌شوند.

ثبت نام غیر حضوری نقش منفی در ایجاد شوق انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی دارد

عرب خدایی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سبب شده تا ثبت نام غیر حضوری در این دوره مطرح باشد، افزود: در دوره‌های گذشته نامزدهای انتخاباتی با حضور در فرمانداری و گفت و گو با خبرنگاران و حتی برخی حاشیه‌های ایجاد شده در این راستا، شور خاصی به انتخابات داده بودند که فعال بودن ثبت نام غیر حضوری در این دروه بخشی از این شور و هیجان را گرفت.

وی با بیان اینکه به ثبت نام حداکثری داوطلبان در انتخابات شوراها امیدوار است، بیان کرد: معمولا روزهای پایانی ثبت نام بسیار پر رونق می‌شود.

مسوولان زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم کنند

وی با اشاره به اینکه مردم طی ۴۲ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی نشان داده اند که در تمامی صحنه‌های حساس حامی نظام اسلامی و پشتیبان رهبری هستند، افزود: مسوولان و مدیران با عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث مشارکت حداکثری، زمینه حضور تمامی اقشار جامعه پای صندوق‌های رای را فراهم کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد توسعه اقصادی و رفاه اجتماعی در کشور، اظهار داشت: تحقق این امر نقش بسزایی در حضور تمامی اقشار جامعه در پای صندوق‌های رای خواهد داشت؛ البته باید اذعان کنم که همین مشاهده اینکه مسوولان تمامی تلاش خود را برای بهتر شدن زندگی مردم به کار گرفته‌اند، مشارکت حداکثری را رقم می‌زند.

عضوشورای مرکزی حزب جمعیت دفاع از نظم و قانون با بیان اینکه مردم معنای حقیقی مقاومت را درک می‌کنند، افزود: همین که قلدران و ابرقدرت‌های جهانی چاره‌ای جز تهدید پوشالی ایران ندارند، به معنی قدرت نظام جمهوری اسلامی در منطقه است که خوشبختانه مردم نشان دادند تعریفی دقیق از این مقاومت دارند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان در روز ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت کشور ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ۲ زمان‌بندی جداگانه انجام می‌شود.

ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها از ۲۰ اسفند شروع شده و به مدت یک هفته تا ۲۶ اسفند ادامه خواهد داشت.

ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها هم از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ شروع شده و تا ۱۶ فروردین ماه ادامه می‌یابد.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان در هنگام ثبت نام باید گواهی عدم سوء پیشینه را که از تاریخ آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، ارائه کنند.

برابر قانون، داوطلبان شورای اسلامی شهرها از تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ و داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه جامع خدمات الکترونیک قضایی نسبت به دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه اقدام و هنگام ثبت نام گواهی مربوطه را ارائه کنند.

همچنین با استناد به ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، اشخاصی که به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شورای اسلامی محروم هستند، باید تا قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آذربایجان‌غربی مملو از سرور و شادمانی در عید قربان