سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی


سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی

تبریز - ایرنا - دستان ضعیف و پرتلاش توانخواهان تبریزی با تولید انواع فیلتر خودروهای سواری و باری در یک کارگاه تولیدی، در انجام سفری ایمن برای رانندگان نقش آفرینی می‌کند.

به گزارش ایرنا، «معلولیت» واژه‌ای است که همواره ناتوانی را در ذهن انسان های سالم از لحاظ فیزیکی تداعی می کند، اما بارها معلولان یا همان توانخواهان در سراسر دنیا و کشورمان نیز ثابت کرده اند که معلولیت، محدودیت نبوده و آنان قادرند در فعالیت های مختلف علمی، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی نقش آفرینی کرده و حتی به درجات بالایی نیز در این عرصه ها برسند که شاید از عهده افراد سالم برنیاید.

نمونه عینی نقش آفرینی توانخواهان تبریزی در عرصه اقتصادی و بخش تولید در پنجمین تور رسانه ای اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی برای بازدید از مرکز جامع توانبخشی «فاطمه الزهرا» نمایان شد و من به چشم خود دیدم که توانخواهان هر کدام نسبت به درجه معلولیت شان، در بخش تولید این مرکز فعالیت و سهم خود را در انجام سفرهای ایمن من و امثال من در استفاده از خودروهای شخصی و عمومی ایفا می کنند.

تا پیش از حضور در این مرکز، نمی دانستم که بخشی از فیلترهای هوا، شیشه شوی و ملزومات خودروهای مختلف توسط توانخواهان مرکز جامع توانبخشی «فاطمه الزهرا» تولید می شود و مثل معروف « شنیدن کی بود مانند دیدن» را به عینه به چشم خود دیدم و به توانمندی این افراد در انجام فعالیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی پی بردم.

سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در بازدید از مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا

۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال کم بهره از سوی بهزیستی در آذربایجان شرقی پرداخت شد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا می گوید: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال کم بهره از محل بند ب تبصره ۱۶ در سطح استان پرداخت شده است که این میزان تا پایان سال به ۱۲۵ میلیارد تومان می رسد و این موضوع در نوع خود بی نظیر است.

فرگل صحاف، با بیان اینکه بهزیستی از مراکز غیردولتی و کارگاه های تولیدی برای بکارگیری توانخواهان با پرداخت تسهیلات کم بهره و کمک های یارانه ای حمایت می کند، می افزاید: علاوه بر یارانه ای که بهزیستی به این مراکز پرداخت می کند به ازای بکارگیری هر فرد مددجو نیز ۸۱۴ هزار تومان به این مراکز کمک می شود.

وی با بیان اینکه بهزیستی برای کارفرمایانی که بخواهند از توانخواهان استفاده کنند تسهیلات اشتغال کم بهره پرداخت می کند، اظهار می کند: بهزیستی به ازای اشتغال و بیمه هر فرد توانخواه از ۵۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می کند و علاوه بر آن در بیمه جبران کارفرمایی و کارایی آن ها نیز به این مراکز کمک می کند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی می گوید: بیمه جبران کارایی برای توانخواهانی پرداخت می شود که کارایی آن ها مانند یک فرد سالم ۱۰۰ درصد نیست و این کار برای تشویق کارفرمایان برای بکارگیری توانخواهان در مراکز غیردولتی پرداخت می شود.

صحاف، ادامه می دهد: با توجه به اینکه سهمیه یارانه استان هر سال از سوی سازمان بهزیستی مشخص می شود، سال آینده پس از اعلام از سوی سازمان برای توسعه این مراکز در سطح استان برنامه ریزی خواهد شد.

وی یادآوری می کند: فضا در سطح استان برای بهره گیری سرمایه گذاران و خیران از توان مددجویان فراهم بوده و می توانند از تسهیلات اشتغال کم بهره بهزیستی در این زمینه استفاده کنند.

سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی

۵۷۰ توانخواه در ۱۰ کارگاه تولید حمایتی آذربایجان شرقی اشتغال دارند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی می گوید: در سطح استان ۱۰ کارگاه تولید حمایتی وجود دارد که توانخواهان در این کارگاه ها از جمله در زمینه تولید لباس و پوشاک، وسایل چوبی، فیلترهای هوا، لامپ های ال ای دی و سماور فعالیت می کنند که از این تعداد ۹ کارگاه در تبریز و یک کارگاه نیز در بستان آباد است.

صحاف، با بیان اینکه مراکز غیردولتی و کارگاه های تولید حمایتی بازوان اجرایی سازمان بهزیستی هستند، می افزاید: در این کارگاه ها ۵۷۰ توانخواه خدمت گیرنده مشغول به کار هستند و بهزیستی برای توانمند شدن و روی پای خود ایستادن هر کدام از توانخواهان سرانه ۸۱۴ هزار تومن به این مراکز کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه هدف از کار مددجویان در مراکز غیردولتی توانمندسازی و افزایش امید به زندگی آنان است، اظهار می کند: اگر چنین مراکزی وجود نداشت مددجویان در گوشه ای از خانه خود به عنوان فرد زمین گیر می ماندند ولی با فعالیت در این مراکز علاوه بر دریافت حقوق تشویق می شوند در فعالیت های اجتماعی مشارکت کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت های مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا می گوید: این کارگاه تولید حمایتی در سال ۱۳۸۷ ایجاد شده است و علاوه بر کارگاه تولیدی، مرکز حرفه آموزی است.

صحاف، ادامه می دهد: این مرکز دارای ظرفیت اسمی پذیرش حدود ۹۰ مددجو بوده ولی با توجه به وضعیت کرونایی هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود در زمینه تولید انواع فیلترهای هوای، شیشه شوی و آب رادیاتور و ملزومات مصرفی خودرو فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود یک هزار فیلتر هوا در این مرکز تولید می شود، یادآوری می کند: تولیدات این مرکز دارای استانداردهای لازم بوده و در صورت حمایت و سرمایه گذاری توان صادرات محصولات خود به خارج را نیز دارد.

سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی زهرا پورفرج، مدیر و موسس مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا

مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا توان پذیرش و بکارگیری ۳۰۰ توانخواه را دارد

مدیر و موسس مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا نیز می گوید: این مرکز در سال ۸۷ با ظرفیت اسمی پذیرش ۹۰ توانخواه راه اندازی شده و در صورت تامین تسهیلات بانکی از سوی بهزیستی و توسعه آن می توان ۳۰۰ مددجو و ۱۵ نیروی عادی مانند زنان سرپرست خانواده را در آن بکار گرفت.

زهرا پورفرج، می افزاید: هم اکنون ۵۰ توانخواه و ۱۰ نفر نیروی عادی در این مرکز به صورت شیفتی کار می کنند و در طول چهار، پنج ساعت کاری علاوه بر انجام کار از خدمات روانشناسی، مشاوره با خانواده، کاردرمانگری، ورزشی و هنری نیز بهره مند می شوند و برنامه های آموزشی و مهارت های تابعی را نیز فرا می گیرند.

وی اظهار می کند: اوایل سال آینده تلاش می شود با استفاده از تسهیلات کم بهره بهزیستی، افزودن دستگاه ها و امکانات و بکارگیری حدود ۱۰ توانخواه دیگر میزان تولید این مرکز به ۲ برابر افزایش یابد.

پورفرج، با اشاره به اینکه در این مرکز بر اساس توان مددجویان از آن ها در بخش های مختلف تولید استفاده می شود، ادامه می دهد: این مرکز در دوران کرونایی به طور متوسط ماهانه حداقل ۵۰ میلیون تومان فروش داشت که پیش از آن میزان فروش ماهانه آن بالاتر بود.

سفر ایمن، حاصل دسترنج توانخواهان تبریزی احد جودی، مسوول فنی مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا

فیلترهای این مرکز بر اساس شاخص های استاندارد تولید می شود

مسوول فنی مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا نیز با بیان اینکه این کارگاه تولیدی در طول ۱۰ سال فعالیت خود ۱۵ استاندارد مربوطه را اخذ کرده است، می گوید: روزانه حداقل یک هزار فقره انواع فیلترهای کتابی در قالب ۴۰ نوع برای خودروهای مختلف مانند پراید، سمند، پژو، پاترول ۶، نیسان، تیبا و پیکان انژکتوری در این مرکز تولید و روانه بازار مصرف می شود و امکان تولید روزانه ۲ هزار فیلتر نیز وجود دارد.

احد جودی، می افزاید: فیلترهای تولیدی این مرکز براساس شاخص های استاندارد تولید می شود و دستگاه های موجود در آن جزو پیشرفته ترین دستگاه هایی است که در سطح کشور در این زمینه استفاده می شود.

مسوول فنی مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا با بیان اینکه مواد و کیفیت تولیدات این مرکز قابل رقابت با سایر مراکز است، می گوید: برای کنترل کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی در این مرکز علاوه بر بکارگیری یک نفر مسوول فنی، یک نفر نیز بر رعایت شاخص های استاندارها نظارت می کند.

جودی، با تاکید بر اینکه اداره کل استاندارد به برند محصول توجه می کند و کاری ندارد که این محصول توسط فرد مددجو تولید می شود یا فرد سالم، ادامه می دهد: این کارگاه دارای آزمایشگاه بوده و تمام قواعد مربوط به تولید محصول استاندارد در این کارگاه رعایت می شود.

وی یادآوری می کند: در این مرکز علاوه بر تولید فیلترهای هوا، شیشه شوی، ضد یخ و ملزومات خودرو بر روی فیلترهای ویروس کرونا، کربن اکتیو و ذرات نقره نیز کار شده و تولید آن ها نیاز به توسعه مرکز و تامین دستگاه ها و تجهیزات مربوط است.

مسوول فنی مرکز جامع توانبخشی فاطمه الزهرا با بیان اینکه این مرکز توان تولید فیلترهای خاص سفارشی مانند فیلترهای طلاسازی را دارد، می گوید: فیلترهای تولیدی این مرکز ۹۷ درصد از خروج ذرات طلا را جلوگیری می کند و هرجا که نیاز به فیلتر داشته باشد را قادر است تولید کند.

جودی، با اشاره به اینکه امکان صادرات محصولات تولیدی این مرکز به سوریه و عراق وجود دارد، می افزاید: برای صادرات محصول نیاز به برنامه ریزی برای تولید انبوه به میزان حداقل روزانه ۵۰۰ هزار فیلتر وجود دارد و این کار مستلزم سرمایه گذاری و توسعه است که فعلا این سرمایه گذاری از توان این مرکز خارج بوده ولی قادر هستیم بخشی از نیاز بازار استان را تامین کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !