استاندار خراسان رضوی بر ثبت جهانی روستای بسک تاکید کرد


استاندار خراسان رضوی بر ثبت جهانی روستای بسک تاکید کرد

تربت‌حیدریه- ایرنا- استاندار خراسان رضوی بر عزم جدی برای پیگیری ثبت جهانی روستای بسک شهرستان تربت‌حیدریه تاکید و بیان کرد: تحقق این مهم نیازمند معرفی هرچه بیشتر بسک است.

پیش از این اواسط تابستان ۱۳۹۷ "بسک" که میراثدار ۱۰ قرن هنر و صنایع دستی مرتبط با ابریشم‌کشی است، به عنوان "روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم‌کشی" در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

محمدصادق معتمدیان در ادامه سفر به تربت‌حیدیه ظهر پنجشنبه در مسجد حضرت علی‌اکبر(ع) بسک در جمع اهالی این روستا افزود: باید در پی ایجاد ارزش افزوده، برندسازی محصولات منطقه و معرفی بیشتر روستای بسک بود.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی معابر بسک شایسته "روستایی که ثبت ملی شده" نیست لذا معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی باید از هر محل ممکن برای تکمیل "طرح هادی" روستا اقدام نماید. اعتبار لازم برای بهسازی معابر روستای بسک هم اختصاص می‌یابد.

حفظ بافت سنتی، معماری کهن و بناهای قدیمی" از الزامات ثبت روستای بسک در فهرست جهانی است.

استاندار خراسان رضوی امروز پنجم فروردین ماه در ادامه سفر به شهرستانهای این وارد تربت‌حیدریه شد و در ابتدا به مقام شامخ شهدا در شهر رباط سنگ این شهرستان ادای احترام کرد و پس از آن به روستای کدکن رفت.

دیدار با خانواده‌های شهدا، ملاقاتهای مردمی و نشست جمع‌بندی از جمله برنامه‌های سفر امروز معتمدیان به تربت‌حیدریه هستند.

روستای بسک واقع در ۲۵ کیلومتری شمال غربی تربت‌حیدریه سه هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.

این روستا در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، حرفه ابریشم‌کشی را به عنوان شغل نیاکان حفظ کرده بطوری که اهالی آن با طبع لطیف و ذوق سرشار در کنار همه زیباییهای طبیعت خدادادی و جاذبه گردشگری همچنان به هنر ابریشم‌بافی اشتغال دارند.

افزون بر نیمی از جمعیت روستای بسک در حرفه ابریشم‌کشی فعالیت دارند که نتیجه آن ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه است. ۹۲ کارگاه ابریشم‌کشی در این روستا وجود دارند که هر کدام سالانه ۹۰ کیلوگرم ابریشم تولید می‌کنند. بر این اساس هم‌اینک ۷۰ درصد ابریشم کشور در روستای بسک و بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه تامین می‌شود.

همچنین فیلمی مستند با عنوان "سپید پایتخت ایران" با حمایت و سفارش اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و محتوای ابعاد زندگی اهالی روستای بسک شامل آداب و رسوم و فرهنگ، لهجه و گویش، بافت سنتی روستا، نوع پوشش مردمان و همچنین مراحل تولید ابریشم بسک و معرفی این محصول تهیه شده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

تربت‌حیدریه دارای چهار بخش "مرکزی، جلگه رخ، کدکن، بایگ" و چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ روستا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !