نخستین وقف فناورانه حوزه آب کشور در مشهد به بهره‌برداری رسید


نخستین وقف فناورانه حوزه آب کشور در مشهد به بهره‌برداری رسید

مشهد- ایرنا- انجمن یاوران وقف علم و فناوری نخستین وقف فناورانه حوزه آب کشور را در روستای مهرآباد شرشر شهرستان مشهد به بهره‌برداری رساند.

مسوول انجمن یاوران وقف علم و فناوری روز دوشنبه در حاشیه مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد به خبرنگار ایرنا گفت: برای این که مفهوم علم و فناوری برای مردم عینی شود امروز دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر آب شرب در شبانه روز در روستای مهرآباد شرشر نصب و راه اندازی شد.

جعفر زارع با اشاره به وقفنامه این دستگاه افزود: در شرایط ضمن عقد این وقف نامه آمده است در صورت مستعمل شدن و یا عدم استفاده از دستگاه، متولی مجاز است دستگاه را به فروش برساند و یا دستگاه مورد نیاز دیگری جایگزین آن کند تا نیت وقف متناسب با شرایط روز منطقه قابلیت استفاده داشته باشد. همچنین متولی مجاز است تا در قبال عرضه آب، مبلغی را از بهره‌مندان دریافت کند تا صرف هزینه‌های جاری و همچنین استهلاک دستگاه شود.

وی ادامه داد: این انجمن با شعار " وقف علم و فناوری در خدمت رفاه،امنیت و سلامت کشور " سعی دارد تا گوشه ای از مشکلات مردم را برطرف کند.

مدیر شرکت دانش بنیان افق روشن صحرا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت اصلی این شرکت اختراع دستگاه تصفیه آب سیلاب و چاه‌های گل آلود است که تا کنون ۲۷ نمونه از این دستگاه ساخته شده است.

احمد گداز با اشاره به این که دستگاه مورد اشاره مشابه داخلی و خارجی ندارد افزود: کاربرد این دستگاه بیشتر در شرایط بحرانی است ولی دستگاهی که امروز به بهره برداری رسید برای مناطقی است که دارای آب شور و یا سخت است که امکان تصفیه آب برای شرب را دارد.

وی ادامه داد: برای ساخت این دستگاه حدود یک ماه زمان صرف شده است و تاکنون برای ۳۰ روستای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است ولی امروز این دستگاه توسط افراد خیّر و با نیّت وقف در این روستا به بهره برداری رسیده است.

مدیر شرکت دانش بنیان افق روشن صحرا با اشاره به موضوع آب به عنوان یکی از مشکلات چالشی برای کشور گفت: بسیاری از بیماریها از طریق آب به انسان منتقل می‌شود که تامین نکردن آب شرب سالم، هزینه های بسیاری را برای درمان بیماری به دولت تحمیل می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم گفت: نهاد وقف که در دین اسلام از آن به خیر و نیکی یاد شده است دارای آثار و برکات فراوانی است.

حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: در طول سالها بر تعداد موقوفات و نیّات واقفان افزوده شده است و اکنون نزدیک هزار نیّت وقف به ثبت رسیده است و این در حالی است که افزوده شدن نیّات وقف با توجه به اولویتهای مطرح شده در هر زمان است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور ادامه داد: در گذشته وقف آب انبار مطرح بوده است و اکنون دیگر وقف آب انبار موضوعیتی ندارد و با توجه به شرایط روز جامعه می‌توان امروز هزینه ‌ها و عواید مرتبط با وقف آب انبار را صرف خرید آب سرد کن، ایجاد سقّاخانه و خرید و توزیع آب آشامیدنی میان زائران و همچنین خرید دستگاه آب شیرین کُن کرد.

مدیر آب و فاضلاب منطقه پنج شهرستان مشهد شامل سه شهر مُلک آباد، بینالود و رضویه و روستاهای اطراف آن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در شهرستان مشهد ۲۵۰ روستا تحت پوشش این مدیریت است که بیشتر روستاها دارای فقر سفره‌های آب هستند.

عباس اسحاقیان افزود: مشکلات این روستاها بیشتر مقدار دِبی آب و یا کیفیت آب مانند شوری و یا سختی آب است که مورد اعتراض هم واقع شده است.

وی ادامه داد: این روستا دارای ۳۰ مشترک آب است که استفاده از آب شرب را برای ۱۵۰ خانوار این روستا فراهم می‌کند و حتی روستاهای اطراف هم امکان استفاده از این آب را دارند.

مدیر آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، ۲۲ روستا در اولویت نصب دستگاه آب شرین کن قرار دارند تا با همکاری اداره اوقاف و مردم خیّر، مشکل آب شرب برای مردم این مناطق بر طرف شود.

اسحاقیان با اشاره به هزینه یک میلیارد و پانصد هزار میلیون ریالی هر دستگاه آب شیرین کن افزود: با توجه به امکانات زیر ساختی فراهم شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده مشکل آب شرب این روستاها بر طرف شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر